Odenseaner spreder god karma: Vil skabe bedre arbejdspladser

Skrevet af: Redaktionen

Til april står Danmarks første certificerede Good Karma Officers på spring til at skabe arbejdsglæde og bedre arbejdsmiljøer på deres respektive arbejdspladser.

Det gør de, fordi Pia Kodal Tasior, der var en af de bærende kræfter, da Daxiomatic i 2016 blev kåret til Danmarks bedste arbejdsplads, har startet sin egen virksomhed, Good Karma Officer Aps, med en klar mission; hun vil uddanne Good Karma Officers, som skal sikre gladere medarbejdere, gladere kunder og bedre arbejdspladser landet over.

Medarbejderne er virksomhedens vigtigste kunde

Pia Kodal Tasior har en fortid som HR & kommunikationschef i Daxiomatic. Hun kan i år fejre 20 års jubilæum i IT-branchen og har i mere end 10 år arbejdet fokuseret med virksomhedskultur og organisationsudvikling, og det er den indsigt, der bliver hjørnestenen i Good Karma Officer.

De nye officerer skal skabe bedre virksomhedskultur på arbejdspladserne i et samarbejde med ledere og medarbejdere et samarbejde med fokus på en fælleskultur og formålstankegang. De stærkeste arbejdspladser og de mest fremtidssikrede virksomheder er nemlig dem, der har de gladeste medarbejdere. Og morgendagens medarbejdere stiller langt større krav til arbejdsgiverne end i dag, lyder det fra Pia Kodal Tasior.

“Virksomhedernes vigtigste kunde er dens medarbejdere. Og Good Karma Officer bygger på, at virksomhederne skal investere i deres ansatte som kulturambassadører, så vi kan få formidlet alle de gode tanker ledelsen producerer, og få dem videre ned igennem lagene i virksomhederne. Alle undersøgelser i dag viser, at mennesker godt kan lide at gå på arbejde, hvis de kan se en mening med det, de gør,” siger Pia Kodal Tasior og fortsætter:

“I dag har de fleste virksomheder en klar strategi og økonomisk vækstmål, og det er godt, men det har medarbejderne tit meget svært ved at identificere sig med. Det giver mere mening for den ansatte at arbejde med et konkret formål, i stedet for at forholde sig til profit og strategi hele tiden.

Ved at uddanne medarbejderne til såkaldte GKO’er, Good Karma Officers, giver vi medarbejderne og virksomhederne flere redskaber til at skabe en formålsdrevet og kulturledet arbejdsplads. Samtidig forbereder det virksomhederne til næste generation af medarbejdere, der stiller andre og helt nye krav til en arbejdsplads,” siger Pia Kodal Tasior.

Danmarks bedste arbejdsplads

I sin tid hos Daxiomatic var Pia Kodal Tasior ankerkvinde, sammen med resten af holdet på Daxiomatic, for den filosofi, der sikrede IT-virksomheden titlen som Danmarks bedste arbejdsplads, kåret af Great Place To Work.

Ledelseslaget i virksomheden blev helt fjernet, og alle ansatte fik i stedet medledelse, frihed og ansvar til at opfylde formålet for Daxiomatic.

Det gav stor arbejdsglæde, men samtidig også en virksomhed, som blev kåret som landets bedste ERP-leverandør og en kernesund økonomisk forretning.

“Tankegangen, omkring en ledet kultur, gjorde min tidligere arbejdsplads til Danmarks bedste. Nu skal vi have spredt budskaberne og disciplinerne ud til resten af Danmark, så vi kan få gjort virksomhederne til et endnu bedre sted at være, med et skarpt fokus på at lede en kultur helt oppe fra toppen, hvor ledelsen sidder.

Med Good Karma Officer vil jeg skabe stærke kulturambassadører, der kan passe ekstra godt på virksomhedens kultur, formål, kunder og selvfølgelig kollegaerne,” siger Pia Kodal Tasior.

“Hvis man som virksomhedsleder eller medarbejder tror på, at kultur har bare en smule effekt og spiller en væsentlig rolle på arbejdspladsen, så er der i mine øjne ingen vej uden om den her uddannelse,” siger Pia Kodal Tasior.

