Annonce
MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Nu bygges den første letbanestation: Sådan skal de til at se ud

Af Redaktionen

26 steder på strækningen mellem Tarup og Hjallese bliver det muligt at hoppe på eller stige af Odense Letbane.

Nu er byggeriet af den første letbanestation gået i gang – på Ørbækvej ud for Rosengårdcentret.

Alle stationerne bliver lavet med perroner, der er en smule hævet over gadeniveau, så der bliver trinløs indstigning i letbanetogene.

Det skriver Odense Letbane i en pressemeddelelse.

Ramper med svag stigning for enden af perronerne giver adgang for gangbesværede samt folk med barnevogne eller tunge kufferter.

Ud for Rosengårdcentret kan man nu få en klar fornemmelse af, hvordan de fremtidige perroner kommer til at tage sig ud. Her er der nemlig sat kantsten til den første af i alt 26 letbanestationer.

Lakeres i farven Odensegrå

Det næste skridt bliver at støbe perronen op og lave belægningen med ledelinjer og opmærksomhedsfelter, så synshandicappede også kan finde rundt. Derefter kan stationernes øvrige inventar blive installeret.

Læskærmene er designet specielt til Odense Letbane. Og de bliver i øvrigt produceret inden for bygrænsen af Sanderum Smede- og Maskinværksted.

De bliver enkle og lette i sit udtryk med rundet overgang fra bagvæggen til taget. Alle sider er af glas, der sikrer lys og også bidrager til trygheden, mens indramningen er i galvaniseret stål.

Alle stålflader på stationerne bliver lakeret i farven ’odensegrå’, som går igen på alt byrumsinventar omkring letbanen.

Ud over læskærmene bliver den mørkegrå farve også brugt på bænke, affaldsspande, gelændere, master til kørestrøm og infostandere.

Samt på de høje standere med letbanens logo, der skaber synlighed fra lang afstand.

Men det er ikke stål og beton det hele. De fleste perroner vil også få et træ plantet.

Helt generelt bliver der plantet rigtig mange nye træer langs letbanen – to for hvert træ, det har været nødvendigt at fælde. Og nogle af disse kommer altså til at stå på selve stationerne.

Belægningen på perronerne samt mellem letbanesporene kommer i øvrigt til at læne sig op ad den belægning, der kendetegner det lokale byrum.

I centrum af Odense vil man for eksempel opleve klinkebelægning, ligesom man kender det fra fortovene og pladserne omkring banegården.

 

Del artikel

Andre læser også