Odenseaner spreder god karma: Vil skabe bedre arbejdspladser

Skrevet af: Redaktionen

Til april står Danmarks første certificerede Good Karma Officers på spring til at skabe arbejdsglæde og bedre arbejdsmiljøer på deres respektive arbejdspladser.

Det gør de, fordi Pia Kodal Tasior, der var en af de bærende kræfter, da Daxiomatic i 2016 blev kåret til Danmarks bedste arbejdsplads, har startet sin egen virksomhed, Good Karma Officer Aps, med en klar mission; hun vil uddanne Good Karma Officers, som skal sikre gladere medarbejdere, gladere kunder og bedre arbejdspladser landet over.

Medarbejderne er virksomhedens vigtigste kunde

Pia Kodal Tasior har en fortid som HR & kommunikationschef i Daxiomatic. Hun kan i år fejre 20 års jubilæum i IT-branchen og har i mere end 10 år arbejdet fokuseret med virksomhedskultur og organisationsudvikling, og det er den indsigt, der bliver hjørnestenen i Good Karma Officer.

De nye officerer skal skabe bedre virksomhedskultur på arbejdspladserne i et samarbejde med ledere og medarbejdere et samarbejde med fokus på en fælleskultur og formålstankegang. De stærkeste arbejdspladser og de mest fremtidssikrede virksomheder er nemlig dem, der har de gladeste medarbejdere. Og morgendagens medarbejdere stiller langt større krav til arbejdsgiverne end i dag, lyder det fra Pia Kodal Tasior.

“Virksomhedernes vigtigste kunde er dens medarbejdere. Og Good Karma Officer bygger på, at virksomhederne skal investere i deres ansatte som kulturambassadører, så vi kan få formidlet alle de gode tanker ledelsen producerer, og få dem videre ned igennem lagene i virksomhederne. Alle undersøgelser i dag viser, at mennesker godt kan lide at gå på arbejde, hvis de kan se en mening med det, de gør,” siger Pia Kodal Tasior og fortsætter:

“I dag har de fleste virksomheder en klar strategi og økonomisk vækstmål, og det er godt, men det har medarbejderne tit meget svært ved at identificere sig med. Det giver mere mening for den ansatte at arbejde med et konkret formål, i stedet for at forholde sig til profit og strategi hele tiden.

Ved at uddanne medarbejderne til såkaldte GKO’er, Good Karma Officers, giver vi medarbejderne og virksomhederne flere redskaber til at skabe en formålsdrevet og kulturledet arbejdsplads. Samtidig forbereder det virksomhederne til næste generation af medarbejdere, der stiller andre og helt nye krav til en arbejdsplads,” siger Pia Kodal Tasior.

Danmarks bedste arbejdsplads

I sin tid hos Daxiomatic var Pia Kodal Tasior ankerkvinde, sammen med resten af holdet på Daxiomatic, for den filosofi, der sikrede IT-virksomheden titlen som Danmarks bedste arbejdsplads, kåret af Great Place To Work.

Ledelseslaget i virksomheden blev helt fjernet, og alle ansatte fik i stedet medledelse, frihed og ansvar til at opfylde formålet for Daxiomatic.

Det gav stor arbejdsglæde, men samtidig også en virksomhed, som blev kåret som landets bedste ERP-leverandør og en kernesund økonomisk forretning.

“Tankegangen, omkring en ledet kultur, gjorde min tidligere arbejdsplads til Danmarks bedste. Nu skal vi have spredt budskaberne og disciplinerne ud til resten af Danmark, så vi kan få gjort virksomhederne til et endnu bedre sted at være, med et skarpt fokus på at lede en kultur helt oppe fra toppen, hvor ledelsen sidder.

Med Good Karma Officer vil jeg skabe stærke kulturambassadører, der kan passe ekstra godt på virksomhedens kultur, formål, kunder og selvfølgelig kollegaerne,” siger Pia Kodal Tasior.

“Hvis man som virksomhedsleder eller medarbejder tror på, at kultur har bare en smule effekt og spiller en væsentlig rolle på arbejdspladsen, så er der i mine øjne ingen vej uden om den her uddannelse,” siger Pia Kodal Tasior.

De første hold til Good Karma Officer-uddannelsen forventes at starte op 1. april. Der forventes 15 personer på holdene, som bliver afviklet i både Odense, København og Århus.