De første hold til Good Karma Officer-uddannelsen forventes at starte op 1. april. Der forventes 15 personer på holdene, som bliver afviklet i både Odense, København og Århus.

Priser fra 29 kr.: Lykkeposer hver dag fra 7-Eleven på Too Good to Go

Skrevet af: Michael Qureshi

Mens Corona satte det meste af landet i stå, var der været godt gang i hjulene hos både Too Good To Go og 7-Eleven.

De to parter har brugt de seneste uger på at oprette samtlige 7-Eleven-butikker i Too Good To Go-appen, og dermed kan man nu købe lykkeposer med overskudsvarer i 7-Eleven-butikker over hele landet.

Det meddeler parterne i en pressemeddelelse.

Hvad betyder det så rent praktisk?

For at bekæmpe madspild laver 7-Eleven butikkerne i Odense dagligt “lykkeposer” med overskydende mad.

Udvalget variere fra dag til dag, så man skal lade sig overraske af indholdet. I posen kan der f.eks. være salater, sandwiches, kager, bagværk, mellemmåltider og drikkevarer.

Priserne varierer også fra 29 kr. og op – men en hurtig gennemgang af Too Good to Go app’en viser en gennemsnitlig pris på 39 kr.

Det landsdækkende samarbejde er skudt i gang efter en testperiode i udvalgte 7-Eleven-butikker på DSB-stationer.

 

Kunderne får en god deal og hjælper miljøet

En testperiode, der ifølge Maria Gervig, Commercial Director hos 7-Eleven, er gået over al forventning.

“Bekæmpelse af madspild har meget høj prioritet hos 7-Eleven.

Det er ganske enkelt meningsløst at smide god mad ud set ud fra både sociale, miljømæssige og økonomiske betragtninger.

Derfor er vi meget glade for, at vi har fundet en løsning, der kommer alle til gode.

Vores kunder får en virkelig god deal, mindre spild er penge sparet, og vi giver miljøet en hjælpende hånd.

Særligt sidstnævnte har stor betydning for os, og derfor føles det ekstra godt, at vi nu også på denne front kan føle stolthed over at afhjælpe et miljøproblem,” siger Maria Gervig.

I testperioden er der blevet reddet lige knap 24.000 lykkeposer med overskudsvarer. Det er 60 ton sparet CO2e, hvilket svarer til 262 flyveture fra København til London.

Lykkeposer fra 7-Eleven er populære

Landechef for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye, er derfor meget begejstret over, at samarbejdet nu fortsætter på fuld styrke.

“7-Elevens lykkeposer har været særdeles populære blandt vores brugere i de butikker, hvor vi har testet konceptet.

Så vi er selvfølgelig meget glade for, at vi nu kan give hele landet mulighed for at bekæmpe madspild på en sjov måde.

Når så mange butikker går sammen, flytter det virkelig noget i det store madspildsregnskab, så 7-Eleven kan være super stolte af indsatsen,” siger Heidi Boye, landechef for Too Good To Go i Danmark.

Lykkeposerne vil være tilgængelige i 7-Eleven-butikker i Odense, på tankstationer og på togstationer.

Det gælder om at være hurtigt ude i løbet af dagen, når lykkeposerne sættes i salg. Så bestiller og betaler man i Too Good to Go app’en.

Du kan hente app’en, hvor du normalt henter apps.

Pita-favorit udvider: Yazzy’s Pita åbner midt i centrum på onsdag

Skrevet af: Michael Qureshi

Hvis du har været et smut forbi Storms Pakhus, så har du nok også duftet eller endda smagt pitabrød fra Yazzy’s Pita.

Et populært koncept som man nok ikke fornærmer mange ved at kalde for Odenses bedste pita’er.

Nu udvider pita-favoritten med de billige priser, og åbner på onsdag d. 27. maj et sted midt i Odense C.

De beholder samtidig deres bod i Storms Pakhus.

“Vi har været på Storms fra dag et, og det bliver vi ved med, men vi har altid haft lyst til at have en lokation, hvor vi kunne have frie tøjler.

