Farvel til forældreintra: Fra mandag skal forældre i Odense bruge nyt system

Skrevet af: Redaktionen

Uanset om det handler om lektier, læreplaner eller lus i klassen, så bliver det på den nye kommunikationsplatform Aula, at den skriftlige kommunikation mellem skole og hjem kommer til at foregå i fremtiden.

Allerede her i weekenden kan forældre, elever, lærere og pædagoger i Odense Kommune logge in på Aula, der fra næste uge er afløseren for SkoleIntra.

I uge 43 tager Odenses skoler og SFO’er for alvor Aula i brug.

På landsplan får Aula flere end to millioner brugere, mens det i Odense er cirka 17.500 elever, deres forældre og omkring 2500 ansatte på skoler og i SFO’er.

Aula bliver et digitalt værktøj, der gør det nemt og sikkert for pædagoger, lærere, forældre og forvaltninger at kommunikere med hinanden.

Aula er bygget af brugerne

KOMBIT, der er kommunernes it-fællesskab, står bag løsningen, og her har holdningen fra starten af været, at de fremtidige brugere skulle være med til at udvikle Aula:

“Vi har ønsket at skabe en enkel og brugervenlig løsning, som er nem for lærere og pædagoger at arbejde i, og hvor forældre let kan følge med i børnenes hverdag og trivsel.

I udviklingen af Aula har vi haft både administrativt personale, skolelærere, elever og forældre til at teste løsningen.

Siden sommerferien har 24 skoler fra både store og små kommuner desuden brugt Aula og givet os en masse feedback på løsningen,” siger Poul Ditlev Christiansen, der er projektejer for Aula i KOMBIT.

Projektleder for Aula i Odense Kommune, Alan Sørensen, glæder sig også til, at Aula går i luften og kommer ud at leve hos elever og forældre.

Han er fortrøstningsfuld i forhold til de bekymringer, der har været på landsplan, om hvorvidt medarbejderne var klar til arbejde med Aula som kommunikationsplatform.

“Vi er klar og tror på, at brugen af Aula i hele organisationen udvikles bedst ved, at brugerne har fingrene i Aula.

Medarbejderne har haft adgang til Aula siden februar, og skolerne har løbende uddannet medarbejderne i brugen af Aula.

Det er forskelligt, hvordan skolerne har valgt at hjælpe forældrene. Det kan være i form af Aula-caféer eller brug af mediepatruljer som task force.

Og hvis alt skulle svigte, kan forældrene sikkert få hjælp af deres børn, siger Alan Sørensen optimistisk.

Aula udvikler sig løbende

Aula handler om at understøtte samarbejdet om børns læring og trivsel ved at skabe rum for god og sikker kommunikation.

Samtidig bliver Aula en samlet indgang til andre af skolens systemer.

Det kan fx være læringsplatforme eller skemaplanlægningssystemer. Der er desuden afsat midler til, at Aula kan tilpasses og udvikles i fremtiden.

“Den version af Aula, der tages i brug nu, indeholder de funktioner, der skal til for at understøtte et godt skole-hjem-samarbejdet.

Men brugerne vil også opleve, at Aula løbende bliver forbedret, udvidet og tilpasset til de behov, der opstår. Aula videreudvikles på baggrund af input fra alle typer af brugere, og næste version af Aula kommer allerede til november,” siger Poul Ditlev Christiansen fra KOMBIT.

Aula lanceres på hovedparten af landets folkeskoler i uge 43, og i 2020 bliver løsningen taget i brug i dagtilbud.

Læs mere om om Aula her

 

Inspireret af risalamanden: Chokolademager fra Odense lancerer særlig julekollektion

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Julen er højsæson for chokolade, og naturligvis har chokolademager Morten Aagaard fra Mortens Chokolade i Odense skabt en kollektion af chokolade særligt afstemt højtiden varme og hygge.

De fleste kan genkalde sig julens dufte og smage. De smage, som vi kender fra julebordet, juletræet og småkagerne, er inspirationen til jule-kollektionen hos Mortens Chokolade.

“Det sværest har været at vælge, for julen har så mange traditioner, og de fleste har noget at gøre med mad og forskellige smage.

