Særligt fænomen: Blodregn kan ramme Odense

I weeekenden kan dele af Danmark opleve fænomenet “blodregn”.
Det skriver TV 2.
“Vi kan i weekenden få fænomenet blodregn. Det sker, når luft med saharastøv trænger ind over Danmark. I forbindelse med weekendens regnvejr blandes støvpartikler med regndråber og falder ned.
Regnen får herved en rødlig eller brunlig farve. Blodregnen kan især observeres på biler, vinduer og lyse overflader,” lyder det fra meteorolog Jens Ringgård Christiansen.
Ifølge meteorologen flyver sandkornene denne gang en tur over Atlanterhavet til De Kanariske Øer og derefter nordpå mod Danmark.
Ikke så drabeligt endda
Blodregn lyder mere drabeligt, end det i virkeligheden er – det er egentlig blot sand, der blandes med nedbør.
Derfor kan din bil eksempelvis have et tyndt lag støv på sig efter dagens regnvejr.
Ørkensandet er gult eller rødligt, og derfor kaldes fænomenet også blodregn, når sandet bliver slået ned af regn.
Sådan opstår blodregn
Regndråberne, der kan komme fra oven, er altså ikke helt “rene”.
Det skyldes, at luften indeholder støv og små sandpartikler fra Sahara.
Når regndråberne falder ned gennem luften, bliver noget af støvet vasket med ud og ender nede på jorden.