Smart løsning: Nyt take away-system skal hjælpe spisesteder i krisen

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Byens restauranter og cafeér, der ellers plejer at summe af liv, ligger nu øde hen.

Corona har ramt branchen som et lyn fra en klar himmel, og spisestederne måtte se sig nødsagede til at lukke ned fra den ene dag til den anden.

Det har selvfølgelig skabt en stor økonomisk krise hos mange. Ingen gæster = ingen indkomst.

På trods af de skærpede tiltag fra regeringens side, så er det dog stadig fuldt ud lovligt at levere og servere take-away.

På den måde kan mange holdet skindet på næsen og vi, der i øjeblikket bruger livet i karantæne, kan fortsat forkæle os selv med lækkert mad fra vores yndlingssteder.

Nu er den landsdækkende software-virksomhed Piranya gået ind i kampen om at holde liv i branchen, og det gør de ved hjælp af et take-away-system, der er skræddersyet til den situation, vi befinder os i.

Piranya har i flere år leveret online bestillingssystemer til Coop og Dagrofa’s butikker, men nu har de lavet et mere simpelt og prisbevidst system til mindre forretninger.

“Vores nye system henvender sig især til catering og restauranter, dagligvare- og fødevarebranchen, der er hårdt prøvede under situationen,” fortæller Alex Sleiborg fra Piranya.

“Derfor går vi nu på markedet med en billig løsning, der sikrer digital omsætning. Vi har valgt at skrue prisen helt i bund med et kanontilbud, så alle, der kæmper, har muligheden for at være med.”

Nemt for alle

Take-away-systemet fungerer i praksis således, at virksomhederne gennem et brugervenligt system kan oprette sig en online shop, og herefter nemt og bekvemt sælge sine varer.

Online shoppen bliver virksomhedens egen med deres navn, logo, unikke url og produkter.

Til de virksomheder, der i forvejen har en hjemmeside, er det muligt at få et plug-in, sådan at Piranya opsætter bestillingssystemet på den eksisterende hjemmeside.

Med systemet kan virksomheden tilbyde onlinesalg af stort set alle type varer, de tilbyder.

Samtidig slipper virksomheden for en stor del af den “besværlige” administration, der ofte følger med, når folk bestiller digitalt.

På den anden side af skærmen kan kunderne se og bestille alle varerne uden at skulle forlade hjemmets fire vægge. Når kunderne bestiller modtager virksomheden ordren, og kunden modtager samtidig bekræftelse på købet.

Det eneste, som virksomheden skal bekymre sig om, er at gøre maden klar til kunden på det ønskede tidspunkt.

Alt her i mellem sørger bestillingssystemet og Piranya for.

Udover de allerede nævnte fordele anskaffes systemet ved en engangsbetaling og et service fee, og der er derfor ingen kommission forbundet ved at sælge gennem det.

Meget tilfredse kunder

I Nordjylland er Lille Nyhavn i Nørresundby en af kunderne hos Piranya, som benytter det nye system, og de har i den grad kunnet mærke en forskel i de ellers trængte tider.

“Det har givet os et vanvittigt godt afkast, at benytte systemet” fortæller Marikka, der er indehaver af Lille Nyhavn.

Behovet for systemet blev i den grad forstærket efter corona-nedlukningen. Lille Nyhavn blev, som så mange andre, påbudt at lukke ned – men take-away-delen måtte fortsætte.

“Vi har haft rigtig travlt med mad ud af huset, og det har hjulpet os væsentligt, at trykket på telefonen er blevet minimeret. Det bliver brugt, og vi er meget tilfredse.

Fra at skulle tage telefonen 60-70 gange er det måske reduceret til 30. Så rent administrativt er det virkelig en stor hjælp,” fortæller hun.

Populært system følger med

Piranya er bestemt ikke ny i gamet, når det kommer til systemer, der er brugervenlige for kunder såvel som virksomheden selv.

Faktisk står de også bag systemet bag det populære “Ja Tak”-koncept, hvor kunder på Facebook kan takke ja til et bestemt tilbud. Kort tid efter vil køberen modtage et link i sin Facebook-indbakke med alt info.

