Annonce
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Nu sker det endelig: Letbanen indleder for første gang testkørsel i hele Odense

Af Michael Qureshi
Arkivfoto
Arkivfoto

I dag torsdag indleder Odense Letbane testkørsler på hele den 14,5 km. lange strækning mellem Tarup og Hjallese.

Dermed skal man forvente at se Letbane-vognene køre oftere i byen, og som bilist skal man også være mere opmærksom.

“Det er en vigtig milepæl, vi er nået til.

Fra nu af bevæger letbanen sig ind i en ny fase af testforløbet og bliver samtidig mere synlig i bybilledet med testkørsler i de centrale dele af byen,” siger Mogens Hagelskær, adm. direktør med Odense Letbane i en pressemeddelelse.

Forudsætningen for at indlede testkørslerne er, at BaneDanmark godkender strømsætning af hele letbanestrækningen – herunder de tre delstrækninger ved Odense Banegård Center, broen over Middelfartvej og Hjallese Station, hvor letbanen kommer tæt på BaneDanmarks anlæg.

Denne godkendelse er nu sikret, dog med ekstra overvågning indtil videre.

Et øget støjniveau

I de første uger vil testkørslerne være begrænsede i omfang og antal – for herefter gradvist at blive skaleret op, så der senere hen køres efter fuld køreplan, dog uden passagerer.

Odense Letbane skal i forbindelse med testkørslerne gøre opmærksom på, at borgere i bebyggelser nær letbanen kan opleve et vist niveau af støj og vibrationer, når toget kører forbi.

Især to forhold kan indebære en forstærket oplevelse af støj og vibrationer set i forhold til normal drift senere. Dels er skinnerne i nogen grad ru og ikke ”kørt til” endnu – dels kan der opstå såkaldte ”flat spots” på hjulene i forbindelse med opbremsninger.

Både ru skinner og flat spots kan bidrage til et støjbillede, der ikke er retvisende for normal drift senere hen, hvor både afdrejning af hjul og afslibning af skinner vil være indarbejdede rutiner.

Odense Letbane vil senere i testfasen foretage målinger af støj og vibrationer for at sikre, at gældende grænseværdier bliver overholdt.

Del artikel

Andre læser også