Efterspørgslen stiger på kvalitets hundefoder

Skrevet af: Redaktionen

Der er ingen tvivl om, at vi danskere er blevet kvalitetsbevidste, når det kommer til at forkæle os selv og ikke mindst vores elskede kæledyr. I Danmark anslås det at ca. 500.000 husstande har en hund, hvilket gør det til vores mest almindelig kæledyr i de danske hjem.

Den mest udbredte hunderace er Labrador retrieveren, hvor der findes mere end 60.000 registrerede i Dansk Hunderegister.

Hunde er et populært kæledyr, og det er ikke uden grund. En hund er for mange en trofast følgesvend, som giver ubetinget kærlighed hver eneste dag. Som menneskets bedste ven fortjener din hund en sund og balanceret kost, så den kan leve et langt og godt liv sammen med dig.

Det kan dog være svært at finde ud af, hvilket hundefoder der er bedst til lige netop din hund, eftersom der findes utallige af forskellige mærker og type af foder.

I samvirke med Dyreverdenen har vi sammenstøbt nogle gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, når det gælder foder til din hund. Først og fremmest bør du navigere i fodermarkedet med en god portion fornuft, tålmodighed og ikke mindst forsigtighed. De forskellige producenter er selvfølgelig mest interesseret i at sælge deres eget produkt, hvorfor det hurtigt kan blive uklart, hvad der reelt set er fakta og dermed den bedste mad til din hund.

Sådan skal kosten sammensættes

Ligesom mennesker har hunde også brug for proteiner, fedt, kulhydrater, vitaminer og mineraler. Herunder har vi samlet en liste over de næringsstoffer, som der skal indgå i hundefoder:

  • Vand
  • Energi
  • Protein
  • Fedt
  • Kulhydrat
  • Kostfibre
  • Kalcium
  • Fosfor
  • Magnesium
  • Salt
  • Kobber
  • Selen
  • Zink
  • Vitamin A
  • Vitamin B
  • Vitamin C
  • Vitamin D
  • Vitamin E
  • Vitamin K
  • Glucosamin og chondroitin
  • Farvestoffer
  • Konserveringsstoffer
  • Antioxidanter

 

Udover de mest essentielle næringsstoffer skal hundens race, alder, aktivitetsniveau, sygdomme mv. også tages i betragtning, da alle hunde har unikke behov. Det er bl.a. også derfor der findes hvalpefoder, som er skræddersyet til netop hvalpe i voksealderen.

En hvalp skifter først til voksenfoder, når den har opnået 90-95 % af sin voksenvægt, og det kan være forskelligt fra race til race, hvornår det sker. Her ses det typisk at små og mellemstore racer når målet inden for 12 måneder, hvorimod store hunderacer er længere om det.

Når du køber en hund, bør du derfor rådføre dig med din dyrelæge om, hvornår du skal skifte kost for din hvalp. Din dyrelæge vil typisk også kunne hjælpe dig med at vælge det helt rigtige hundefoder til lige netop din hund.

Hundefoder i høj kvalitet

Der findes mange forskellige producenter af hundefoder gode såvel som dårlige, hvilket selvfølgelig gør det svært for dig som hundeejer.

Vi kan anbefale bl.a. Taste of The Wild og Arion, som begge har et stort udvalg af hundefoder til næsten alle hundebehov. Blandt deres udvalg finder du ligeledes økologisk og allergivenligt med mange forskellige smage til en sund og varieret kost til din hund.

Det vigtigste er, at du sørger for din hund, får de forskellige essentielle næringsstoffer i sit foder og om ikke andet i hvert fald supplerer det resterende med nødvendigt kosttilskud.

Tag udgangspunkt i din dyrlæges anbefaling, men prøv dig frem med de forskellige smage og varianter, da ikke alle hunde deler samme smagsløg. Det er selvfølgelig vigtigt, at din hund også godt kan lide den mad, som den bliver servereret for.

