Vær klar på tasterne: Broløbet Storebælt mærker gigantisk interesse

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Broløbet Storebælt
Foto: Broløbet Storebælt

Tirsdag blev det officielt, at vi i 2020 igen kan løbe over Storebæltsbroen efter et par år med en hidsig politisk debat omkring motionsløb og trafikale knudepunkter.

Broløbet Storebælt har ikke været holdt siden 2017, da daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) lukkede for løbet.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) varslede i juli, at han igen ville tillade motionsløb over Storebælt, og den tilladelse kom tirsdag.

Det fik jublen til at bryde løs på Fyn, hvor især rigtig mange odenseanere normalt plejer at deltage i det store løb.

Tilmelding starter mandag

Siden offentliggørelsen har der været stort pres på arrangørernes hjemmeside og mange spørgsmål på mail, sociale medier og videre.

Løbet afvikles lørdag d. 20. juni 2020, og tilmeldingen åbner på mandag d. 11. november.

Rigtig mange er klar til at bestille startnummer. Men de må som alle andre vente til, at tilmeldingen officielt skydes i gang.

Forventningen er, at man sælger de 9000 startnumre på rekordtid, fordi man aldrig kan vide, hvad den politiske holdning til et Storebæltsbro-løb er næste år.

Lørdag sidst på eftermiddagen

Ruten er en halvmarathon, der starter i Korsør og slutter i Nyborg.

“Man har lagt løbet på en lørdag sidst på eftermiddagen, hvor trafikintensiteten ikke er så stor, så dem, der kører der, skulle meget gerne kunne komme frem og tilbage uden væsentlig forsinkelse.

Det er samtidig, inden skolernes sommerferie er gået i gang, hvor der ellers kunne være meget ferietrafik.

Under løbet laves broen om til en landevej, hvor hastigheden sættes ned fra 110 til 80 kilometer i timen,” siger løbsleder Per Hansen til DR.

Af hensyn til trafiksikkerheden på og omkring Storebæltsbroen har politiet givet tilladelse til at løbe de første 17 km på Storebæltsbroen på en maksimum tid på 2 timer og 30 minutter.

Som en konsekvens heraf skal løberne have forladt Sprogø efter 1 time og 30 min.

Halvdelen af broen vil i de 2 timer og 30 minutter være spærret for trafik, men både øst- og vestgående trafik vil blive afviklet med nedsat hastighed på den anden halvdel af broen.

Løbere, som forventes ikke at kunne overholde tidsgrænsen, vil derfor blive samlet op i bus for at blive kørt til målområdet i Nyborg. Når løberne har forladt Storebæltsbroen, er der ingen øvre tidsgrænse for at gennemføre de sidste 3 km.

Efter 3 timer og 30 min. vil trafikreguleringer dog blive fjernet i Nyborg.

Byrådet i Nyborg har også bevilliget 200.000 kr. til afviklingen af løbet.

Politiet varsler: Stor hastighedskontrol over hele landet

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Niclas Jessen
Foto: Niclas Jessen

Politiet landet over gennemfører fra i dag, mandag den 21. september, til søndag den 27. september 2020 en målrettet indsats mod hastighedsovertrædelser.

Det skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

For høj fart øger risikoen for en ulykke markant og skaber utryghed hos andre trafikanter, og selv en lille overskridelse kan få fatale følger.

Det er både de store og de mindre hastighedsoverskridelser, som politiet vil notere. I 62 procent af de dødsulykker, hvor farten spiller en rolle, er det nemlig en mindre hastighedsoverskridelse, der er en medvirkende årsag.

”Hvert år bliver politiet kaldt ud til utallige trafikulykker, der kunne have været undgået, hvis trafikanterne havde overholdt fartgrænserne. Trafikulykker, der i nogle tilfælde får en tragisk udgang og i andre tilfælde mærkes de implicerede for livet.

Derfor er hastighed et meget vigtigt indsatsområde, og vi prioriterer fartkontrol på vejene for at redde liv og skabe tryghed for dem, der færdes i trafikken”, siger Christian Berthelsen, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter og fortsætter:

”Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for bremselængden.”

Hvorfor indsats mod hastighed?

  • Der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne.
  • For høj hastighed vurderes at være den hyppigste årsag til færdselsulykker med alvorlig tilskadekomst og dødsfald.
  • 2013 – 2018 omkom 403 personer i en trafikulykke, hvor mindst en af de involverede parter kørte for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen eller forholdene. I 72% af ulykkerne var farten en medvirkende årsag til, at ulykken opstod. I de sidste 28% var farten årsag til, at ulykken blev med dødelig udgang. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • Ved 80 km/t. kører du ca. 33 meter mens du reagerer, og efter ca. 64 meter holder du stille. Kører du 95 km/t. bruger du yderligere 19 meter på at holde stille ved maksimal bremsning af køretøjet.
  • Hvis 2 bilister kolliderer med 80 km/t., vil ulykken i 30% af tilfældene have dødelig udgang. Risikoen fordobles til 60% ved en hastighed på 90 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • Hvis en bilist rammer en fodgænger med 80 km/t. vil ulykken være fatal i 60% af tilfældene. Risikoen stiger til 80% ved 90 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • De fleste dødsulykker i trafikken sker på landeveje. 62% af dødsulykkerne på disse veje sker med en hastighedsoverskridelse på mindre end 20 km/t. 38% af dødsulykkerne sker med en overskridelse på mere end 20 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)

 

 

Tæt tåge på vej: Pas på i morgentrafikken

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Vi kender alle den ultimative mandag morgen: Lidt forsinkede, lidt stressede, måske lidt uoplagte til en ny uge.

Og er du én af dem, der i forvejen ikke er den helt store mandagsfan, så burde du nok allerede du sætte vækkeuret en anelse tidligere end normalt; en tæt tåge rammer nemlig det meste af landet i morgen, og kan muligvis skabe problemer i mandagstrafikken.

I hvert fald har DMI udsendt et varsel, der advarer mod tågen, der forventes at give en sigtbarhed på under 100 meter. Tågen starter allerede i nat og ventes at ophøre mandag inden kl. 9.

“Fra sted til sted vil det være forskelligt, hvornår tågen kommer, og hvornår den letter. Desuden vil tætheden af tågen variere i løbet af natten.

Tæt tåge kan give problemer i trafikken, så kør forsigtigt.” skriver DMI.

Værtshusgæst blev slået ned: Påtalte manglende mundbind

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Det er ikke alle, der har lige nemt ved de nye regler om mundbind. Det blev tydeligt i går aftes, da Fyns Politi måtte rykke ud til én af Odenses mindre værtshuse, Skandsen.

Det skriver Fyens.dk.

Her havde en gæst på stedet bedt en anden gæst om at tage mundbind på – og det havde fået det til at slå klik for den anden gæst.

Vedkommende blev så arrig over påtalen, at han slog manden ned med knytnæveslag og efterfølgende sparkede ham i siden, da han lå på gulvet.  Manden flækkede angiveligt det venstre øjenbryn.

Fyns Politi fortæller, at manden blev anholdt kl. 21.30 og sigtet for vold.