Annonce
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Solgte over 12 mio. i Danmark sidste år: IKEA lancerer helt nye slags kødboller

Af Michael Qureshi
PR-foto
PR-foto

Hver dag lægger mange danskere vejen forbi IKEAs restauranter, hvor de ikoniske IKEA kødboller kan nydes.

Nu får kunderne mulighed for at vælge en plantebaseret bolle, der har samme smag og tekstur som den klassiske kødbolle, men blot fire pct. af miljøpåvirkningen.

Den kan naturligvis også smages i IKEA varehuset i Odense fra i morgen.

Den plantebaserede bolle er endnu et skridt på vejen for IKEA i bestræbelserne på at blive en klimapositiv forretning i 2030.

Det skriver IKEA i en pressemeddelelse.

Den nye plantebaserede bolle er fremstillet af ærteprotein, havregryn, kartofler, æbler og løg, og dens klimaaftryk er blot fire pct. af den traditionelle kødbolles.

I modsætning til det nuværende alternativ – den veganske ’grøntsagsbolle’ – er den nye plantebaserede bolle udviklet til de kunder, der har en forkærlighed for smagen af kød, fortæller Country Sustainability Manager i IKEA Monica Keaney.

“Den plantebaserede bolle er vores nyfortolkning af kødbollen.

Vi ved, at rigtig mange kunder er glade for kødbollen, og derfor tilbyder vi dem nu et alternativ, som har samme lækre smag og tekstur, men som bare er mere miljøvenlig.

Vi sælger flere millioner kødboller hvert år, så vores håb er, at flere fremover vil tilvælge den plantebaserede kødbolle eller andre af vores bæredygtige alternativer.

Vi ser et stort potentiale i den plantebaserede bolle og håber, at vi med et lille initiativ som dette kan gøre en stor forskel,” siger Monica Keaney.

Det er en populær ret, som IKEA nu lancerer i en ny udgave. I sidste regnskabsår solgte IKEA Danmark i alt 12.400.000 kødboller til sultne kunder i landets fem varehuse.

Det grønne menukort vokser

Hos IKEA har man over en længere periode fokuseret på at tilføje grønne retter på menuen hos restauranterne i IKEAs varehuse.

De sidste par år har man bl.a. lanceret en plantebaseret softice og en vegetar hotdog. Ifølge Monica Keaney er den nye plantebaserede bolle et skridt på vejen mod målet om at blive en klimapositiv virksomhed i 2030.

“Vi er på en grøn rejse, hvor vi hele tiden afdækker områder, hvor vi kan øge vores fokus på bæredygtighed.

Vi har allerede indført en række grønne alternativer i vores restauranter, og nu tilføjer vi altså endnu en til menuen, når den plantebaserede bolle bliver langet over disken.

Vi forventer, at 10-15 pct. af salget i restauranterne vil komme fra de grønne alternativer fremover,” siger Monica Keaney.

De plantebaserede boller kan nydes i IKEAs restauranter i bl.a. Odense fra i morgen d. 5. august, og kan også købes på frost i IKEAs svenske madmarked.

Ligesom til de traditionelle kødboller serveres den plantebaserede version med kartoffelmos, flødesauce og tyttebærsyltetøj.

Del artikel

Andre læser også