Her virkede det kun rigtigt, at det skulle være i Odense, hvor det hele startede,” fortæller Yasser Rahim Naz.

Fik pitabrød hos bedstemor i Iran

Yasser er manden bag Yazzy’s Pita og er uddannet kok sammen sin makker Martin fra restaurant Kvægtorvet her i Odense.

De blev enige om at kaste sig ud i et pita-eventyr sammen, da de mente, at man godt kunne øge kvaliteten på pitabrøds-fronten i Odense og øvrige storbyer i Danmark.

“Jeg har altid elsket Pita, lige siden jeg var lille, når jeg fik dem hos min bedstemor i Iran.

Det var på en helt anden måde  end i Danmark. Her lavede man dem på åben ild, og man fik dem til morgenmad.

Som årene gik, synes jeg det var lidt trist at alt udviklede sig i Danmark, men pitabrødet var stadigvæk den samme. Den klassiske med tomat, agurk og købe dressinger. Jeg tænkte det kan gøres bedre,” forklarer Yasser.

Været fantastisk rejse

Han fortsætter;

“Så jeg gik og legede lidt med tanken om, hvor vildt det vil være, hvis jeg kunne genskabe den følelse, jeg havde hos min bedstemor, og kombinerede det med den erfaring og viden, jeg har fra den gastronomiske verden.

Det resulterede i, at jeg sagde, nu er det nu og tog udfordring op. Det har været en fantastisk rejse indtil videre.”

Målet er ret simpelt med det nye sted i centrum.

“Vi vil give vores gæster noget for deres penge både i kvalitet og smag. Men som samtidig også er et sundere alternativ til andet fastfood i Odense midtby,” forklarer Yasser.

De slår dørene op onsdag d. 27. maj kl 17:00 i Slotsgade 26 og i samarbejde med “vandretur for kritisk syge børn” , så donerer de dagens omsætning til kritisk syge børn.

Har brug for mere plads: Populær Odense-restaurant flytter i større lokaler

Skrevet af: Redaktionen
FOTO: Restaurant Bacchus
FOTO: Restaurant Bacchus

Tilbage i 2017 blev Restaurant Bacchus kåret som årets Brasserie i den danske spiseguide. Det er nok heller ikke uden grund, for folk er vilde med stedet.

Nu gør de så klar til at flytte i nye og større lokaler. Det skriver Fyens Stiftstidende. Bacchus rykker dog ikke særlig langt fra deres nuværende lokaler.

Faktisk flytter de blot 500 meter længere op af vejen til adressen Vestergade 5.

Corona-krisen har også blot gjort det endnu mere eftertragtet at få booket bord på Bacchus.

“Vi ser frem til at have mere plads bag kulisserne i vores nye køkken.

Plads til at eksperimentere og være kreative samt flere blus, så mine “drenge” og jeg kan arbejde i samme lokale.

I dag står vi på hver vores side af en væg, og det betyder, at vi går glip af den synergi, der opstår, når man står fysisk sammen,” siger indehaver Stephane Libourel til Fyens.

Vilde gourmet-aftener

Han fortæller også, at man med jævne mellemrum vil køre topgourmet aftener hvor kuvertprisen bliver helt op til 4000 kr. stykket med nogle af de allerbedste vine til.

Men som udgangspunkt bliver konceptet som det plejer bare med plads til lidt flere gæster og meget mere plads til personalet.

Bacchus har fokus på det franske køkken, og ofte med lidt ekstra luksus på råvarerne. Gode sager som trøffel, kaviar, foie gras og østers er ofte at finde i retterne.

Hver mandag er der en fast tre retters rustik menu, og om onsdagen kører de en suprisemenu. De øvrige dage er konceptet lidt mere ala carte, hvor man ud fra deres aktuelle menukort vælger de retter, man ønsker.

Filosofien i køkkenet handler hele tiden om smag, og den skuffer ikke her.

Restaurant Bacchus er blandt de dyrere spisesteder i Odense men også luksuriøse i forhold til råvarer og retter – og når man kan få omelet med trøffel til frokost, så er vi altså solgt.

Hvad: Restaurant Bacchus flytter
Hvor: Vestergade 5
5000 Odense C
Mere info her