Smart løsning: Nyt take away-system skal hjælpe spisesteder i krisen

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Byens restauranter og cafeér, der ellers plejer at summe af liv, ligger nu øde hen.

Corona har ramt branchen som et lyn fra en klar himmel, og spisestederne måtte se sig nødsagede til at lukke ned fra den ene dag til den anden.

Det har selvfølgelig skabt en stor økonomisk krise hos mange. Ingen gæster = ingen indkomst.

På trods af de skærpede tiltag fra regeringens side, så er det dog stadig fuldt ud lovligt at levere og servere take-away.

På den måde kan mange holdet skindet på næsen og vi, der i øjeblikket bruger livet i karantæne, kan fortsat forkæle os selv med lækkert mad fra vores yndlingssteder.

Nu er den landsdækkende software-virksomhed Piranya gået ind i kampen om at holde liv i branchen, og det gør de ved hjælp af et take-away-system, der er skræddersyet til den situation, vi befinder os i.

Piranya har i flere år leveret online bestillingssystemer til Coop og Dagrofa’s butikker, men nu har de lavet et mere simpelt og prisbevidst system til mindre forretninger.

“Vores nye system henvender sig især til catering og restauranter, dagligvare- og fødevarebranchen, der er hårdt prøvede under situationen,” fortæller Alex Sleiborg fra Piranya.

“Derfor går vi nu på markedet med en billig løsning, der sikrer digital omsætning. Vi har valgt at skrue prisen helt i bund med et kanontilbud, så alle, der kæmper, har muligheden for at være med.”

Nemt for alle

Take-away-systemet fungerer i praksis således, at virksomhederne gennem et brugervenligt system kan oprette sig en online shop, og herefter nemt og bekvemt sælge sine varer.

Online shoppen bliver virksomhedens egen med deres navn, logo, unikke url og produkter.

Til de virksomheder, der i forvejen har en hjemmeside, er det muligt at få et plug-in, sådan at Piranya opsætter bestillingssystemet på den eksisterende hjemmeside.

Med systemet kan virksomheden tilbyde onlinesalg af stort set alle type varer, de tilbyder.

Samtidig slipper virksomheden for en stor del af den “besværlige” administration, der ofte følger med, når folk bestiller digitalt.

På den anden side af skærmen kan kunderne se og bestille alle varerne uden at skulle forlade hjemmets fire vægge. Når kunderne bestiller modtager virksomheden ordren, og kunden modtager samtidig bekræftelse på købet.

Det eneste, som virksomheden skal bekymre sig om, er at gøre maden klar til kunden på det ønskede tidspunkt.

Alt her i mellem sørger bestillingssystemet og Piranya for.

Udover de allerede nævnte fordele anskaffes systemet ved en engangsbetaling og et service fee, og der er derfor ingen kommission forbundet ved at sælge gennem det.

Meget tilfredse kunder

I Nordjylland er Lille Nyhavn i Nørresundby en af kunderne hos Piranya, som benytter det nye system, og de har i den grad kunnet mærke en forskel i de ellers trængte tider.

“Det har givet os et vanvittigt godt afkast, at benytte systemet” fortæller Marikka, der er indehaver af Lille Nyhavn.

Behovet for systemet blev i den grad forstærket efter corona-nedlukningen. Lille Nyhavn blev, som så mange andre, påbudt at lukke ned – men take-away-delen måtte fortsætte.

“Vi har haft rigtig travlt med mad ud af huset, og det har hjulpet os væsentligt, at trykket på telefonen er blevet minimeret. Det bliver brugt, og vi er meget tilfredse.

Fra at skulle tage telefonen 60-70 gange er det måske reduceret til 30. Så rent administrativt er det virkelig en stor hjælp,” fortæller hun.

Populært system følger med

Piranya er bestemt ikke ny i gamet, når det kommer til systemer, der er brugervenlige for kunder såvel som virksomheden selv.

Faktisk står de også bag systemet bag det populære “Ja Tak”-koncept, hvor kunder på Facebook kan takke ja til et bestemt tilbud. Kort tid efter vil køberen modtage et link i sin Facebook-indbakke med alt info.

Herefter håndterer tilbudsstyringen resten af salget – faktisk lige fra at produktet slås op på Facebook, til at kunden afhenter det i butikken.

“Ja Tak ”-systemet følger med, når en virksomhed køber det nye take-away-system. Det betyder, at når du som virksomhed opretter et tilbud, bliver det synligt på både Facebook og den digitale shop.

Systemets indbyggede robot styrer salget lige fra start og indtil det tidspunkt, hvor tilbuddet automatisk stoppes – for eksempel hvis der er udsolgt.

Det lyder altså bare til at være en win-win, uanset hvordan vi vender og drejer det.

… Og faktisk blev “Ja Tak” tilbudsstyringen nomineret til bedste E-handels Værktøj 2020 af FDIH – så mon ikke, at der er noget om det?

Du kan læse mere om systemet her.