Letbanens design afsløret i dag: Sådan kommer det til at se ud i Odense

Skrevet af: Michael Qureshi

Odense Letbane åbner efter planen i 2020, hvor letbanen bliver fundamentet i den kollektive trafik her i byen.

Derfor var der stor opmærksomhed, da det endelige design af Odenses kommende letbanestationer- og vogne blev fremvist ved et stort pressemøde i ODEON i dag.

Logoet og farveskalen blev også fremvist med stolthed, og der er ingen tvivl om, at Odenses letbane får et andet udtryk end eksempelvis i Århus.

Odense skal kunne spejle sig i farverne

De to primære farver, som odenseanerne vil komme til at forbinde med letbanen, bliver en lys beige, som togene bliver malet i. Samt en rød signalfarve, der indgår i logoet, og som blandt andet bliver brugt til at markere dørene i letbanevognene.

 

“Farverne skal tegne letbanen i mange år. Derfor er det vigtigt, at de kan forbindes til byen, og at odenseanerne kan spejle sig i dem. Odenses arkitektur er især kendetegnet ved brugen af røde teglsten samt smukke fortove i gule klinker, som man finder mange steder.

Det er herfra, inspirationen til letbanens farver er kommet. Men samtidig skal farverne jo også pege fremad – lige som letbanen. Derfor er de blevet ’knækket’ en smule over i en lysere tone for at give dem et moderne twist,” siger Mogens Hagelskær, administrerende direktør for Odense Letbane P/S.

Banegården

Det funktionelle spiller generelt en stor rolle i de valg, der er truffet undervejs i designprocessen. Et stort flex-areal samt ekstra døre gør for eksempel, at det er let at komme ind og ud, også når der er mange passagerer med letbanen.

Det går igen, når man kommer ud på perronen. Også her har der været fokus på, at tilgængelighed, brugervenlighed og flot design går op i en højere enhed.

Bolbro – Middelfartsvej

Perron i højde med vognenes gulv

Alle letbanestationer i Odense bliver med perron i højde med vognenes gulv, så der bliver niveaufri indstigning. Ramper for enderne af stationerne og ledelinjer i belægningen sørger for, at alle kan finde vej.

Røde LED-lysbånd på master vil markere stationernes hjørner, så man let kan se dem på afstand.

“Vi har også lagt vægt på det æstetiske udtryk. Stationsdesignet vil være kendetegnet af afrundede hjørner og brug af kontraster. Perronkanten samt det meste inventar vil blive holdt i mørke farver, mens glasflader på læskurene og god belysning giver overskuelighed og tryghed.

Desuden vil de fleste stationer have et træ på selve perronen – hvilket er lidt specielt for Odense Letbane,” siger administrerende direktør Mogens Hagelskær.

Campus – sdu

Odense er cyklisternes by – det hænger sammen med letbanen

Der er også tænkt på sammenhængen mellem cykler og den nye form for kollektiv trafik i Odense.

“Odense er kendt som Cyklisternes By. Derfor skal det være nemt at skifte mellem cykel og letbane. Det bliver også muligt at tage cyklen med i letbanen – under hensyntagen til passagerer i kørestol eller med barnevogn,” slår Mogens Hagelskær fast.

Odense Letbane viser resultatet af den store fælles designindsats frem på en stor udstilling i Borgernes Hus fra mandag 16. april og tre uger frem. Her kan alle interesserede kigge forbi og se designet samt læse om dets tilblivelse.

Hjallese station

Gennem plancher, video og modeller kommer de besøgende tæt på designprocessen og de mange tanker bag letbanens endelige udtryk. Udstillingen vil være bemandet to timer dagligt med personale fra Odense Letbane.

Derudover vil administrerende direktør Mogens Hagelskær mandag 30. april kl. 17.00-19.00 holde et oplæg i Borgernes Hus, hvor han fortæller om rejsen frem mod det endelige design.