Odenses bybusser bliver grønnere: 10 nye elbusser fra Fynbus rullede på gaden i dag

Af Michael Qureshi
Foto: Robert Wengler/Fynbus
Foto: Robert Wengler/Fynbus

Når vi skriver, at bybusserne bliver grønnere, så taler vi ikke om bussernes farvetone.

Nej, den glædelige nyhed er, at i dag er de første 10 af i alt 20 fabriksnye elbusser rullet ud i Odenses bybillede.

Elbusserne blev til formiddag indviet på Flakhaven, hvor by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) klippede det røde bånd og fortalte, at Odenses nye elbusser er et skridt i den rigtige retning for at gøre Odense til en CO2-neutral kommune i 2023.

De nye elbusser har nemlig ingen udstødning, og det giver store fordele for klimaet og det lokale miljø.

Du vil samtidig opleve, når du stiger på en af de nye elbusser, at de er markant mere lydløse – både inde i bussen og i gadebilledet.

Rådmanden Christoffer Lilleholt klippede snoren i dag
Foto: Robert Wengler/Fynbus

12 meter lang og stadig grøn

De nye busser er 12 meter lange og er malet i den velkendte grønne FynBus-farve. Elbusserne har plads til 66 passagerer – heraf 33 siddepladser.

Busserne er selvfølgelig også udstyret med elektriske ramper, der gør det nemmere for kørestolsbrugere at komme ind- og ud ad bussen.

De første 10 elbusser skal køre på rute 61-62 mellem Højby og Stige/Lumby samt på rute 29 mellem OBC og Villestofte.

Odense kommune, FynBus og Keolis har indkøbt i alt 20 elbusser, og de sidste 10 forventes i drift på bybusnettet i løbet af maj.

Fakta om Odenses nye elbusser

El-busser giver store fordele for både klima og miljø. De udleder hverken CO2, partikler eller kvælstof lokalt, men kører på den strøm, der er i elnettet.

Efterhånden som andelen af vedvarende energi i elnettet stiger, bliver busserne mere og mere klimavenlige. Elbusser støjer desuden markant mindre end dieselbusser – både inde i bussen og i gadebilledet.

Busserne er produceret af kinesiske Yutong, der med 70.000 busser om året er en af verdens største busproducenter.

Kan køre op til 475 km på en opladning

Et hold af kinesiske teknikere har været i Odense for at hjælpe med at gøre ladestandere og busser klar.

Busserne har et batteri på 422 KWH.

Keolis forventer, at busserne kan køre mellem 315 – 475 km. på en fuld opladning afhængigt af kørestilen, vejrforhold osv.

De oplades på garageanlægget på Gammelsø, og der skal derfor ikke bygges ladestationer i bybilledet.

FynBus indgik på vegne af Odense Kommune i 2020 aftale med Keolis om indkøb af de 20 el-busser.

Busserne skal erstatte de ældre af dieselbusserne i Odense. Når letbanen kører, vil bybusflåden i Odense bestå af 20 el-busser, 18-hybridbusser og 14 dieselbusser.

Du kan læse mere om det her