MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Pinsehjælp i Odense: Lidl donerer overskudsmad til socialt udsatte

Af Stine Kjølby Christensen

Når Lidl holder sine butikker lukket i pinsen, går overskudsmaden ikke til spilde.

Dagligvarekæden donerer blandt andet frugt, brød og kød fra en række af deres butikker til den sociale hjælpeorganisation Blå Kors, der uddeler maden til socialt udsatte.

Mens pinsen for de fleste er en højtid, der betyder en ekstra fridag, hvor der står en god frokost på bordet, så er dage som disse ofte ekstra svære for socialt udsatte.

Derfor vælger Lidl at donere den overskudsmad, der normalt kommer fra lukkedagene i pinsen, til Blå Kors’ brugere af familienetværk, væresteder og beboere på botilbud.

Blå Kors uddeler poser med overskudsmad i form af fx frugt, brød og kød fra Lidl i pinsen til de familier og enlige, som de er i kontakt med gennem deres arbejde. Her bringer maden stor glæde og lettelse hos de mange mennesker, der er udfordret af økonomi, sygdom eller sociale udfordringer og kæmper med at få en dagligdag til at hænge sammen.

Lidl har siden 2017 samarbejdet med Blå Kors om initiativer, der kan gøre en forskel for mennesker, som ikke har så meget at gøre godt med. I påsken i år uddelte Blå Kors ligeledes i samarbejde med Lidl overskudsmad til udsatte danskere, der havde brug for en ekstra håndsrækning i højtiden.

”Lidl ønsker som en landsdækkende dagligvarekæde at tage et socialt ansvar og hjælpe nogle af dem, som har allermest brug for det.

Det kan vi blandt andet gøre med vores samarbejde med Blå Kors og deres mange frivillige, som yder en fantastisk indsats for at hjælpe udsatte mennesker i vores samfund.

Vi er derfor glade for at kunne formidle gratis mad til udsatte danskere i højtiderne og skabe lidt luft i deres madbudget – og samtidig undgå madspild i vores butikker,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør hos Lidl.

Påskedonation bringer stor glæde og lettelse hos familierne

Frivillige fra Blå Kors afhenter lørdag d. 22. maj poser med overskudsmad fra i alt 19 Lidl-butikker over hele landet, som herefter bliver delt ud til socialt udsatte grupper i deres netværk.

De 19 butikker er udvalgt af Blå Kors for at dække det aktuelle behov i de nærliggende væresteder, botilbud og familienetværk.

Hos Blå Kors er man ikke i tvivl om, at poserne med overskudsmad kommer til at gøre en forskel.

”Vi ved fra påsken, at poserne med overskudsmad fra Lidl bliver taget godt imod og gør en forskel hos vores brugere.

Mange familier kæmper med at få dagligdagen til at hænge sammen, så gratis mad i en højtid som pinsen er en belejlig håndsrækning. Ikke mindst i denne corona-tid, hvor børn har været mere hjemme, og madbudgettet har været yderligere presset.

Det har derfor en kæmpe betydning for vores arbejde med socialt udsatte, at en stor dagligvarekæde som Lidl støtter op omkring vores daglige arbejde med initiativer som dette.

Sammen kan vi gøre en forskel for de mennesker, der ikke har så meget at gøre godt med,” siger Christian Bjerre, generalsekretær i Blå Kors Danmark.

Fakta – Byer som donerer overskudsmad

I alt 19 Lidl-butikker over hele landet donerer d. 22. maj poser med overskudsmad til Blå Kors, som efterfølgende deler maden ud til socialt udsatte grupper i følgende byer:

Frederiksberg, Helsingør, Hillerød, Horsens, Hundige, København, Middelfart, Nexø, Nykøbing F., Nørresundby, Odense, Risskov, Rønne og Vejle.

Fakta – Lidl bekæmper madspild

  • Lidl og Blå Kors Danmark har samarbejdet om donationer af mad siden 2017.
  • I Lidls butikker er der fokus på madspild, hvilket betyder, at frugt og grønt, bake off og kølevarer bliver prisreduceret før sidste salgsdato. Derudover sælges frugt og grønt til styk- eller kilopris.
  • Lidl er første discountkæde med et landsdækkende samarbejde med den populære app ”Too Good To Go”, der giver kunderne mulighed for at bekæmpe madspild og spare penge ved at bestille og afhente lykkeposer i Lidl, som indeholder mad, der er sorteret fra, men som er for godt til at blive smidt ud.
  • Lidl har i tråd med FN’s mål 12.3 om bæredygtig udvikling sat et mål om at reducere sit madspild med 50 % inden 2030 sammenlignet med 2017.

Del artikel


 


 


 


 


Udvalgte artikler

Top 3 i dag




 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien