Mere kaos fra mandag: Flere steder påbegyndes vejarbejde i Odense

Skrevet af: Michael Qureshi

Det hele bliver så godt.

Men der er desværre lang vej endnu til Letbanen står færdig. Derfor må odenseanerne væbne sig med masser af tålmodighed i forhold til de trafikale gener, det har givet og ikke mindst giver fremadrettet.

Mandag går det løs flere steder i byen, hvor der påbegyndes vejarbejde. Det er dog ikke kun Letbanen, som er skyld i det hele.

Herunder forsøger vi at give et overblik over, hvad du skal være opmærksom på fra mandag den 3. september.

Informationerne er taget fra de officielle kanaler herunder Letbanen og Odense Kommune.

Hjallesegade

Fra mandag 3. september ensrettes Hjallesegade fra jernbaneoverskæringen mod Svendborgvej, da arbejdet med at anlægge spor til letbanen begynder på strækningen.

Bilister kan på grund af ensretningen kun køre højre ind og højre ud ad Egegårdsvej. Den anbefalede omkørselsrute til Hjallesegade er via Svendborgvej og Stenløsevej.

Cyklister og gående vil fortsat kunne passere Hjallesegade i begge retninger.

Samtidig med anlæg af letbaneskinnerne bygges en ny dobbeltrettet gang- og cykelsti på indersiden af letbanesporerne.

Stien bliver således en fortsættelse af den dobbeltrettede cykelsti der netop er anlagt på Hestehaven.

Arbejdet med at anlægge skinner og cykelsti på Hjallesegade forventes at vare frem til udgangen af 2018.

Eckersbergsvej

Mandag 3. september bliver Eckersbergsvej spærret for ind- og udkørsel til Nyborgvej, da krydset skal ombygges, så det passer til letbanens forløb.

Arbejdet forventes at tage ca. 14 dage.

Kørsel til og fra Eckersbergsvej i bil er fortsat mulig via Rødegårdsvej og L. A. Rings Vej.

I forbindelse med anlægsarbejdet skal samtlige kryds langs letbanens strækning ombygges.

Fortove, kantsten, cykelstier, vejbaner, vejskilte, striber og eventuel signalregulering skal tilpasses, så trafikken kan reguleres optimalt og sikkert, og så regnvand automatisk ledes væk i de rigtige retninger.

Arbejdet med ombygningen af Nyborgvej forventes afsluttet inden foråret 2019. Derefter går arbejdet med at lægge skinner i midten af vejen og etableringen af de tre stationer på Nyborgvej i gang.

Faaborgvej

Byen er i forandring. Mange ældre ejendomme rives ned for at gøre plads til nye etageboliger, og der udvides med nye erhvervsområder.

Det betyder et øget antal fjernvarmetilslutninger i det eksisterende forsyningsområde. For at kunne levere tilstrækkelig varme renoverer og opgraderes derfor byens fjernvarmenet.

På Faaborgvej betyder det, at der lige nu graves på strækningen fra Ellekærsvej til Bondovej. Opgravningen har betydning for trafikken i området.

Busstoppestedet på Faaborgvej overfor nummer 203 flyttes til Vestre Boulevard, og i perioden fra mandag den 3. september og cirka to uger frem vil Ellekærsvej blive spærret for ind- og udkørsel fra Faaborgvej. I denne periode vil der være omkørsel via Dalumgårds Allé, Dalumvej og Faaborgvej.

På kortet herunder kan du se placering af busstoppestedet på Vestre Boulevard og omkørsel i forbindelse med spærring af Ellekærsvej.

Som en del af projektet etableres en ny pumpestation ved Bondovej. Pumpestationen skal stå klar inden årets udgang og skal sørge for, at fjernvarmevandet når ud til alle kunder i området.

Hele projektet forventes afsluttet i november måned.

Se det omtalte kort her

Filosofgangen i Odense C

Der skal lægges nyt asfalt på Filosofgangen. Det betyder, at Filosofgangen er spærret for trafik:

  • Lørdag den 1/9 kl. 19-06 pga. fræsning
  • Tirsdag til torsdag den 4-6/9 kl. 19-06 pga. asfaltlægning.

Slidlagsarbejdet bliver delt i 2 etaper, så adgangen til Filosofhaven vil blive opretholdt.

Byggeplaner godkendt: Gammel skole forvandles til boliger

Skrevet af: Redaktionen
Sådan skal de nye boliger se ud
Illustration: Sandal Ejendomme
Sådan skal de nye boliger se ud Illustration: Sandal Ejendomme

På grunden hvor den gamle Fyns Privat Skole ligger, skal der nu bygges 25 nye boliger.

Byrådet i Odense vedtog forleden en lokalplan, hvor nye boliger bygges på hjørnet af Ivar Vinds Vej og Demantsvej i Hjallelse.

Indtil 2016 var der fuld af liv i bygningerne på Fyns Privat Skole, men de seneste år har den stået tom.

Der er stor interesse for at bygge boliger i attraktive område.

“Der er ikke nogen tvivl om, at Dalum er et meget eftertragtet område at bo i i Odense. Rigtigt mange vil gerne bo i vores forstæder og ikke mindst i Dalum.

Derfor lytter vi med interesse, når en privat bygherre ønsker at opføre nye boliger, sagde by- og kulturrådmand, Jane Jegind, ifølge Byens Ejendom.

Bygning skal rives ned

Projektet kræver, at den eksisterende bygning på ejendommen rives ned, så der kan opføres ny bebyggelse.

Det er kvarter primært med villaer, parcelhuse, rækkehuse og enkelte etageboliger. Der ligger flere bevaringsværdige bygninger fra slutningen af 1800-tallet og 1920´erne. Flere af dem er opført i forbindelse med Dalum Fabriksby.

De nye boliger på skolegrunden opføres i 1,5-2,5 etager, og lokalplanen sikrer, at bygningerne danner bygade ud mod Demantsvej og Iver Vinds Vej og trapper ned i højden ind mod eksisterende boliger umiddelbart nord for planområdet.

Ud mod Demantsvej og Iver Vinds Vej kan opføres 2 nye bygninger i 2,5 etager med 8 og 12 lejligheder, og ind mod Zacharisvej kan der opføres 5 rækkehuse 1,5 etage.

Gode øl og grin: Kom til Comedy Night på Anarkist for 150 kr.

Skrevet af: Michael Qureshi

Det er tre stærke navne, som det kombinerede bryggeri og restaurant Anarkist Beer & Food Lab præsenterer til deres Comedy Night i starten af marts.

Her har de blandt andet formået at få fingrene i Tobias Dybvad, der er blandt landets hotteste komikere.

Anarkist Comedy Night – består af tre dygtige stand-up komikere, der med hver deres stil vil skabe en fantastisk aften med god stemning og utallige grin.

Start med en god middag og gode øl

Lørdag d. 9. marts har de især hentet tre stærke comedy-navne, som nok skal fuldende en rigtig god aften.

Billetterne koster 150 kr., og det bør være pengene værd for, hvad der helt sikkert bliver en hylende morsom aften.

Man kan starte aftenen med en god middag og øl på Anarkist Beer & Food Lab for at slutte af med Comedy Night.

De kommer til Comedy Night på Anarkist

Tobias Dybvad

Tobias indtager altid selskabet med en sprudlende, charmerende, glad energi og en komisk timing i særklasse.

Uanset emnevalg går han altid uden om de værste klichéer, og strammer sig an for at levere et show på et joketeknisk højt niveau.

Han er ikke bange for at tage nogle chancer og sætte sig selv på spil – det er altid meget tilladt at grine både med og af ham.

Tobias har 16 år på bagen, men er i dag mest kendt for TV2 Zulus største succes til dato, tv-programmet Dybvaaaaad som kører på niende sæson.

Derudover har han tre succesfulde one man shows i ryggen – senest “Fasser Partner” som turnerede rundt i landet i 2018 og endte på noget nær 100 shows.

