Kedelig melding: Odense er særligt ramt af sporløbere

Af Nathalia Hentze Nielsen
Foto: RenŽe Strandbygaard/DSB Presse
Foto: RenŽe Strandbygaard/DSB Presse

Det er både ulovligt og livsfarligt at krydse jernbanesporet.

Desværre er antallet af såkaldte sporløbere steget voldsomt det seneste halve år. Især Odense er ét af de steder, hvor folk vælger at sætte livet på spil.

Fruens Bøge er ét af de steder på jernbanen, der er mest udsat for folk, der ulovligt krydser sporet.

Det viser en opgørelse, som Banedanmark har lavet.

Inden for det seneste år er der på stationen blevet observeret 13 tilfælde af folk, der har befundet sig i jernbanesporet. Otte af tilfældene er blevet registreret i andet kvartal af 2021.

Dermed er Odense blandt de ti stationer på landsplan, der har det højeste antal af såkaldte sporløbere.

Moderne tog er svære at høre

Som borger skal man altid benytte de særlige gangbroer, tunneller og elevatorer, hvis man skal skifte perronspor.

I 2021 er der dog sket en markant stigning i antallet af folk, der vælger at sætte livet på spil ved at krydse jernbanen.

I andet kvartal af 2021 var der i hele landet 320 indberetninger om ulovlig færdsel i sporet. Det er cirka 100 flere end i noget andet kvartal siden slutningen af 2017.

Ifølge Martin Harrow, som er sikkerhedschef i Banedanmark, er der aldrig nogen god undskyldning for at vove sig ulovligt ud på banen.

Han påpeger, at mellem tre og syv personer årligt mister livet, fordi de befandt sig ulovligt på sporet.

Personpåkørsler er dermed den type af jernbaneulykker, som er skyld i flest tilskadekomster.

“Det er mildt sagt en meget foruroligende stigning, vi er vidne til. Det kan simpelthen ikke siges nok gange, hvor livsfarligt det er som person at gå ud på sporene.

Nutidens tog kommer med fuld fart og støjer ofte så lidt, at de kan være svære at høre, når de kommer kørende,” siger Martin Harrow.

Alle skal overholde reglerne

Det er lokomotivførerne, der står for at indmelde det, hver gang de spotter folk i sporet. I nogle af tilfældene er der tale om personer, der ønsker at skyde genvej på tværs af banen.

Andre gange er det graffitimalere eller folk, der er berusede eller har tabt noget i sporet.

Sikkerhedschef Martin Harrow påpeger, at selvom Banedanmark ikke kan hegne hele jernbanen ind, så gør man en indsats for at forebygge problemet på de særligt udsatte steder.

“Vi sørger selvfølgelig for at overvåge sporene, og hvis der så er visse steder på banen, hvor vi kan se, at mange ikke overholder reglerne, så forsøger vi at forhindre det ved at opstille hegn eller advarselsskilte.

Men vi er helt grundlæggende afhængige af at, folk passer på sig selv og følger de anvisninger, der er,” siger Martin Harrow.

Her er de ti mest udsatte stationer på landsplan

  1. København H (33)
  2. Hellerup (30)
  3. Kolding (14)
  4. Fruens Bøge (13)
  5. Dybbølsbro (12)
  6. Flintholm (12)
  7. Skanderborg (12)
  8. Valby (12)
  9. Aalborg (12)
  10. Hundige (11)