TipToe Bigband får nyt navn: Klar med fedt program for efteråret
I 28 år har TipToe BigBand været en institution i Odenses musikliv.
Igennem kreative samarbejder og projekter har TipToe BigBand udfordret den klassiske forståelse af, hvad et big band er – og hvordan det lyder.
Nu skiftes det 28 år gamle navn ud med det friere “Odense Jazz Orchestra”, og samtidig lanceres en unik koncertrække i samarbejde med netværks- og genrespillestedet Kulturmaskinen og det regionale spillested Musikhuset Posten.
En ny tilgang
Under projekttitlen, “The Music Factory” præsenteres fire koncerter, der til sammen skal tydeliggøre de tre aktører som indholdsskabere og kulturbærere – det vil sige en “fabrik” til fremstilling af en samlende kultur for Odenses borgere igennem forskellige rum og generationer.
Der vil på forskellige måder være fokus på nyskabende og unik musik, der skal give en forståelse af bigbandets rolle.
Ved hver af de fire koncerter vil der være forskellige temaer:
- The Future, 26. oktober i Odeon: en koncert, hvor et nyskrevet korværk fremføres med unge sangere
- The New Record, 9. november i Musikhuset Posten: en koncert, hvor et spritnyt værk præsenteres
- The Old Record, 23. november på Magasinet: en koncert, hvor et legendarisk album genfortolkes med en kendt gæst. Sammen med sangerinden Kira Skov tages fat i Beach Boys’ udødelige mesterværk fra 60’erne, “Pet Sounds”.
- The Spirit, 7. december i Odense Domkirke: en koncert, hvor der inviteres til fordybelse og eftertænksomhed i kirkens rum
”Bigbandmusikken har måske et lidt støvet image”, siger leder af det 18 mand store orkester Torben Sminge og tilføjer:
”Derfor bevæger vi os her ud i fire afkroge, hvor bigbandet netop kan bidrage med noget helt særligt. Hvor vi kan være med til at åbne dørene for et nyt publikum”.
Talentudvikling og vækstlag
Når Music Factory inviterer til koncert i Odeon under titlen “The Future” er det med deltagelse af både folkeskole- og gymnasieelever. På den måde håber initiativtagerne at kunne bringe musikken videre til nye generationer.
Det sker igennem en Kahoot-koncert (quiz-koncert) for børn og igennem et unikt værk for og med de fynske gymnasieelever.
Herudover kommer flere af koncerterne på forskellig vis til at give plads til nye talenter.
”Vi vil gerne være med til at bære musikken videre til nye generationer”, siger Kulturmaskinens leder Jakob Kwedéris.
”Det flugter helt naturligt med vores værdier og vores forpligtelse som netværks- og genrespillested at arbejde med musikkens bæredygtighed og byens musikalske potentialer.
Og så er vi jo altid glade for at kunne arbejde sammen med vores dygtige kolleger i byen om at præsentere noget af høj kunstnerisk kvalitet.”