Nu står de sammen: Ni toprestauranter vil have Fyn på verdenskortet

Skrevet af: Redaktionen
De ni restauranter samlet i Gastro Fyn
De ni restauranter samlet i Gastro Fyn

Der blev både sablet champagne og spist rugbrødshapsere med rygeost, da kick-off på det fynske gastro-samarbejde Gastro Fyn blev markeret på Møntergården i Odense.

Ni af Fyns bedste restauranter heriblandt flere fra Odense er gået sammen om et samarbejde, der skal tiltrække både indenrigs- og international opmærksomhed på gastronomien her på Fyn.

Restauranterne i det unikke fællesskab er;
(Odense markeret med fed)

Aro
The Balcony
Kok & Vin
Restaurant Lindetræet
Pasfall
Sortebro Kro
Best Western Hotel Knudsens Gaard
Falsled Kro
Comwell Kongebrogården

Fundet fælles fodslag

“Jeg er kommet rigtig tæt på mine kollegaer på Fyn gennem det her.

Vi har fundet det her fælles fodslag; den her fælles front, og det, synes jeg, er rigtig fint. Mange gange går vi i vores egen lille andedam.

Nu har vi muligheden for at gøre opmærksom på os selv, og jeg tror, at vi med forskellige events osv. vil kunne medvirke til at gøre Fyn kendt på det store verdenskort og trække turister til, som også kommer mange andre end os selv til gode,” sagde Thomas Pasfall fra Restaurant Pasfall, da han havde sat sin underskrift.

Per Hallundbæk har samlet restauranterne

Hos Destination Fyn, som sammen med Per Hallundbæk har været med til at samle restauranterne om den fælles sag, er der også store forventninger til samarbejdet:

“Vi ser meget frem til nu at gå i marken med Gastro Fyn. Det supplerer vores anden fødevaresatsning, der handler om at løfte den fynske fast food, rigtig godt.

De skal således begge medvirke til at udfolde kernefortællingen om de fynske fødevarer, som i dag er underfortalt internationalt, og som rummer et meget stort potentiale for tiltrækning både af foodies, som Gastro Fyn appellerer til, men også af turister, der blot vægter madoplevelsen højt på deres ferie,” siger Mads Asbild, der er marketingchef i Destination Fyn

Et rigtigt væsentligt element i Gastro Fyn er således den internationale markedsføring bl.a. gennem kommunikation til den internationale gastropresse og gennem en målrettet indsats i den massive digitale markedsføring af Fyn, som en destination med noget at byde på 365 dage om året.

Route-du-bonheur og fynsk uge på vej

Samarbejdet har været undervejs et stykke tid, og Gastro Fyn har allerede en del konkrete initiativer simrende i gryden.

“Det er fantastisk at opleve, hvordan det vi sammen med restauranterne har udviklet på henover det seneste års tid, har fundet sin form, og vi glæder os til nu for alvor at lancere nye idéer og tiltag, der kan skabe øget opmærksomhed på Fyn som gastrodestination og sætte vores kvalitetsrestauranter i spil for et kræsent og købestærkt publikum,” siger Laura Raidla fra Destination Fyn, der er projektleder for Gastro Fyn.

Flere events allerede aftalt

De første tiltag er allerede i kalenderen. D. 5. maj fejrer restauranterne f.eks. forårets komme – og dermed også, at mange af de klassiske fynske råvarer kommer på markedet.

Det kommer til at foregå i Odenses streetfoodmarked Storms Pakhus, og der bliver smagsprøver fra restauranterne.

I uge 24 følger “Den fynske uge”, hvor restauranterne sætter fokus på brugen af de fynske råvarer og inviterer såvel lokale som udefrakommende gastroturister og gastropresse på en helt særlig oplevelse med hver deres unikke happening ude på restauranterne.