Farvel til forældreintra: Fra mandag skal forældre i Odense bruge nyt system

Skrevet af: Redaktionen

Uanset om det handler om lektier, læreplaner eller lus i klassen, så bliver det på den nye kommunikationsplatform Aula, at den skriftlige kommunikation mellem skole og hjem kommer til at foregå i fremtiden.

Allerede her i weekenden kan forældre, elever, lærere og pædagoger i Odense Kommune logge in på Aula, der fra næste uge er afløseren for SkoleIntra.

I uge 43 tager Odenses skoler og SFO’er for alvor Aula i brug.

På landsplan får Aula flere end to millioner brugere, mens det i Odense er cirka 17.500 elever, deres forældre og omkring 2500 ansatte på skoler og i SFO’er.

Aula bliver et digitalt værktøj, der gør det nemt og sikkert for pædagoger, lærere, forældre og forvaltninger at kommunikere med hinanden.

Aula er bygget af brugerne

KOMBIT, der er kommunernes it-fællesskab, står bag løsningen, og her har holdningen fra starten af været, at de fremtidige brugere skulle være med til at udvikle Aula:

“Vi har ønsket at skabe en enkel og brugervenlig løsning, som er nem for lærere og pædagoger at arbejde i, og hvor forældre let kan følge med i børnenes hverdag og trivsel.

I udviklingen af Aula har vi haft både administrativt personale, skolelærere, elever og forældre til at teste løsningen.

Siden sommerferien har 24 skoler fra både store og små kommuner desuden brugt Aula og givet os en masse feedback på løsningen,” siger Poul Ditlev Christiansen, der er projektejer for Aula i KOMBIT.

Projektleder for Aula i Odense Kommune, Alan Sørensen, glæder sig også til, at Aula går i luften og kommer ud at leve hos elever og forældre.

Han er fortrøstningsfuld i forhold til de bekymringer, der har været på landsplan, om hvorvidt medarbejderne var klar til arbejde med Aula som kommunikationsplatform.

“Vi er klar og tror på, at brugen af Aula i hele organisationen udvikles bedst ved, at brugerne har fingrene i Aula.

Medarbejderne har haft adgang til Aula siden februar, og skolerne har løbende uddannet medarbejderne i brugen af Aula.

Det er forskelligt, hvordan skolerne har valgt at hjælpe forældrene. Det kan være i form af Aula-caféer eller brug af mediepatruljer som task force.

Og hvis alt skulle svigte, kan forældrene sikkert få hjælp af deres børn, siger Alan Sørensen optimistisk.

Aula udvikler sig løbende

Aula handler om at understøtte samarbejdet om børns læring og trivsel ved at skabe rum for god og sikker kommunikation.

Samtidig bliver Aula en samlet indgang til andre af skolens systemer.

Det kan fx være læringsplatforme eller skemaplanlægningssystemer. Der er desuden afsat midler til, at Aula kan tilpasses og udvikles i fremtiden.

“Den version af Aula, der tages i brug nu, indeholder de funktioner, der skal til for at understøtte et godt skole-hjem-samarbejdet.

Men brugerne vil også opleve, at Aula løbende bliver forbedret, udvidet og tilpasset til de behov, der opstår. Aula videreudvikles på baggrund af input fra alle typer af brugere, og næste version af Aula kommer allerede til november,” siger Poul Ditlev Christiansen fra KOMBIT.

Aula lanceres på hovedparten af landets folkeskoler i uge 43, og i 2020 bliver løsningen taget i brug i dagtilbud.

Læs mere om om Aula her

 

Kendte læser frække historier på scenen: Den Grå Side Live kommer til Odense

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Den Grå Side
Foto: Den Grå Side

Det lyder måske lidt plat.

Voksne mænd der sidder på en scene og læser porno-historier fra gamle dage.

Men Søren Raasted, også kendt som Aqua-Søren, har i den grad formået at gøre konceptet hylende morsomt.

Den Grå Side startede primært som en podcast, men siden er det mere blevet til et sjovt live-show. Den Grå Side Live har således netop offentliggjort de næste Tour-datoer, og her kommer de igen forbi Odense

Det sker fredag d. 21. februar 2020 på Magasinet, og selv om der er lang tid til, så plejer det at blive udsolgt ret hurtigt.