Vær opmærksom på online markedsføring

Som nævnt tidligere er de fleste producenter selvfølgelig interesseret i at sælge deres eget produkt, hvorfor alle tricks bliver brugt i deres markedsføring online såvel som offline kampagner.

Vi kan hurtigt blive drevet af skarpe Facebook annoncer, som taler til vores behov og ønske om at give vores hund de bedste forudsætninger i livet. Her skal du være særligt opmærksom på at selvom nogle produkter har en dokumenterbar effekt, så kan mange af de disse forskningsresultater faktisk være forældet.

Plutonic Media er et online marketingbureau i København, som faktisk hjælper Dyreverdenen med alt deres annoncering på Facebook og Google Ads samt søgemaskineoptimering (SEO). Vi har hørt dem om, hvordan man som forbruger kan hjælpe sig selv med at navigere i markedet for hundeudstyr og hundetilbehør.

Først og fremmest er det vigtigt at skelne imellem de mest benyttede annonceringskanaler, herunder:

  • Google Ads
  • SEO
  • Facebook & Instagram annoncering
  • YouTube annoncering

Der findes selvfølgelig også digitale marketingskanaler såsom LinkedIn, Pinterest og Snapchat, men de bliver sjældent benyttet i dyrehandelsbranchen.

Google Ads

Google Ads er de øverste resultater, du kan se lige så snart du har foretaget en søgning på deres søgemaskine. Produkterne der ses i en karrusel kaldes for Google Shopping og de forskellige e-handelsvirksomheder køber sig adgang til at få vist deres produkter her.

Under disse resultater vil du typisk se tre til fire annoncer i tekstformat, som ligeledes er en del af Google Ads. Det du skal være særligt opmærksom på, er selvfølgelig at alle virksomheder uanset størrelse og kvalifikationer, har mulighed for at købe sig ind på disse pladser ved at betale for deres annoncering.

Som forbruger bliver du derfor ikke nødvendigvis beskyttet over for dårlige produkter eller ugennemsigtige virksomheder. Det anbefales derfor, at du selvfølgelig undersøger produkterne før du køber, men samtidig også efterser virksomhedens anmeldelser på f.eks. Trustpilot eller Google Reviews.

Google Shopping har dog også sin fordel, hvis du i forvejen kender til det produkt du ønsker at købe, da det kan give dig en hurtig prissammenligning direkte i søgeresultatet.

Søgemaskineoptimering (SEO)

SEO betegnes også som organiske resultater på Google, hvilket vil sige at der er tale om de ikke-betalte visninger af virksomheder i søgeresultatet. Dem der vises her, er virksomheder som i Googles øjne har gjort sig fortjent til at få placeringen på den specifikke søgning.

Disse resultater er derfor ofte meget reelle, da det typisk kun er autoritære virksomheder, som har kæmpet sig et flot omdømme hos både Google, men i lige så høj grad forbrugerne. De besøgendes brugeradfærd på de enkelte hjemmesider, er nemlig ligeledes med til at afgøre, hvem der skal have de eftertragtet organiske placeringer på Google.

Det du skal være særligt opmærksom på her, er at en af de taktikker mange SEO bureauer bruger i forbindelse med SEO, er linkbuilding. En taktik hvor man bygger links i artikler på andre hjemmesider, som har en høj domæne rating. Nogle af disse links er ikke af høj kvalitet og har ofte til formål blot at snyde Google. Det betyder også, at det du læser på nettet skal tages med et gran salt, jo mindre at det kommer fra en autoritær kilde.

Facebook & Instagram annoncering

Facebook annoncering er populært, da rigtige mange danskere befinder sig på netop dette medie. Du har sikkert prøvet at kigge på noget spændende hundelegetøj til din hund på en webshop, hvorefter du ser lige præcis det legetøj du kiggede på i en annonce. Det kaldes for Facebook retargeting, hvor man simpelthen følger personen via en cookie.

