Sådan optimerer du din e-commerce virksomhed

Skrevet af: Martin Jørgensen

Annonce

Er du ejer af en e-commerce virksomhed og er forholdsvis nye på markedet? Så er der mange ting man skal have styr på for at få alle hjulene til at køre rundt og sikre vækst i din online virksomhed. Nogle gange skal der ikke de store ændringer til før en proces bliver forbedret markant. Her får du nogle råd til hvordan du kan optimere de forskellige processer i din virksomhed, som både vil gavne dine medarbejdere, dine kunder og jeres bundlinje.

Gennemført serviceoplevelse

Kundeservicen i en e-commerce virksomhed er yderst vigtig, da det er den tætteste menneskelige kontakt du har til dine kunder. Kundeservice er ikke blot en behagelig og hjælpsom medarbejder, der hjælper en kunde, men én, som er klædt på til at håndtere den enkelte kunde, på den mest personliggjorte måde.

I en optimeret e-commerce virksomhed har man samlet alt data fra selvbetjeningsdelen og den løbende korrespondance med den enkelte kunde, i ét system. På denne måde har alle medarbejdere adgang til hele kundens historik, og giver alle mulighed for at hjælpe en kunde, når som helst, og det danner grundlaget for den gode serviceoplevelse på din side.

Forbedret logistik

Har I en omkostningseffektiv logistikstyring og en fleksibel håndtering af lageret? Kravet til det har aldrig være større end i dag. Kravene indeholder blandt andet mindre lagerbinding, flere pluk, færre fejlpluk, mindre ordrer og større udskiftning af sortimentet, gerne på samme tid.

Hvis du ikke kan nikke genkendende til disse krav, så vil det være en fordel for dig at få hjælp til din virksomheds logistikstyring. Det vil resultere i en smidig ordrebehandling og en fleksibel logistikstyring, som både du og dine kunder vil få glæde af.

Her får du også mulighed for at få et effektivt system til at automatisere dine lagerprocesser.

Webshops konkurrerer i dag om den hurtigste levering, da kundernes forventninger om hurtig levering stiger og stiger. Det er let for kunden at finde en anden webshop, hvis de ikke synes at din leverer hurtigt nok.

Udnyttelse af ressourcer

En måde at sikre sig fuldt udnyttelse af sine eksisterende ressourcer, er at sørge for man får mest ud af sine medarbejdere. Det gode ved menneskelige ressourcer er at de kan lære nye ting og blive endnu bedre til deres arbejde. Når man har med en e-commerce forretning at gøre, så er det ideelt at styrke dine medarbejderes kommunikationsevner ved at give dem et tilbud på en kommunikationsuddannelse. Her kan de få forbedret deres evner til at fange kunderne med fængende tekster på jeres webshop eller på de andre diverse platforme.

Dine medarbejderes daglige trivsel på arbejdspladsen har også meget effekt på jeres bundlinje, på lang sigt. Sørg gerne for at motivere dem ved at fejre små succeser, sørg eksempelvis for morgenmad i ny og næ, hold firmaarrangementer, eller sørg for deres individuelle behov ved for eksempel at sørge for veganske  madmuligheder til frokost eller et udendørs askebægre til rygerne.

Opdatér betalingsmetoderne

Den mest populære betalingsmetode er kortbetalinger, hvilket er et krav at man understøtter som webshop, for at få succes. På andenpladsen kommer MobilePay, som stiger hastigt i popularitet, så det er vigtigt at din webshop også sørger for at implementere denne betalingsmetode, hvis ikke I allerede har det.

Tænk også forud og implementer ApplePay, som er blevet spået til at blive mere og mere populært, da det blot kræver et enkelt swipe eller fingergodkendelse. En rigtig stor procentdel af danskerne har en iPhone, hvilket gør det oplagt at tænke ApplePay med ind i sit udvalg af betalingsmetoder.