Efterspørgslen stiger på kvalitets hundefoder

Skrevet af: Redaktionen

Der er ingen tvivl om, at vi danskere er blevet kvalitetsbevidste, når det kommer til at forkæle os selv og ikke mindst vores elskede kæledyr. I Danmark anslås det at ca. 500.000 husstande har en hund, hvilket gør det til vores mest almindelig kæledyr i de danske hjem.

Den mest udbredte hunderace er Labrador retrieveren, hvor der findes mere end 60.000 registrerede i Dansk Hunderegister.

Hunde er et populært kæledyr, og det er ikke uden grund. En hund er for mange en trofast følgesvend, som giver ubetinget kærlighed hver eneste dag. Som menneskets bedste ven fortjener din hund en sund og balanceret kost, så den kan leve et langt og godt liv sammen med dig.

Det kan dog være svært at finde ud af, hvilket hundefoder der er bedst til lige netop din hund, eftersom der findes utallige af forskellige mærker og type af foder.

I samvirke med Dyreverdenen har vi sammenstøbt nogle gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, når det gælder foder til din hund. Først og fremmest bør du navigere i fodermarkedet med en god portion fornuft, tålmodighed og ikke mindst forsigtighed. De forskellige producenter er selvfølgelig mest interesseret i at sælge deres eget produkt, hvorfor det hurtigt kan blive uklart, hvad der reelt set er fakta og dermed den bedste mad til din hund.

Sådan skal kosten sammensættes

Ligesom mennesker har hunde også brug for proteiner, fedt, kulhydrater, vitaminer og mineraler. Herunder har vi samlet en liste over de næringsstoffer, som der skal indgå i hundefoder:

  • Vand
  • Energi
  • Protein
  • Fedt
  • Kulhydrat
  • Kostfibre
  • Kalcium
  • Fosfor
  • Magnesium
  • Salt
  • Kobber
  • Selen
  • Zink
  • Vitamin A
  • Vitamin B
  • Vitamin C
  • Vitamin D
  • Vitamin E
  • Vitamin K
  • Glucosamin og chondroitin
  • Farvestoffer
  • Konserveringsstoffer
  • Antioxidanter

 

Udover de mest essentielle næringsstoffer skal hundens race, alder, aktivitetsniveau, sygdomme mv. også tages i betragtning, da alle hunde har unikke behov. Det er bl.a. også derfor der findes hvalpefoder, som er skræddersyet til netop hvalpe i voksealderen.

En hvalp skifter først til voksenfoder, når den har opnået 90-95 % af sin voksenvægt, og det kan være forskelligt fra race til race, hvornår det sker. Her ses det typisk at små og mellemstore racer når målet inden for 12 måneder, hvorimod store hunderacer er længere om det.

Når du køber en hund, bør du derfor rådføre dig med din dyrelæge om, hvornår du skal skifte kost for din hvalp. Din dyrelæge vil typisk også kunne hjælpe dig med at vælge det helt rigtige hundefoder til lige netop din hund.

Hundefoder i høj kvalitet

Der findes mange forskellige producenter af hundefoder gode såvel som dårlige, hvilket selvfølgelig gør det svært for dig som hundeejer.

Vi kan anbefale bl.a. Taste of The Wild og Arion, som begge har et stort udvalg af hundefoder til næsten alle hundebehov. Blandt deres udvalg finder du ligeledes økologisk og allergivenligt med mange forskellige smage til en sund og varieret kost til din hund.

Det vigtigste er, at du sørger for din hund, får de forskellige essentielle næringsstoffer i sit foder og om ikke andet i hvert fald supplerer det resterende med nødvendigt kosttilskud.

Tag udgangspunkt i din dyrlæges anbefaling, men prøv dig frem med de forskellige smage og varianter, da ikke alle hunde deler samme smagsløg. Det er selvfølgelig vigtigt, at din hund også godt kan lide den mad, som den bliver servereret for.

Vær opmærksom på online markedsføring

Som nævnt tidligere er de fleste producenter selvfølgelig interesseret i at sælge deres eget produkt, hvorfor alle tricks bliver brugt i deres markedsføring online såvel som offline kampagner.

Vi kan hurtigt blive drevet af skarpe Facebook annoncer, som taler til vores behov og ønske om at give vores hund de bedste forudsætninger i livet. Her skal du være særligt opmærksom på at selvom nogle produkter har en dokumenterbar effekt, så kan mange af de disse forskningsresultater faktisk være forældet.