Endelig er en fynsk route-du-bonheur på tegnebrættet:

“Vi forventer på lidt længere sigt at kunne markedsføre en gastronomisk oplevelsesrute på Fyn med hovedafsæt i Gastro Fyn-restauranterne samt hotellerne og koblet sammen med andre gastronomiske oplevelser på øen – fx bryggerier, vingårde, lokale gårdbutikker m.m.

En rute der meget nemt og hurtigt guider gastroturisten gennem en bred portefølje af fynsk gastronomi og unikke oplevelser, fortalte Per Hallundbæk.

Han har allerede Destination Fyns øl-, chokolade-, honning- og vinrute som elementer, der kan bygges ind i den nye gastro-rute.

Hver af restauranterne har markeret deres engagement og tro på Gastro Fyn-initiativet ikke bare ved signeringen af manifestet, men også ved selv at investere økonomi i den fælles indsats.

Gastro Fyn er desuden muliggjort med midler fra vækstprojektet Placemaking på Fyn, som bl.a. Dansk Kyst- og Naturturisme og Destination Fyn står bag.

Projektet, der ligeledes rummer to andre spor og en række andre aktører, har netop før jul modtaget støtte på 1 mio. kr. fra Vækstforum i Region Syddanmark.

Heldragt fra Bilka går viralt: Nu kan du få enhjørning-dragten i Odense

Skrevet af: Redaktionen
Foto: Bilka
Foto: Bilka

Du har måske allerede set den på sociale medier.

Enhjørning-dragten fra Bilka har i hvert fald taget internettet med storm. Og med god grund. Det er sandsynligvis den bedste hadegave, man kan give venner/veninder eller familie.

I Salling Group er man helt overvældet over interessen, og da Bilka i Ishøj på Sjælland lagde dragten på Facebook, så nåede den over 21.000 kommentarer og 204 delinger.

Foto: Bilka

Trækker stor opmærksomhed i Bilka i Skalborg

Nu kan man også få den helt særlige heldragt med matchende sutsko i Bilka i Odense. En voksen-dragt står til 249 kr. og skal man have den til børn, er den lidt billigere.

I Bilka i Odense trækker dragten også stor opmærksomhed, og mange køber den for at drille hinanden.

Det er også et fantastisk påfund, hvis man nu vil slappe af om søndagen her i efteråret, hvor blæsten rusker uden for, og man gerne vil have en heldragt, der kan skabe smil i hjemmet.

Så er du vild med enhjørninger, så er det bare afsted til Bilka.

Politiet varsler: Stor kontrol i denne uge omfatter også Odense

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Niclas Jessen
Foto: Niclas Jessen

Der er uopmærksomhed involveret i hver tredje dødsulykke i trafikken.

For at få flere til at holde fokus på trafikken, sætter landets 12 politikredse ind med en uopmærksomhedskontrol fra i dag mandag den 16. september frem til søndag den 22. september.

Indsatsen støtter Rådet for Sikker Trafiks kampagne ”Kør bil, når du kører bil” og Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan, hvor uopmærksomhed indgår som ét af ti indsatsområder for at begrænse antallet af uheld i trafikken.

I sidste uge blev det igangsat, at kigger man på et håndholdt medie som chauffør af et køretøj koster det både et klip i kortet samt en samlet bøde på 2000 kr.

Kontrollerne indgår i rækken af de fælleseuropæiske færdselskontroller, der arrangeres af det europæiske færdselspolitisamarbejde TISPOL.

Fyns Politi oplyser, at især i store byer som Odense har man ekstra kontrol i forbindelse med denne uges ekstra kontrol.

Hvad laver folk bag rattet?

Rigspolitiets Nationale Færdselscenter har gennemført en undersøgelse i hele landet i foråret 2017, hvor man på by-, lande- og motorveje har observeret, hvad 26.000 trafikanterne foretager sig bag rattet.