Den helt store forskel på Facebook og Google er, at du her får en push-annonce, da du ikke selv har efterspurgt produkter med en søgning. Annoncerne på Facebook og Instagram taler derfor ofte til vores følelser, hvorfor du skal være særligt opmærksom på ikke at lade dig blive revet med.

YouTube annoncering

YouTube annoncering minder allermest om de klassiske TV reklamer, hvor du ser en video på mellem 30-60 sekunder, der præsentere dig for et specifikt brand eller produkt. De er effektive, fordi vi bliver forstyrret midt i en klip og er nødsaget til at se dem.

Ligesom Facebook & Instagram er YouTube et push-medie, hvor du får presset en annonce ned i halsen, uanset om du vil det eller ej.

Lav en grundig research af markedet

Du kan lettest undgå at blive vildledt af skarp online markedsføring ved at undersøge de produkter, som du er interesseret i at købe. Sørg for at rådgive dig med din dyrelæge eller andre hundeentusiaster, som kan hjælpe dig med at vælge det helt rigtige foder til lige netop din hund.

Husk også at undersøge virksomheden og dets anmeldelser, da du også kan få rigtig meget ud af at læse om andre hundeejers oplevelser ved at handle hos den specifikke webshop.

Starter i morgen: Fortryllende feer fylder Odenses gader

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Sommerferien er skudt i gang, og det kræver et par tons underholdning, hvis de yngste skal holdes beskæftiget de næste par uger.

Heldigvis er der masser af fantastiske aktiviteter i Odense, der kan vække glæden i selv de mindste øjne.

Eksempelvis fra i morgen, når Magiske Dage Odense sammen med Odense Hovedbibliotek går sammen om en vaskeægte fe-workshop.

Workshoppen finder sted i Vintapperstræde, hvor fortryllende feer og sommermagi vil fylde gaderne.

Det hele starter kl 10, hvor I kan lægge vejen forbi strædet og møde de smukke, magiske væsner og deres venner – som ellers sjældent lader sig se af mennesker.

I feernes workshop kan I for eksempel lave en drømmefanger eller din helt egen fe-stav, så du kan tage magien med hjem til hele sommerferien.

Arrangementet er for børn og barnlige sjæle, hvis hjerter banker for fantasi og fe-trylleri.

Det koster 25 kr. at være med i det kreative værksted, som har åbent kl. 10.00-16.00 indtil d. 18. juli.

Læs mere her

Stærkt line-up: Kulturmaskinen inviterer til corona-venlig festival

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Da coronaen kom, tegnede 2020 til at blive en sommer helt uden festivaler.

Sådan går det dog heldigvis ikke, og her i weekenden – fredag 17 juli og lørdag 18. juli – får du et lille plaster på det åbne festivalsår.

Kulturmaskinen byder nemlig velkommen til Parasol på Farvergården.

En helt ny todags – og corona-venlig – festival midt i byen. Den beskrives som en komplet gårdfest med kulørte lamper og klapstole, lækker musik, kunst og performance, læskende drinks, og høj solskin – what’s not to like?

Gårdfest med engagement

Når Parasol åbner hegnet på klem for et lille festivalhungrende publikum, sker det med et stærkt line-up af især lokale helte.

Blandt navnene findes Bisse, som senest har været aktuel som hofnar på Odense Teater, den lokale hitsmed Andreas Odbjerg, Jacobløberhjemmefra, Dopha, Angående Mig og mange andre.

Foruden lækre koncerter kan publikum også opleve radiobiograf, oplæsninger og andre overraskelser.

Flere ”kendte navne” fra Kulturmaskinen bidrager til Parasol, blandt andet præsenterer arrangørgruppen Røde Himmel et nyt band hver dag, Åben Scene Fyn åbner lørdagens program, og koncertarrangørgruppen DanceLikeAMoney stiller med frivillige begge dage.

”Det er skønt at se, hvordan Parasol har aktiveret hele Kulturmaskinen, på tværs af grupper,” fortæller faglig leder og koordinator for Program og PR, Niels Christian Geil, og uddyber:

”Baren, teknikken, eleverne og flere selvstændige brugergrupper arbejder sammen om at skabe noget nyt.
Det sprudler af energi!”