Søren Raasted har formået at ramme plet med at tage en række kendte, som læser højt af pornohistorier fra “de grå sider” fra Ugens Rapport.

Flere af de gæster som har været med på turnéen er navne som Jonathan Spang, Lars Hjortshøj, Simon Jul, Uffe Holm, Jan Gintberg, Søren Fauli, Frank Hvam, Anders Breinholt og mange flere.

Foto: Den Grå Side PR

Totalt proppet event på Skråen sidste gang

I marts gæstede Den Grå Side Live også Odense, hvor der var totalt proppet.

Nu kommer de altså igen i februar 2020, og billetsalget er netop gået i gang.

Selve panelet er forskellig fra by til by, og afsløres først på selve dagen.

Fem ud af seks stjerner i Århus

Tidligere i år gæstede Den Grå Side Live ligeledes Århus, og her var vores venner fra AarhusUpdate inde og anmelde showet. Sådan beskrev de blandt andet publikumsoplevelsen;

“Den første erotiske oplæsning stod Lars Hjortshøj for. Tilbagelænet på stolen og med korslagte ben fik han iPaden i hånden, og med en dyb og intens stemme læste han historien “Gjorde døtre til kvinder”.

Torben Chris var næste oplæser. “Mormor lærte mig at bolle”. En populær og grænseoverskridende historie, som flere i salen havde hørt på podcast, og som er Rasteds yndlingshistorie.

Flere gange undervejs flækkede oplæseren af grin, tog pis på handlingen, lavede forskellige stemmer eller benyttede sig af andre distancerende tricks, for at lette på det akavede øjeblik.

Et par gange demonstrerede panelet scenerne på gulvet, hvilket begejstrede publikum.

Panelet var gode til at involvere publikum og kom helt ud over scenekanten. Publikum levede sig ind i historierne, og med små opgaver til publikum kom de med udbrud undervejs. Der blev grinet højlydt, krummet tæer, og man væmmedes og undrede sig over historierne,” skrev AarhusUpdate i anmeldelsen og kvitterede med fem ud af seks stjerner.

Hvad: Den Grå Side Live
Hvor: Magasinet
Hvornår: Fredag d. 21. februar kl. 20.00
Billet-info her

Klog manøvre gør det muligt: Odense Blomsterfestival vender stærkt tilbage i 2020

Skrevet af: Redaktionen
Foto: Odense Blomsterfestival
Foto: Odense Blomsterfestival

Odense Kommune skærer hårdt på budgettet til kulturen i Odense.

Det betyder blandt andet, at tilskuddet til Odense Blomsterfestival forsvinder, og det kunne have ramt den populære festival hårdt.

Men Odense Blomsterfestival bliver fremadrettet en del af H.C. Andersen Festival, og det betyder, at niveauet holdes også i 2020.

Det skriver Fyens.dk.

Har længe været i dialog

Man har længe været i dialog om at smelte de to festivaler sammen, og med kommunens spareplan, så var det en naturlig vej.

“Blomsterfestivalen er vigtig for byen, og ved at lægge de to festivaler sammen kunne vi spare 400.000 kroner på driftsomkostningerne.

Målet har været at optimere, så publikum får den bedste oplevelse, og det tror jeg på lykkes.

Vi vil gerne flytte lidt flere begivenheder fra blomsterfestivalen ind i ugen for HCA Festivals og prøve at sikre, at så meget af det, der bygges op, kan blive. Jeg synes, der opstår en sær tomhed under festivalen, når man fjerner blomsterdekorationerne,” siger festivaldirektør i H.C. Andersen Festivals Peter Bøgholm til Fyens.

Foto: CurlyCurlyDK

Kronprinsesse Mary som protektor

Odense Blomsterfestival har også en høj stjerne i det danske kongehus.

De seneste syv år siden 2012 har Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary været protektor for Odense Blomsterfestival.

De seneste år har hun også prioriteret at komme til Odense for at åbne Blomsterfestivalen.

Siden 1999 har vi år efter år haft den smukke og populære blomsterfestival her i Odense.

Hvert år i august forvandles det centrale Odense til én stor urban have med fortryllende blomstermiljøer.

Op mod 240.000 gæster besøger hvert år Odense for at beundre de mange blomsterudsmykninger i byen. Man estimerer, at der i alt bruges omkring 100.000 blomster under festivalen.