Herefter håndterer tilbudsstyringen resten af salget – faktisk lige fra at produktet slås op på Facebook, til at kunden afhenter det i butikken.

“Ja Tak ”-systemet følger med, når en virksomhed køber det nye take-away-system. Det betyder, at når du som virksomhed opretter et tilbud, bliver det synligt på både Facebook og den digitale shop.

Systemets indbyggede robot styrer salget lige fra start og indtil det tidspunkt, hvor tilbuddet automatisk stoppes – for eksempel hvis der er udsolgt.

Det lyder altså bare til at være en win-win, uanset hvordan vi vender og drejer det.

… Og faktisk blev “Ja Tak” tilbudsstyringen nomineret til bedste E-handels Værktøj 2020 af FDIH – så mon ikke, at der er noget om det?

Du kan læse mere om systemet her.

Præmier for over 10.000 kr.: Kom til gratis banko i Arkaden

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

“BANKO!”

Er vi de eneste, der kan mærke spændingen i maven blot ved at læse dette ord?

Banko er efterhånden blevet en trendy fætter igen, og man skal ikke lade sig narre af de ellers mange år på bagen.

Men under corona har vi måtte undvære det geniale spil, og derfor er det jo kun skønt, at vi igen kan gå og glæde os til banko rundt omkring i landet.

Her i Odense bliver der en oplagt mulighed torsdag den 11. juni fra klokken 19-21, hvor Arkaden inviterer til Odense Banko.

Deltagelse er fuldstændig gratis, men det kræver dog en billet, som du kan sikre dig her.

Din plads til bankospillet er reserveret fra kl.18.30. Er du ikke mødt op senest kl.18.45 frigives din plads til andre gæster.

Vilde præmier på højkant

Du kan vinde præmier for mere end 10.000 kr. til oplevelser, mad & drikke i og omkring skønne Odense.

“Vi sørger naturligvis for at overholde alle de gældende regler i forbindelse med Covid-19, af samme årsag er der begrænset antal deltagere,” skriver Arkaden.

Du kan vinde præmier fra følgende steder:

Billetter til Odense Aafart
Cykelabonnement fra Swapfiets
Lækre Kiehl’s samples fra Magasin du Nord
Gavekort til Bager From & Bæk’s Konditori
Gavekort til Restaurant Bondestuen
Gavekort til 5 l fadøl på Ølkunsten hos Lørups Vinstue
Gavekort til Vaffelhuset i Kerteminde
Gavekort til Restaurant Grand Hotel
Gavekort til UNIK i Kerteminde
Gavekort til Nybro Frugtplantage
Gavekort til The Original Pita
Gavekort til Let’s B Frank

Praktisk info

Pladerne er gratis. Der udleveres 1 plade pr. deltager inden start.
Spiser du aftensmaden på Arkaden inden bankospillet kan du gratis få udleveret en ekstra plade ved fremvisning af din kvittering fra madboden.

Du finder mere info lige her.

Datoen er på plads: Nu kan du igen prøve superbiler i HCA Airport

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Pressefoto: Sportscar Event
Pressefoto: Sportscar Event

Har du drømt om at få lov til at køre en tur i en Lamborghini, Porsche, Ferrari eller måske Ford Mustang GT?

Så kan du igen i år både få en tur og ikke mindst opleve nogle af verdens hurtigste biler på tæt hold i Odense Lufthavn. Det sker lørdag den 5. september fra klokken 09.00 – 16.00.

Her køres der nemlig SportsCar Event, som er et velgørenhedsarrangement til fordel for Børnecancerfonden.

“Vi ser frem til at kunne åbne dørene igen, og byde jer velkommen til et univers af unikke sportsvogne fra allerøverste hylde, samt oplevelser for livet for både små og store,” skriver SportsCar Event på Facebook.

De mange lækre superbiler, der samles i HCA Airport kommer til at udbyde ture, hvor man som codriver virkelig kan mærke hvor hurtige disse biler er.