Plutonic Media er et online marketingbureau i København, som faktisk hjælper Dyreverdenen med alt deres annoncering på Facebook og Google Ads samt søgemaskineoptimering (SEO). Vi har hørt dem om, hvordan man som forbruger kan hjælpe sig selv med at navigere i markedet for hundeudstyr og hundetilbehør.

Først og fremmest er det vigtigt at skelne imellem de mest benyttede annonceringskanaler, herunder:

  • Google Ads
  • SEO
  • Facebook & Instagram annoncering
  • YouTube annoncering

Der findes selvfølgelig også digitale marketingskanaler såsom LinkedIn, Pinterest og Snapchat, men de bliver sjældent benyttet i dyrehandelsbranchen.

Google Ads

Google Ads er de øverste resultater, du kan se lige så snart du har foretaget en søgning på deres søgemaskine. Produkterne der ses i en karrusel kaldes for Google Shopping og de forskellige e-handelsvirksomheder køber sig adgang til at få vist deres produkter her.

Under disse resultater vil du typisk se tre til fire annoncer i tekstformat, som ligeledes er en del af Google Ads. Det du skal være særligt opmærksom på, er selvfølgelig at alle virksomheder uanset størrelse og kvalifikationer, har mulighed for at købe sig ind på disse pladser ved at betale for deres annoncering.

Som forbruger bliver du derfor ikke nødvendigvis beskyttet over for dårlige produkter eller ugennemsigtige virksomheder. Det anbefales derfor, at du selvfølgelig undersøger produkterne før du køber, men samtidig også efterser virksomhedens anmeldelser på f.eks. Trustpilot eller Google Reviews.

Google Shopping har dog også sin fordel, hvis du i forvejen kender til det produkt du ønsker at købe, da det kan give dig en hurtig prissammenligning direkte i søgeresultatet.

Søgemaskineoptimering (SEO)

SEO betegnes også som organiske resultater på Google, hvilket vil sige at der er tale om de ikke-betalte visninger af virksomheder i søgeresultatet. Dem der vises her, er virksomheder som i Googles øjne har gjort sig fortjent til at få placeringen på den specifikke søgning.

Disse resultater er derfor ofte meget reelle, da det typisk kun er autoritære virksomheder, som har kæmpet sig et flot omdømme hos både Google, men i lige så høj grad forbrugerne. De besøgendes brugeradfærd på de enkelte hjemmesider, er nemlig ligeledes med til at afgøre, hvem der skal have de eftertragtet organiske placeringer på Google.

Det du skal være særligt opmærksom på her, er at en af de taktikker mange SEO bureauer bruger i forbindelse med SEO, er linkbuilding. En taktik hvor man bygger links i artikler på andre hjemmesider, som har en høj domæne rating. Nogle af disse links er ikke af høj kvalitet og har ofte til formål blot at snyde Google. Det betyder også, at det du læser på nettet skal tages med et gran salt, jo mindre at det kommer fra en autoritær kilde.

Facebook & Instagram annoncering

Facebook annoncering er populært, da rigtige mange danskere befinder sig på netop dette medie. Du har sikkert prøvet at kigge på noget spændende hundelegetøj til din hund på en webshop, hvorefter du ser lige præcis det legetøj du kiggede på i en annonce. Det kaldes for Facebook retargeting, hvor man simpelthen følger personen via en cookie.

Den helt store forskel på Facebook og Google er, at du her får en push-annonce, da du ikke selv har efterspurgt produkter med en søgning. Annoncerne på Facebook og Instagram taler derfor ofte til vores følelser, hvorfor du skal være særligt opmærksom på ikke at lade dig blive revet med.

YouTube annoncering

YouTube annoncering minder allermest om de klassiske TV reklamer, hvor du ser en video på mellem 30-60 sekunder, der præsentere dig for et specifikt brand eller produkt. De er effektive, fordi vi bliver forstyrret midt i en klip og er nødsaget til at se dem.

Ligesom Facebook & Instagram er YouTube et push-medie, hvor du får presset en annonce ned i halsen, uanset om du vil det eller ej.

Lav en grundig research af markedet

Du kan lettest undgå at blive vildledt af skarp online markedsføring ved at undersøge de produkter, som du er interesseret i at købe. Sørg for at rådgive dig med din dyrelæge eller andre hundeentusiaster, som kan hjælpe dig med at vælge det helt rigtige foder til lige netop din hund.

Husk også at undersøge virksomheden og dets anmeldelser, da du også kan få rigtig meget ud af at læse om andre hundeejers oplevelser ved at handle hos den specifikke webshop.