ANNONCE
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

God julegaveidé: Ny ostehandel har stor succes med julekurv

Af Sara Aggefeld Rask

I mere end 100 år har odenseanerne kunnet nyde duften af Port Salut, Camembert, Roquefort, Emmentaler og fynsk rygeost, når de passerede Nørregade 52, som husede en af byens ældste osteforretninger: Producenten.

Den æra er nu forbi.

Tidligere på året drejede ostehandlens indehaver, Ole Rath Petersen, nøglen til de gamle lokaler om for sidste gang og sagde endegyldigt farvel til centrum.

Dårlige parkeringsforhold og letbanebyggeriet havde i årevis truet butikkens eksistens, og derfor tog indehaveren en modig beslutning om at flytte sin butik til Skibhusvej, som er en af byens hyggeligste handelsgader.

Det har vist sig at være klogt. Specialbutikken stortrives i sine nye Skibhusrammer.

”Flytningen har hjulpet betragteligt på omsætningen. Vi har mange flere kunder i butikken nu, og det er en god blanding af nye og velkendte ansigter. Mange af vores gamle kunder fra Nørregade er fortsat med at handle hos os, og mange af kunderne, som i sin tid stoppede med at lægge vejen forbi butikken på grund af trafikale forhold, er også begyndt at købe hos os igen. Derudover har vi fået mange helt nye kunder herude i Skibhuskvarteret. Så det har været en succesfuld flytning og en skøn oplevelse”, siger Ole Rath Petersen og fortsætter:

”Det er dejligt, at vi kan flytte vores hundredårige tradition og vores kunder med i en ny butik, så butikken ikke bare gik tabt på grund af letbanen og parkeringsproblemer. Vi er fulde af fortrøstning”.

Julekurve trækker kunder til

Én af hemmelighederne bag ostehandlens genvundne succes er butikkens julekurve fulde af delikatesser. De sælger som varmt brød.

”Vi har solgt rigtig mange julekurve, og efterspørgslen er stadigt stigende. Folk er virkelig glade for dem. Der er ingen tvivl om, at de er en stor succes”, fortæller indehaveren af Producenten.

Julekurvene laves i alle størrelser og prislejer, og kunderne kan selv sammensætte indholdet, som de vil. 

”Det handler om, hvad kunderne vil have. Vi har kurve fra 20 kroner og opefter, fordi vi laver hver kurv ud fra den enkelte kundes individuelle ønsker. De er ikke færdigproducerede som mange andre steder. Her vælger man helt frit, hvad indholdet skal være ud fra vores sortiment. Det kan være ost, vin, tilbehør, charcuteri, eller hvad end hjertet begærer. Det gør kurvene ideelle som gaver, fordi de kan skræddersyes til den enkeltes smag, og desuden er det skønt med noget godt til ganen til alle dem, der ikke er til blomster”, forklarer Ole Rath Petersen.

Kurvene pakkes pænt ind i julepapir og sløjfer, og de skal bestilles et par timer i forvejen.

Mere plads, bedre placering, større sortiment

Det er ikke kun julekurvene, der har ført til bedre tider for ostehandlen. Lokalerne og placeringen har også meget at skulle sige.

”En stor del af forklaringen på vores velmagtsdage er, at vi nu bor på en gade, hvor folk går for at handle og ikke bare for at komme fra a til b. Det har en væsentlig betydning. Derudover er parkeringsmulighederne gode. Man kan parkere lige ude foran og på sidegaderne. Gratis. Desuden er det en handelsgade med masser af liv og mange andre specialbutikker, der supplerer vores forretning godt”, udtaler indehaveren og fortsætter:

”Vi har også fået meget mere plads, efter vi er flyttet. Vi var lidt indeklemt på Nørregade sammenlignet med her. Butikken er tre gange større end den gamle, så nu kan vi få flere varer frem i butikken, så kunderne kan se dem. Det gør det mere overskueligt og indbydende. Samtidig har den ekstra plads også givet os mulighed for at udvide vores sortiment, og det kan alt sammen ses på omsætningen. Så alt i alt har flytningen været succesrig.”

Nye hemmelige ideer i støbeskeen

De store rammer har i øvrigt inspireret Ole Rath Petersen til at tænke i nye baner, fortæller han:

”Der er så mange muligheder med de her lokaler. Jeg har f.eks. en rumkapacitet nede bagved, der er lige så stor som butikken, og det betyder, at vi kan begynde at få nye ideer i støbeskeen til, hvad pladsen kan bruges til. Vi har allerede nogle tanker, men dem vil vi ikke afsløre. Endnu. Vi melder snart noget ud.”

Læs mere Skibhusvejs Ostehandel – Producenten her.

Del artikel

Seneste nyt