Kæmpe nyhed: Rådmand vil lave udskældte busruter om
Tilbage i juli 2022 blev de odenseanske busruter omlagt. Det skete blandt andet for at tilpasse ruterne til den dengang nyetablerede letbane.
Parolen var, at man ikke ønskede parallelkørsel på letbanens rute, og det betød blandt andet, at flere busser lige siden har måttet ud på omveje for at komme ind til centrum.
Til stor gene for passagererne.
Men nu kan MigogOdense afsløre, at klima- og miljørådmand Tim Vermund har planer om at ændre busruterne tilbage til de oprindelige direkte ruter.
Det drejer sig konkret om busruterne nummer 35 (Seden Syd-Skt. Klemens) og 85 (Skibhusene-Højby).
“De to ruter er jeg helt sikker på, at vi bare kan ændre.
Det giver ingen mening, at de hver især nærmest skal køre i et “S” henover hinandens områder – i stedet for bare at køre direkte ind til centrum. For eksempel giver det ingen mening, at bussen fra Højby ikke bare kører ind til centrum via Hjallesevej.
Altså, hvad skal Højby-bussen henne på Falen?,” spørger Tim Vermund undrende.
Sådan som borgere i Højby har gjort det lige siden omlægningen i 2022.
Ifølge rådmanden var det en henvendelse fra en borger i Højby, der fik hans øjne op for den lettere gakkede køreplan, og nu har han altså planer om at få rettet op på bus-miseren.
En anden rute, der har været genstand for kritik siden 2022 er rute 75 mellem Seden og Sanderum.
Også denne rute kører, efter rådmandens mening, passagererne ud på en spøjs rute.
“Den kører hernede i en sløjfe, som heller ikke optimal.
Men Sanderum-ruten skal vi dog lige have en nærmere analyse af, fordi den ikke er helt så nem at ændre,” siger Tim Vermund, der dog lægger op til, at passagererne på alle tre udskældte ruter godt kan begynde at glæde sig til næste år.
Rute forkortes
“Forhåbentlig kan vi have lavet ændringerne, så de træder i kraft med køreplanen 2025,” siger Tim Vermund, der også mener, at rute 85 ser ind i en tid mere flere afgange.
“Al sund fornuft siger mig, at der må være råd til flere afgange, hvis bussen til gengæld kommer til at køre kortere ture,” siger Tim Vermund.
Nyheden fra klimarådmanden kommer samme dag, som hans forvaltning har præsenteret sine planer for, hvordan Skibhuskvarteret skal gøres grønnere.
Her lægger forvaltningen blandt andet op til, at bus 85 fra Skibhusene fra foråret 2025 skal have afgange igennem Skibhuskvarteret hvert 10. minut.
Men for at den plan kan gå op, kræver det, at ruten bliver afkortet markant. Det vil sige, at bussen kun skal køre fra Skibhusene til Odense Banegård Center.
For borgerne i Højby betyder det altså, at man med næste års køreplan ikke kan køre hele vejen til Skibhusene fra Højby. Til gengæld vil man altså kunne komme ind til Odense Centrum markant hurtigere – og oftere.
Ifølge Tim Vermund kræver det blot et flertal på tre ud af fem stemmer i Klima- og Miljøudvalget at gøre hans plan til virkelighed. Og da han selv leverer den ene stemme, tegner fremtiden for bustrafikken i Højby, Skt. Klemens og sandsynligvis også Sanderum lovende.
Ved et infomøde torsdag aften har Odense Kommune præsenteret følgende forslag til at gøre Skibhuskvarteret grønnere:
– Strækning på 620 m mellem Victoriagade og Annasholmsgade skal gøres til cykelgade
– Det betyder, at biltrafikken på Skibhusvej skal reduceres væsentligt – samtidig skal hastigheden sættes ned til 30 km/t
– Den gennemkørende biltrafik uden ærinde i området skal omdirigeres
– Bus- og cykelsluse på 30 meter mellem Sophie Breumm Vej og Oliemøllevej etableres
– Ingen ind- og udkørsel for biler for at undgå smutvejskørsel
– Der skal køre flere busser i kvarteret – hvert 10. minut i hverdage og hvert 20. minut om aftenen og i weekenden
– Der skal stadig være adgang for biler med ærinde i området, og der skal være parkeringsmulighed ved Kvickly og Rema fra Skibhusvej
– Alle forslag skal implementeres i samarbejde mellem Odense Kommune og butikker og erhversliv på Skibhusvej
– Det skal desuden være mere trygt og sikkert at cykle til Sct. Hans Skole – blandt andet med forslag om en fodgænger- og cykelzone omkring Sct. Hans Skole
– Der skal desuden etableres “Grønne mødesteder” – bl.a. ved fysisk lukning for al motoriseret trafik på et stykke af vejen på Windelsvej (Helsingborggade). Et grønt mødested her kunne være en “lommepark” eller et legeareal til børnehave med forbindelse til parkområdet overfor, som er ved at blive udviklet
Hvis forslagene til at gøre Skibhusvej om området omkring til en del af Odenses Grønne Mobilitetsplan bliver vedtaget, forventer kommunen, at de ville være etableret og klar til brug i løbet af foråret 2025.