MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Sov godt: Sådan får du en bedre nattesøvn hen over sommeren

Af Redaktionen

Lyset glimter tidligere og tidligere ind gennem soveværelsesvinduet. De hede nætter kommer nærmere, hvor vinterdynen bliver så godt som forvandlet til en radiator skruet op på max-temperatur.

Sovehjertet kan hurtigt blive dårligere i sommerhalvåret, selvom du har brug for mindst lige så meget søvn til at klare ærterne.

Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger lyder på, at voksne fra 18-65 år bør sove 7-9 timer om natten. Men en tredjedel af alle danskere sover mindre end det anbefalede – og dermed for lidt.

Og om sommeren bliver det altså kun endnu sværere at komme op på de 7 timers søvn af god kvalitet.

I samarbejde med TEMPUR Sleep Store har vi lavet denne lille guide med 5 tips til en bedre nattesøvn hen over sommeren, så du kan være frisk og veludhvilet til både hverdagens travlhed og de lange sommeraftener.

Få masser af lys


Vi er heldige at bo i Danmark, når det er sommer. Der er nemlig masser af lyse timer, der hjælper med at regulere din døgnrytme.

Og selvom det også er det, der vækker dig tidligt om morgenen, kan du med fordele suge masser af det til dig i løbet af dagen.

Især lyset først på dagen er med til at give et boost til produktionen af serotonin, som er et hormon, der hjælper med at holde din krop vågen og i gang.

Så sørg for at få masser af lys lige fra du står op og i løbet af dagen.

De dejlige varme solstråler giver også et løft til både dit humør og dit immunforsvar.

Sørg for mørke i løbet af natten

Lige så god den lune sommer kan være i forhold til at få nok lys, så kan de lyse nætter faktisk også være med til at forstyrre din døgnrytme.

De lyse nætter gør, at du selv skal gøre en indsats for at nedbringe produktionen af serotonin, der som nævnt er med til at holde dig vågen.

Det kan du gøre ved at trække gardinerne for en times tid inden sengetid og sikre en minimal belysning i rummet, hvor du befinder dig. Det hjælper produktionen af melatonin godt på vej.

Melatonin er også kendt som søvnhormonet, der hjælper dig med at falde i søvn og med at få den søvn, som du har brug for.

Derfor skal du også fortsætte de mørke takter hen over natten med eksempelvis mørklægning i soveværelset og gerne lade mobilen ligge, inden du skal sove.

En kølig fornemmelse

I sommervarmen kan du opleve at sove varmt. Og nogle gange, er det ikke nok at lufte ud, hvis vi har tropenætter eller hedebølge i landet.

Du kan evt. trække gardinerne for i løbet af dagen for at holde varmen ude af soveværelset.
Ligesom du også kan bruge bambussengetøj for en kølig følelse eller hovedpuder med kølende teknologi som for eksempel SmartCool™.

På de allervarmeste dage kan man nøjes med et lagen og ellers kan det være en god ide med en ventilator.

Slap af i din ferie

Skal du på ferie, er det vigtigt, at du også tillader dig selv at slappe af.

Du må gerne gå sent i seng og stå sent op, hvis det er dét, du drømmer om. Du skal blot huske, at det kan medføre lidt ekstra træthed, når hverdagen melder sig, og du skal tilbage til din vante døgnrytme.

Det kan måske betale sig at tage en ekstra feriedag for tilvænning.

Regelmæssighed over sommeren

Havefester, koncerter, festivaler – alt sammen skønne oplevelser, der kan udfordre den gode søvn. Både fordi man er sent oppe, drikker alkohol og måske også har høje niveauer af adrenalin efter en god oplevelse.

Det bedste for din søvn er regelmæssighed, men det er også selvfølgelig også ok at have gode oplevelser med sene sengetider.


Problemet opstår når man prøver at indhente den tabte søvn. Det kan man ikke, da kroppen har en naturlig døgnrytme.

Hvis du eksempelvis sover en middagslur, vil du risikere at påvirke søvnpresset, der skal være med til at få dig til at falde i søvn om aftenen.

Det er faktisk langt bedre i stedet at spore sig ind på sine vante rytmer igen hurtigst muligt for ikke at forvirre kroppen.

Vil du have flere gode råd til en bedre nattesøvn, kan du besøge TEMPUR® Sleep Store i Vestergade i Odense.

Du kan læse mere her.

Del artikel

Andre læser også