Annonce
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Undersøgelse afslører: Skrabekalenderen er vigtigere end risalamande

Af Michael Qureshi
Foto: Danske Spil
Foto: Danske Spil

Spørger man danskerne, hvad der er vigtigt for dem i juletiden, er risalamanden svær at hamle op med.

Alligevel viser en ny undersøgelse, at mere end hver femte af de adspurgte danskere anser den ikoniske Quick skrabejulekalender som vigtigere end risalamande.

Juleskrabekalenderens status som juletradition bliver også slået fast i en ny undersøgelse for Danske Spil udført af YouGov.

Den viser, at hele 23 procent af de adspurgte danskere anser skrabejulekalenderen som vigtigere end risalamande.

Når det kommer til den hjemmelavede julekonfekt, mener 22 procent af de adspurgte at det er en mindre vigtig juletrationen end juleskrabekalenderen.

Slår dog ikke de brunede

Det er dog ikke alt, den populære julekalender kan konkurrere med.

Hele 52 procent af danskerne mener nemlig, at de brunede kartofler er mere vigtige end at skrabe de 24 felter.

“Undersøgelsen peger på, at skrabejulekalenderen er mere end bare et skrabespil.

Det er en fast juletradition, der afspejler vores måde at fejre julen på med spænding og forventningens glæde.

Selvom kalenderen i en lignende undersøgelse fra sidste år ikke kunne udfordre de brunede kartofler i danskernes øjne, viser dette års undersøgelse, at Quick-skrabekalenderen nu faktisk konkurrerer med risalamanden.

Vi vil ikke konkurrere med traditioner i julen, for de er alle kommet for at blive, men vi er stolte af og ydmyge over den betydning, som danskerne tillægger vores legendariske julekalender,” siger Malene Mølgaard, adm. direktør hos Danske Lotteri Spil.

Prisen er stadig den samme

Hvert år fyldes der intet mindre end 23 ton Quick-skrabekalendere på butikshylderne i hele landet op til jul.

Heraf finder mere end 2 millioner eksemplarer vej til de danske hjem før jul, hvor 59 procent af danskerne over 18 år har mindst én julekalender.

Det kan også hænge sammen med, at 42 procent får en juleskrabekalender i adventsgave.

Kalenderen, der så dagens lys i 1994, formåede allerede i sit første år at sælge omkring en million eksemplarer, og prisen på 50 kroner er den samme som dengang.

“Juleskrabekalenderen har gennemgået lidt af en rejse fra sin start i 1994 til i dag at være fast inventar i den danske jul.

Den er for mange danskere blevet en vaskeægte juleklassiker,” siger Malene Mølgaard.

Topgevinsten har altid været 1 million kroner, og i dag er der præmier på ned til 50 kroner på hvert tredje lod.

Del artikel

Andre læser også