Man kan booke en tur på to forskellige måder. Enten bestiller man et gavekort her.

Gavekortet skal veksles til en billet i billetvognen.

Ellers køber man en billet til den ønskede bil i billetvognen på pladsen.

Hvad: Sportscar Event
Hvor: HCA Airport
Hvornår: Lørdag d. 5. september kl. 9-16

Entré er gratis til at komme og se bilerne køre – en prøvetur koster penge.

Du kan finde mere info om eventet her.

Klar til sommer: Havnebadet og Friluftsbadet åbner snart

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Pludselig forsvandt Odenses mange fritids- og kulturtilbud. Samværet, oplevelserne og velværet fortonede sig, da foreninger, biografer, museer og meget mere måtte lukke ned.

Det har heller ikke været let at få sig en svømmetur under coronakrisen. Alle byens svømmehaller har været lukkede – og er det fortsat – men nu varer det ikke længe, før Havnebadet og Friluftsbadet står klar til at tage imod gæsterne.

Sundhedsmyndighederne har vurderet, at det er forsvarligt at åbne friluftsbadene igen, og derfor har By- og Kulturforvaltningen sat gang i processen med det samme.

Det betyder, at vandglade odenseanere kan få dyppet kroppen allerede den onsdag den 3. juni kl. 13, hvor Friluftsbadet åbner dørene. Ugen efter – den 10. juni kl. 6 – er det Havnebadets tur.

QVi trænger til, at hverdagens muligheder kommer tilbage. Byens mange fritids- og kulturtilbud giver mening i livet, og det er noget af det, vi savner allermest under coronakrisen. Derfor er vi også parat til at reagere på myndighedernes udmelding, så vi kan få åbnet Havnebadet og Friluftsbadet.

Forhåbentlig får vi en god og lang sommer, men der er også mange odenseanere, der holder af en kølig svømmetur uanset vejret. Vi vil i hvert fald sørge for, at vores udendørs svømmebassiner er klar til brug inden for de muligheder, der er, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

Klar til sommeren

Der er fortsat en del forholdsregler, som skal overholdes for at sikre en tryg åbning, og derfor er forberedelsesarbejdet allerede i gang, så brugerne kan føle sig trygge i både Havnebadet og Friluftsbadet.

Åbningen vil foregå under følgende retningslinjer og vilkår:

Friluftsbadet:

Fra denne sommer skal brugerne betale for at benytte Friluftsbadet. Hvis man ikke er oprettet som bruger, kan dette ske hjemmefra for at spare tid ved automaten.

Der vil hele tiden være personale i og omkring de to omklædningsrum. Det er vigtigt, at brugerne overholder deres retningslinjer samt skiltningen i omklædningsrummene.

Der vil være opmærkede opholdsarealer, hvor der maksimalt må sidde 10 personer. Hvis brugerne ikke opholder sig i omklædningsrummene, på toilettet, i bassinerne eller ved cafeen, skal de opholde sig i de markerede arealer.

Toiletterne vil bliver rengjort minimum én gang i timen.

Der skal være minimum to meter mellem hver person i bassinerne – børnebassinerne er undtaget, så én forældre gerne må være helt tæt på sit barn.

Der vil være ekstra personale til at guide brugerne.

Vi forventer at kunne øge opholdsarealerne til imellem 30 og 50 personer fra den 8. juni.

Havnebadet:

Der vil hele tiden være personale i og omkring de to omklædningsrum. Det er vigtigt, at brugerne overholder deres retningslinjer samt skiltningen i omklædningsrummene.

Der vil være opmærkede opholdsarealer, hvor der maksimalt må sidde 10 personer. Dette gælder også, når forsamlingsforbuddet bliver hævet til mere end 10 personer, da vi skal kunne håndtere mange personer på et forholdsvis lille areal. Brugere, som ikke opholder sig i omklædningsrummene, i bassinet eller på toilettet skal være i de markerede arealer.

Toiletterne vil bliver rengjort minimum én gang i timen.

Der skal være minimum to meter mellem hver person i bassinet og saunaen.

Der vil være ekstra personale til at guide jer.