Derfor har jeg haft lyst til at lade mig inspirere, af de smage vi kender fra julens traditioner, og så har jeg sat dem i ind i en ny sammenhæng, nemlig chokolade,” siger chokolademager, Morten Aagaard.

Find mandlen … i chokoladen

En af kollektionens chokolader er hentet direkte fra julebordet juleaften.

“Jeg kommer fra en familie, hvor vi altid har spist risalamande. Der er aldrig blevet snydt med mandlen, og derfor skulle kampen om mandlen selvfølgelig overføres til chokoladerne.

Der er de blevet på den måde, at jeg har lavet et stykke fyldt chokolade med hakkede mandler og hvid chokoladecreme med masser af vanilje.

I alle stykkerne har jeg lagt et tørret kirsebær – men i et af dem ligger der en hel mandel. På den måde kan man finde mandlen, selv når man spiser chokolade en hyggelig eftermiddag i december,” siger Morten Aagaard.

Også barndommens minder som de ikoniske bismarksstokke har fundet vej til chokoladebutikken.

“De røde og hvide bolchestokke er et af de tydeligste minder om julens slik, jeg har. Den er så genkendelig. Jeg kan egentlig ikke huske, at vi spiste dem, men jeg kan huske, at de var der.

Måske hang de bare på juletræet og pyntede,” siger han.

Julens krydderier

En ting er julens smage, en anden er dens dufte.

Julen er fyldt med krydderier og hver eneste småkage har sin duft.

Det er der også kommet en chokolade ud af.

“Jeg har altid været sådan en der bagte op til jul, og jeg vender altid tilbage til de samme opskrifter.

Især brunkager er jeg glad for. De har nemlig lidt af alle julens varme krydderier.

Så det var helt sikkert fra starten, at jeg skulle lave en chokolade med de krydderier. J

eg har lavet en særlig krydderblanding, som jeg putter i en chokoladeganache. På den måde får man alt det bedste fra chokoladen og fra krydderierne,” siger Morten Aagaard.

Chokoladekollektionen med julens smage udkommer den 22. november og sælges fra til jul hos Mortens Chokolade, Kongensgade 45, Odense.

I forbindelse med kollektionen holder Mortens Chokolade en prøvesmagningsaften, hvor nysgerrige kan smage chokoladerne og få historien om udviklingen og hvorfor smagene er blevet om de er.

Læs mere her.

Stjernespækket musikprogram: Her er sommerens koncerter i Landsbyen

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

De loyale fans bliver belønnet i et nyt koncept, der rammer Den Fynske Landsby til sommer.

Der er mere musik for pengene – og endnu flere oplevelser til de skønne sommeraftener.

Selvom det er koldt udenfor, så er lyden af sommer allerede landet på Fyn.

Landsbyen er et nyt koncept præsenteret af koncertarrangøren Live Culture, der fylder Den Fynske Landsby med danske darlings i de varme måneder.

For første gang nogensinde afslører Live Culture hele sommerens program på én gang og i et og samme koncept – og det er der en god grund til.

Det bliver nemlig muligt at få fingrene i særlige koncertpakker, hvor du kan opleve en række koncerter til en ekstraordinær pris.

“Med koncertpakkerne sammensætter du selv lyden af din sommer.

Vælg dine favoritter – eller forkæl dig selv med hele sæsonens ni koncerter.

Det er samtidig den perfekte musikalske gaveidé fyldt med oplevelser og kvalitetstid,” siger Rune Erbs Ledet, program- og kommunikationschef hos Live Culture.

Store oplevelser i mindeværdige rammer
Landsbyen repræsenterer et bredt spænd af i alt 21 danske folkelige artister på en af de mest stemningsfulde scener, vi har herhjemme.

De smukke bøgetræer i Den Fynske Landsby står klar til at svaje i takt til de helt store klassikere.

Publikum kan blandt andet opleve Poul Krebs, der til næste år fejrer 25-års jubilæum med succespladen ”Små sensationer.

Det vil også være muligt at få en unik oplevelse med Danmarks Underholdningsorkester, der med ”Sounds Of Symphony” optræder med en række forskellige kunstnere som Burhan G og Pernille Rosendahl.

