Organisation foreslår: Vil forbyde billigt slik

Danskerne spiser for meget slik og for lidt frugt.
Og derudover er Danmark det land i EU, hvor flest får kræft. Hjerte-kar-sygdomme er tilmed den næsthyppigste dødsårsag.
Det kalder på handling, mener Hjerteforeningen.
Derfor vil organisationen forbyde mængderabatter på slik, snacks og sodavand i supermarkederne, og den vil desuden have et forbud mod at placere de usunde varer ved indgang, endegavle eller betalingsområder.
Det skriver Jyllands-Posten.
“Når vi går i supermarkedet for at købe mælk og bananer, kommer mange af os ud med chips og chokolade. Vi møder de fødevarer på de mest prominente steder i supermarkederne. De fleste af os opdager ikke, at vi smider varerne i kurven, og det er næsten den største udfordring,” siger Hjerteforeningens administrerende direktør, Morten Ørsted-Rasmussen.
I England har man haft et lignende forbud siden 2022.
Dagligvarevirksomheden Coop afviser et forbud, men mener, at konkurrencen på sunde varer skal have bedre vilkår.