Mikkel Rask

Mikkel Rask er én af de skarpeste komikere i branchen.

Mikkel slog sit navn fast, da han vandt titlen som Danmarksmester i stand-up, og han har optrådt med stor succes til Comedy Aid og Zulu Comedy Galla, hvor han også har været nomineret til Talentprisen.

I 2018 lavede han sit anmelderroste første onemanshow, Hvad Fatter Gør, som blev vist på TV2 Zulu og kan ses på TV2 Play og fbi.tv.

Kasper Porsdal

I 2013 så du måske Kasper Porsdal for første gang, da han blev udvalgt som en af De Nye Håb ved Zulu Comedy Galla og høstede mange roser for sin optræden.

Siden er det blevet til et par enkelte tv-optrædener, men ellers har Kasper mest udfoldet sit talent på de små og store scener rundt om i landet, hvor han hele tiden forsøger at dygtiggøre sig.

I 2014 blev han nomineret til årets upcoming komiker af Euroman, og samme år lancerede han i samarbejde med Red Barnet sit anti-mobning show, som han sammen med freestylerapperen Klaskefar, har turneret rundt med på landets folke- og efterskoler.

Man kan købe billetter via dette link

Nu sker der noget: Første kig til den nye forplads ved Banegården

Skrevet af: Redaktionen

Det har været let at skælde ud på Letbanen de seneste mange måneder.

Konstant graves der veje op og spærres af i forbindelse med anlægsarbejdet af Letbanen.

Men der er faktisk også positive ting at tage fat på i forbindelse med Letbanens indtog af Odense.

Eksempelvis bliver stationspladserne rigtig smukke, og nu kan man få første kig til, hvordan det kommer til at se ud foran Odense Banegård Center.

Hvis du har været forbi banegården i den sidste måneds tid, har du formentlig bemærket et stort, hvidt telt, der er rejst foran Odense Banegård Center og Borgernes Hus.

Måske har du undret dig over, hvad det præcis er, der foregår.

Teltet giver ly for vintervejret for de brolæggere, der er i fuld gang med at skabe den nye busbane på banegårdens nye forplads i forbindelse med Letbanen.

Busbanen bliver nemlig anlagt på en måde, hvor fugt og frost helst skal holdes ude.

Del af telt er fjernet

Regn og frost er ikke optimale betingelser, når klinkerne skal fuges – for det kan medføre, at fugerne sprænger, når vandet udvider sig i frostvejr.

Teltet er med til at sikre, at arbejdet kan fortsætte tørt og frostfrit frem til foråret.

Nu er den del af teltet fjernet, der er tættet på banegårdsbygningens hovedindgang – og forbipasserende kan opleve en flig af det færdige resultat.

Sådan skulle resultatet gerne blive

Fodgængerfelt allerede taget i brug

Arbejdet med at brolægge fodgængerfeltet og det første stykke vejbane er nemlig afsluttet.

Fodgængerfeltet er allerede taget i brug, så tog- og buspassagerer ikke længere er henvist til den midlertidige smalle passage.

Det nye fodgængerfelt er ligesom den nye busbane anlagt i grå granit. Med ’striber’ af lysegrå granit. De bidrager til at skabe det nye visuelle udtryk, som banegårdspladsen får.

Odense er en ’klinke-by’. Store dele af midtbyen er belagt med klinker i én eller anden form.

Det kommer også til at gælde for den nye banegårdsplads, som på dén måde kommer til at fungere som en slags ny port til Odense for folk, der kommer til byen med tog eller bus.

Grundstenen er den såkaldte OBC-klinke i gule og brune nuancer, som de fleste besøgende på banegården nok allerede har stiftet bekendtskab med. Det er nemlig den, der lagt umiddelbart foran banegårdsbygningens facade.

Den går igen i belægningen på forpladsen, men fordelingen mellem de forskellige farvetoner ændrer sig efter funktionen, så der – i samspil med tydelige kantstene – opstår tydelige kontraster mellem for eksempel cykelsti og fortov. Busbanen bliver lagt med grålige klinker.