Landsbyen kalder på et publikum, der ikke går på kompromis med kvalitet og oplevelsesværdi. Det at hygge sig og have det rart, er første prioritet,” understreger Rune Erbs Ledet.

Køb billetter fra mandag den 18. november kl. 10.00 på liveculture.dk

Pakkerne indeholder:

  • Sølv-pakken: 3 koncerter / 850 kr.
  • Guld-pakken: 5 koncerter / 1.200 kr.
  • Platin-pakken: Hele sæsonen (9 koncerter) / 1.800 kr.
    Alle priser er inkl. gebyr.

Standardbillet: 1 koncert / 350 kr.

Gæster i Landsbyen kan glæde sig til:

19/6: Jacob Dinesen

20/6: Queen Machine

14/8: Malurt

15/8: The Savage Rose + Søren Huus

28/8: Poul Krebs

29/8: Burhan G, Noah, Dorthe Gerlach, Pernille Rosendahl & Danmarks Underholdningsorkester

3/9: Almost AC/DC + Bryan Adams Tribute + Dressed for Roxette

4/9: Lis Sørensen + Hush

5/9: Lars Lilholt + En lille pose støj

Hvad: ”Landsbyen”
Hvor: Den Fynske Landsby
Hvornår: Sommeren 2020

Verdens største julefestival åbner i næste uge: Kom med til åbningsfest på Glow

Skrevet af: Michael Qureshi
Pressefoto fra Glow i Vancouver
Pressefoto fra Glow i Vancouver

Torsdag d. 21. november i næste uge åbner verdens største indendørs julefestival deres allerførste event i Odense – faktisk det allerførste event i hele Europa.

Med mere end én million glødende pærer, velkomstmusik og besøg fra hele Danmarks chipskonge, Jørgen fra KiMs, bliver det et brag af en åbning, som alle er inviteret med til.

Glow Odense er en magisk lysoplevelse for hele familien med plads til hygge og nærvær.

Et indendørs vintereventyr på 6000 kvadratmeter krydret med mere end en million smukke lys og glødende pærer, interaktive lege, lokale kunstnere, julehygge og mulighed for masser af familietid – alt sammen med udgangspunkt i de kendte eventyr.

“Det kribler i maven, og vi glæder os helt vildt til at slå dørene op for det første europæiske Glow-event i næste uge.

Og vi håber, at en masse spændte gæster har lyst til at være med til åbne Glow og som de første træde ind i vores eventyrlige univers torsdag i næste uge,” siger Eva Pasgaard, der er direktør for Glow Odense.

PR-foto

Odense Pigegarde og kendt DJ spiller

Til den store åbning bliver gæsterne budt velkommen med manér, når Odense Pigegarde spiller op ved indgangen, og saxofonist Da Rune og DJ’en Jeppe Dex lader sprøde toner flyde fra Glows store scene.

Og så har gæsterne naturligvis mulighed for at tage billeder med den danmarkskendte chipskonge, Jørgen, med Glows eventyrlige vinterunivers som baggrund.

Et sprødt samarbejde

Det er ikke kun gæsterne, der kommer til Glow Odenses åbningsdag, som kan glæde sig til at smage chips fra KiMs.

Sammen med Glow Odense har de nemlig indgået et sprødt samarbejde, som varer hele festivalen ud.

KiMs er blandt andet sponsor for jule- og vinterfestivalens skattejagt og deler små chipsposer ud til alle børn, der finder de forsvundne gaver.

“Hos KiMs elsker vi julen, fordi den lægger op til masser af hygge med venner, familie og lækkerier i form af blandt andet franske kartofler, nødder og chokolade.

Glows hyggelige jule- og vinterfestival er et fantastisk initiativ, som med garanti vil skabe juleglæde og hyggelige stunder for både unge og ældre. Og det vil vi meget gerne støtte op om,” siger Louise Witting, der er trade marketing manager for KiMs.

Glow Odense finder sted fra torsdag 21. november 2019 til og med lørdag 4. januar 2020 og afholdes i opvarmede lokaler på Faaborgvej 248 B i Odense SV.

Entrepriserne bliver 149 kroner for voksne og 119 kroner for børn (3-12 år). Børn under 3 år er gratis.

Der er også mulighed for at købe et sæsonkort, der giver adgang i hele perioden.