Dyr forsinkelse: Odense Letbane bliver 180 mio. kr. dyrere

Skrevet af: Redaktionen
Illustration: Odense Letbane
Illustration: Odense Letbane

Man må stå model til meget her i Odense med vejarbejde stort set overalt i byen på grund af opbygningen af Odense Letbane.

Men det bliver værre endnu.

I februar kom det frem, at Odense Letbanes åbning blev udskudt i otte måneder med nu forventet åbning omkring september 2021.

Det er dog ikke helt billigt at udskyde en åbning af Odense Letbane.

Således forventer Odense Kommune, at forsinkelsen vil koste yderligere 180 mio. kr., og det er i sidste ende indbyggerne i kommunen, der får regningen.

Det kan Fyens Stiftstidende afsløre torsdag med baggrund i et dokument internt i Odense Kommune.

“Resultatet af forhandlingerne (med entreprenørerne, red.) betyder, at Odense Letbane åbner senest den 1/9, 2021 med en forventet merudgift på 180 mio. kr.”, står der i dokumentet ifølge Fyens Stiftstidende.

Underleverandør holder ikke tidsplan

Det er dog ikke Odense Letbane, der står med ansvaret for den markante forsinkelse. Derimod skyldes det, at der ikke kan lægges låg på en parkeringskælder i forbindelse med TBT-projektet.

Leverandøren Züblin A/S kunne ikke holde tidsplanen, og dermed kommer det til at udskyde hele arbejdet med Letbanen.

For at tilgodese især trafikanterne, så indeholder den nye tidsplan dog to sluttidspunkter: Ét for hvornår trafikken kan normaliseres efter de fremtidige forhold, når letbanen kører. Og et andet tidspunkt for, hvornår alt arbejde i området forventes slut.

Det skriver Odense Letbane i en pressemeddelelse.

Særligt et område bliver påvirket

Det betyder, at leverandøren Comsa først færdiggør det arbejde, som medfører behov for arbejdsareal på vejbanerne. Efter de trafikale forhold er blevet normaliseret, vil der stadig foregå arbejde inde i selve letbanearealet.

Der kan dog blive tale om nogle efterarbejder, som i en kortere periode kan påvirke trafikken. Det drejer sig om fx slidlagsarbejde og træplantning.

Hvad angår den trafikale påvirkning, får den nye tidsplan dog primært betydning for den nordlige del af letbanestrækningen – altså mellem Tarup Center og Odense Banegård Center.

Her må naboerne og pendlerne langs letbanearbejdet i længere tid udholde den påvirkning, som arbejdet medfører.

På den sydlige del af strækningen bliver den oprindelige tidsplan i høj grad bevaret i forhold til trafikafviklingen.

Arbejdet på den sydlige strækning bliver nemlig prioriteret, da den skal være klar til letbanens testkørsler.

Testkørslerne begynder som hidtil planlagt i begyndelsen af det nye år.

Som en del af byrådets vedtagelse af tillægsaftalen vil der på den nordlige del af letbanestrækningen være et særligt fokus på at færdiggøre området ved Idrætsparken samt på Vestre og Østre Stationsvej, hvor der er meget trafik.