Undersøgelsen slår fast, at cirka 6 % af alle førere af personbiler og varevogne under deres kørsel udfører en handling, der kan distrahere dem og tage deres fokus fra trafikken.

Det vil sige, at de enten taler i håndholdt mobiltelefon, indstiller deres GPS, spiser eller drikker, mens bilen er i fart.

Undersøgelsen konkluderer også, at det særligt blandt de tunge køretøjer (især lastbiler) er et problem.

Få sekunders uopmærksomhed kan få konsekvenser

Mens cirka 6 % af førerne af personbiler og varevogne foretager sig distraherende handlinger, når de kører på vejene, så er det tilsvarende tal for de tunge køretøjer (især lastbiler) mere end dobbelt så stort, nemlig cirka 15 %, viser observationerne fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

“Selv få sekunders uopmærksomhed kan betyde, at man overser en anden trafikant eller kommer til at trække over i modsatte vognbane, og rammer en modkørende frontalt”, udtaler politiassistent Christian Berthelsen, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter og fortsætter:

“Uopmærksomhed er risikabelt for alle trafikanter, og derfor er det vigtigt at alle, som bevæger sig rundt i trafikken også holder fokus på trafikken og ikke foretager sig noget, der kan aflede opmærksomheden.”

Hvis du kører 80 km/t. på en landevej og kigger på din mobil eller GPS i blot fire sekunder, så har du kørt 89 meter uden at have øjnene på trafikken.

Der er uopmærksomhed involveret i omkring hver tredje dødsulykke i trafikken, lyder det fra Vejdirektoratet.

Vildt hattrick: Odense-restaurant vandt Schiøtzprisen for tredje år i træk

Skrevet af: Michael Qureshi
Vinderholdet fra Restaurant Fynboen
Vinderholdet fra Restaurant Fynboen

Hele ugen har en af Danmarks største madfestivaler SPIS! Odense Festival fyldt rigtig meget i bybilledet.

Søndag kulminerede det traditionen tro med Fyns største kokkekonkurrence, Schiøtzprisen 2019.

Her dystede kokke fra hele landet om æren og hovedpræmien til en samlet værdi af 70.000 kr.

Helt fantastisk blev det for tredje år i træk Odense-favoritten Restaurant Fynboen, som løb med et usædvanligt hattrick og en præmie 30.000 kr. plus den gigantiske gære.

Var oppe imod stærke navne

Fynboen var på forhånd udråbt som favorit, men de var oppe imod stærke navne blandt andet måske Danmarks hotteste restaurant lige nu, Alchemist.

I front havde Fynboen sendt de to kreative kokkehjerner Stefano Foschi og hans assistent Frederik Hedegård på Anarkist

Kokkene havde 90 minutter til at fremstille den bedste ret, med smag, håndværk, innovation og visuel præsentation som målestok for retterne.

Undervejs hyldede Fynboen-teamet afdøde Kim Larsen ved at afspille nogle af hans sange og ved at mixe noget Kim Larsen favoritter ind i maden.

Havde hyldest til Kim Larsen

Restaurant Fynboen jublede naturligvis over deres fornemme hattrick.

“Vi vandt fandme!
Det lykkedes os igen for tredje gang i træk at hjemtage sejren i Schiøtzprisen 2019.

Tak til dommerne. Vi er glade for at I forstod vores hyldest til Kim Larsen

Vi er trætte, glade og en lille smule fulde. Vi glæder os til at se jer på besøg på Fynboen.

Tak til alle vores dygtige ansatte, vores dedikerede venner og familie og alle andre der har støttet os i vores hårde kamp. Både på Fynboen og på vores søsterrestaurant Ristorante Capri.

Og tak til SPIS Odense Food Festival for at skabe noget af det fedeste, der er sket for Odense de sidste 10 år,” skrev de på Facebook efter sejren.

Sdr. Bjert Kro og Restaurant Hesselet kom på henholdsvis anden- og tredjeplads i konkurrencen.