Corona-sikret

Parasol foregår på det store udendørsareal foran Kulturmaskinen, Farvergården.

Her indrettes området med alle nødvendige foranstaltninger for at imødekomme de udvidede sikkerhedskrav, som myndighederne har udstukket i forbindelse med corona-genåbningen af kulturen.

Der er stort fokus på køer og generel hygiejne, ligesom et hold af seatere anviser publikum, hvor man kan stille enten sin egen medbragte festivalstol eller den officielle Parasol merch festival stol, som kan bestilels sammen med køb af billet.

”Det er selvfølgelig vigtigt for os at gøre det her ordentligt, men vi har samtidig forsøgt at vende
benspændene til noget kreativt.

Jeg er sikker på, at stemningen og oplevelsen på dagen kommer til at
overdøve de mange nødvendige tiltag, så vi alle får nogle hyggelige dage!”, siger Niels Christian Geil.

Det er muligt at købe billet til fredag eller lørdag – eller en partoutbillet, så du får hele gårdfesten med.

Det sprøde Parasol-sommerprogram er:

Fredag 17. juli
15:00 – 16:00 // AKT1 & Teater Momentum: ”Til Eftertiden” (afspilning)
16:00 – 17:00 // Angående Mig
17:00 – 18:00 // Røde Himmel præsenterer Højkvist
18:00 – 19:00 // CH10
19:00 – 20:00 // Søn
20:00 – 21:00 // Bisse
21:00 – 22:00 // Andreas Odbjerg

Lørdag 18. juli
15:00 – 16:00 // Den Åbne Scene Fyn
16:00 – 17:00 // Dusin
17:00 – 18:00 // Røde Himmel præsenterer Infant Finches
18:00 – 19:00 // Ecstasy In Order
19:00 – 20:00 // Timur
20:00 – 21:00 // Jacobløberhjemmefra
21:00 – 22:00 // Dopha

Dagsbilletter koster 150 kr. + gebyr, mens en partoutbillet til begge dage fås fra 280 kr. + gebyr. Køber du en festivalstol med, koster det 50 kr. ekstra.

Læs mere, og køb billet her

Efterforskningen fortsætter: Fyns Politi efterlyser ukendt fører fra gaderæset

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Lørdag aften endte et ulovligt gaderæs på Rugårdsvej fatalt, da den ene af de deltagende biler, en blå Volvo S60, stødte ind i en tilfældig modkørende Hyundai, som igen ramte en tredje bil.

Resultatet var syv tilskadekomne, hvoraf en alvorligt. Efterfølgende flygtede den anden deltager i gaderæset fra stedet.

Den bil er nu fundet, oplyser Fyns Politi, der samtidig efterlyser vidner til ulykken og optakten forud.

“Der er tale om en sort Volvo S60, som sent søndag aften blev fundet på Nyborgvej udfor nummer 283.

Den er nu indbragt til videre undersøgelse,” fortæller vicepolitiinspektør ved Fyns Poiliti, Sten Sørensen.

Fører efterlyses

Hvem føreren af den sorte Volvo 60S var lørdag aften under det, som videpolitiinspektøren kalder for vanvidskørsel, er dog stadig uklart.

“Det er med 100 % sikkerhed ikke ejeren af bilen, så vi ved endnu ikke helt, hvem der kørte bilen,” siger Sten Sørensen.

I den forbindelse efterlyser Fyns Politi derfor vidner til ulykken lørdag aften for at klarlægge hændelsesforløbet.

Så hvis du har set eller ved noget, der kan kaste lys over sagen, opfordrer Fyns Politi derfor til, at man kontakter politiet på 114.

Den 23-årige vanvidsbillist fra gaderæset blev efter ulykken indlagt på Odense Universitets Hospital, og mandag eftermiddag er hans tilstand ifølge Fyns Politi “stabil, men kritisk”.