Vil stoppe vanvidskørsel: Nu kommer der permanent fartkontrol på Storebæltsbroen
Trafikanterne skal i fremtiden være ekstra varsomme med at træde for hårdt på speederen i Øresundstunnelen og på Storebæltsbroen.
Der vil nemlig blive etableret strækningsfartkontrol.
Det sker blandt andet på baggrund målinger fra Øresundstunnelen og på dele af Storebæltsforbindelsen, som viser, at for mange bilister overtræder hastighedsgrænserne.
Og i Øresundstunnelen er der oplevet en række meget alvorlige ulykker som følge af for høj hastighed, ligesom pressen har påvist eksempler på vanvidskørsel med alt for høj fart og uopmærksomhed.
Trafikulykker på broer oftest mere alvorlige
Transportminister Benny Engelbrecht mener derfor, at der er behov for tiltag, som kan medvirke til at styrke trafiksikkerheden på kritisk infrastruktur som Øresundstunnelen og på Storebæltsbroen.
“For høj fart, der ikke er tilpasset forholdene, øger risikoen for ulykker.
Og trafikulykker i tunneler og broer er ofte mere alvorlige end ulykker i åbent land, ligesom andre trafikanter han have svært ved at undvige og derfor risikerer at blive en del af ulykken.
Derfor er den vanvidskørsel, som vi har set eksempler på i Øresundstunnelen fuldstændig uacceptabel, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter:
“Det skal vi stoppe for én gang for alle.
Derfor er jeg rigtig glad for, at der bliver opsat strækningskontrol, som skal måle trafikanternes gennemsnitsfart og dermed sikre, at de får en hilsen fra politiet, hvis de overskrider hastighedsgrænsen.”
Vejdirektoratets seneste hastighedsmåling (2019) på Storebæltsforbindelsen lige vest for Vestbroen viste en gennemsnitshastighed på 109 km i timen på en strækning med en hastighedsbegrænsning på 110 km i timen.
50 % af bilisterne overskred hastighedsbegrænsningen.