Folie print er det nye indenfor reklame

Skrevet af: Redaktionen

Vi kender det alle, byens mange reklame formater der blinker om kap for vores opmærksomhed. Billboards, busser, toge, plakatsøjler – formaterne er mange og nye har ovenikøbet også indfundet sig. Det er helt naturligt siger branchefolk. I kampen om forbrugerens opmærksomhed, er vi alle nød til at tænke mere og mere kreativt og seneste skud på denne stamme er en ny type folie print.

Ny type reklame folie

Går man en tur i den københavnske metro eller på tog stationer i alle landets store byer, ser man glinsende reklamebudskaber pryde vægge og større flader. Det er en helt ny type folie som kan hæfte på blandt andet beton, som gøre det muligt at få det til at hæfte på selv så ru flader. Der er her tale om selvklæbende folie og det har ændret mulighederne for outdoor reklamer radikalt siger de branchefolk vi har talt med.

Det at vi nu har mulighed for at dekorere store flader på store offentlige steder med reklamer og skifte dem relativt nemt gør, at annoncører og kreative bureauer nemmere kan benytte disse formater til deres aktuelle kampagner, som typisk ændres uge for uge og det er interessant hvis man er ude efter at dække mange mennesker i sin kampagne periode. Det giver mere arbejde til os, så vi er glade, lyder det nærmest samstemmende fra de branchefolk vi taler med.

Tidligere var det typisk kun reklame standere eller større billboard som kunne anvendes til de større lokationer som eksempelvis stationer. De var dyre at etablere og gav slet ikke samme synlighed for annoncørerne, som man kan opnå med selvklæbende folie på de helt store flade.

Iøjnefaldende look

 Langt de fleste store reklameplaceringer lider virkelig på skønhedsudtrykket efter vores mening, men også her vinder folie ind. Folie kan laves i et flot glinsende udtryk. Det kan printes i alle størrelser og tilpasses selv de største og mest vanskelige flader og det giver alle de rigtige forudsætninger for at lave en flot kampagne, det udnytter mange heldigvis.

Vi har blandt andet set Coca Colas legendariske jule reklame, fortalt på tværs af flader på hele Nørreport station. Den bliver hver dag set af flere hundrede tusinde af mennesker, det kan kun tv i primetime konkurrere med. Det giver store flotte kampagner, helt tæt på folks øjne og derfor vinder netop folie formatet ind i disse år.

Flere kreative muligheder

Som om look og fleksible muligheder ikke var nok, så kan den selvklæbende folie udnyttes til ikke kun store flader, men også mindre og sjove flader som eks, gulvfolie.

Mennesker har en tendens til at gå og kigge lidt nedad, så derfor er budskaber i gulvet effektivt til at fange opmærksomheden og det udnytter mange annoncører til kampagner med budskaber i gulv, på trapper og rulletrapper.

Der er grænser

Vi kan altså konstatere at folie print er kommet for at blive og de mange muligheder udnyttes, men er der ingen grænser og skal vi vænne os til et reklame cirkus på store offentlige steder? Svaret er entydigt nej fra både branchefolk. Vi udfører naturligvis det kunderne bestiller, men vi oplever faktisk, at både annoncører og kreative bureauer har stor respekt for de offentlige rum, mens de udnytter de kreative muligheder.

Lad os håbe det fortsætter så vi kan nyde i stedet for at generes.