Sund økonomi i din startup eller forening

Skrevet af: Martin Jørgensen

Få styr på budgetter og regnskab med de rette redskaber

Uanset om du drømmer om at starte egen virksomhed, eller du allerede er godt i gang, så er det øverste på listen med de sjove arbejdsopgaver næppe bogføring og regnskab! Lige så indviklet, det kan være at lave årsregnskab og momsregnskab, lige så vigtigt er det at have styr på disse centrale ansvarsområder for at sikre virksomhedens sunde økonomi.

Dagene hvor man måtte notere dags- og månedsregnskab på stiplede linier i papirhæfter er længe ovre, men alligevel bokser mange med regnskabet i regneark på computere. Der kan dog ske uheldige slåfejl i forhold til tal eller i kodningen, og det kan tage timevis at finde fejlen og rette op på den.

 

Solid bogføring – uden udgifter til revisor!

Men du behøver nu ikke tage en lang efteruddannelse som revisor for at få bogføringen op at køre, for der findes efterhånden et bredt og solidt udvalg af online bogføringsprogrammer på dansk. Det koster ofte et mindre beløb i månedligt abonnement at benytte sig af disse regnskabsprogrammer – til gengæld vil du ofte kunne finde et bogføringsprogram som passer til flere af dine behov.

Tænk derfor nærmere over, hvad du har brug for, at et regnskabsprogram hjælper med – fx løn, årsbudget, årsregnskab, fakturaer eller overblik over medlemskontingenter, hvis det er en forening. Undersøg derefter de mange forskellige muligheder online og tjek brugernes anmeldelser, så du kan være sikker på at finde det rette bogføringsprogram til dine behov.

Hvis du ikke føler dig som den helt store ekspert på regnskabsområdet, så læg vægt på beskrivelser og anmeldelser, hvor brugervenligheden først og fremmest fremhæves. Det rette regnskabsprogram, som er nemt at bruge, forstå og at betjene, vil nemlig spare dig for meget besvær og gøre regnskabet til en hel del mere behagelig opgave at udføre i det daglige. Har du ansvaret for regnskab i en forening, kan du endda prøve forskellige programmer ad uden at betale noget, da der findes op til flere online bogføringsprogrammer, der gratis til foreninger.

 

Lev op til alle krav virksomhedens bogføring

En meget central fordel ved at benytte online bogføringsprogrammer er også, at du lever op til krav om, hvordan en virksomhed skal udføre sit regnskab. Laver du eksempelvis dit regnskab i Excel, kan det være på kant af loven, da kravet er at man ikke må kunne ændre i fx transaktioner i regnskabet på et senere tidspunkt.

Et andet krav går på sikker opbevaring af regnskabet, fx beskyttelse mod brand, oversvømning samt computerrelaterede uheld og datalæk, ligesom du altid skal opbevare de sidste 5 års regnskab for virksomheden. Med et online bogføringsprogram har du på den måde altid sikker tilgang til dine regnskaber og vigtige dokumenter, ligesom udbyderen af programmet sørger for professionel sikring af dine data.

Det kan altså i høj grad betale sig at tjekke op på andre nemmere måder at lave sine regnskaber og bogføring – både i forhold til tidsforbrug, men så sandelig også i forhold til virksomhedens drift.