Tips for at hjælpe, hvis du er bekymret for coronavirus

Skrevet af: Martin Jørgensen

Coronavirus-udbruddet betyder, at livet ændrer sig for os alle i et stykke tid. Det kan medføre, til at du føler dig ængstelig, stresset, bekymret, trist, ked af det, ensom eller frustreret.Det er vigtigt at du husker, at det er OK at føle sig sådan, og at alle reagerer forskelligt. Husk, at denne situation er midlertidig, og for de fleste af os vil disse vanskelige følelser gå væk igen.

  1. Hold kontakt med mennesker

Opretholdelse af sunde forhold til mennesker, vi har tillid til, er vigtigt for vores mentale velvære, så tænk over, hvordan du kan holde kontakten med venner og familie, mens du går hjemme.

Du kan prøve telefonopkald, videoopkald eller sociale medier i stedet for at mødes personligt – uanset om det er med mennesker, du normalt ser ofte, eller om det er med gamle venner.

  1. Tal om dine bekymringer

Det er normalt at føle sig lidt bekymret, bange eller hjælpeløs over den aktuelle situation. Husk: det er OK at dele dine bekymringer med andre, du har tillid til – og at gøre det kan også hjælpe dem selv.

Hvis du ikke kan tale med nogen, du kender, eller hvis det ikke har hjulpet, er der masser af hjælpelinjer, du kan prøve i stedet.

  1. Støt og hjælp andre

At hjælpe en anden kan gavne dig såvel som dem, så prøv at være lidt mere forståelse for andres bekymringer eller opførsel på dette tidspunkt.

Prøv at tænke på ting, du kan gøre for at hjælpe de omkring dig. Er der en ven eller et familiemedlem i nærheden, som du kunne sende en besked? Er der nogle samfundsgrupper, som du kunne deltage i, for at støtte andre lokalt?

Husk, at det er vigtigt at gøre dette i overensstemmelse med officiel coronavirusvejledning for at holde alle i sikkerhed. 

  1. Føl dig forberedt

At arbejde gennem implikationerne af at være hjemme, skal hjælpe dig med at føle dig mere forberedt og mindre bekymret. Tænk gennem en normal uge: hvordan påvirkes det, og hvad skal du gøre for at løse eventuelle problemer?

Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du måske tale med din arbejdsgiver, for at forstå dine sygeløn- og ydelses rettigheder og få fat i nogle væsentlige ting for, mens du er hjemme.

Du kan også tænke over, hvem du kan få hjælp fra lokalt – såvel som folk, du kender, oprettes masser af lokale og samfunds hjælpsgrupper. Prøv at huske, at denne problemstilling kun skal være midlertidig. 

  1. Nogle alternative måder

Der er også nogle andre alternativer, såsom sportsdøre inden for døre, hjernespil, osv. Selv nogle mennesker finder glæde og fred i madlavning med alternative olier såsom CBD olie (kan købes fra cibdolcbd.dk i sin reneste form), som ser ud til at have afslappende effekter. Skønt det ikke er helt bevidst, har det også nogle helende og anti-stress effekter.

Du kan også begynde at få nye hobbyer som at male eller lære nye sprog derhjemme. Alle disse forskellige aktiviteter får dig til at glemme disse vanskelige tider.

  1. Pas på din krop

Vores fysiske helbred har en kæmpe indflydelse på, hvordan vi har det. På tidspunkter som disse kan det være let at falde i usunde adfærdsmønstre, der ender med at du føler dig værre.

Prøv at spise sunde, velafbalancerede måltider, drikke nok vand og træne regelmæssigt. Undgå at ryge eller medikamenter, og prøv ikke at drikke for meget alkohol.

Du kan forlade dit hus, alene eller med medlemmer af din husstand, til 1 form for træning om dagen – som en gåtur, løbe eller cykeltur. Men sørg for at holde en sikker 2 meter afstand fra andre. Eller du kan prøve en af ​​vores lette 10-minutters træning i hjemmet. 

  1. Hold dig til de faktiske forhold

Find en troværdig kilde, som du kan stole på – såsom regerings websteder – og faktatjek oplysninger, du får fra nyhedsfeeds, sociale medier eller andre mennesker. Tænk på, hvordan muligvis unøjagtige oplysninger også kan påvirke andre. Prøv ikke at dele oplysninger uden fakturakontrol med troværdige kilder.

Det kan også være en god ide at overveje at begrænse den tid, du bruger på at se, læse eller lytte til virussen og informationerne omkring den, herunder på sociale medier, og overveje at slukke for notifikationerne på din telefon.

Du kan indstille dig et bestemt tidspunkt til at læse opdateringer eller begrænse dig til et par om dagen.

  1. Bliv på toppen af ​​svære følelser

Bekymring for coronavirus udbruddet er helt normalt. Nogle mennesker kan opleve intens angst, der kan påvirke deres daglige liv.

Prøv at fokusere på de ting, du kan kontrollere, som din opførsel, hvem du taler til, og hvor og hvor ofte du får information.