Sætter fokus på steder i forfald: Ny kunst- og kulturfestival på Fyn

Skrevet af: Kasper Junge Wester
Foto: Liv Kastrup
Foto: Liv Kastrup

Selvom Fyn i det store billede er en temmelig lille ø, gemmer den alligevel på nogle hemmeligheder og steder, som alt for få fynboer får at se – enten fordi de er gået i forfald, eller fordi de ganske enkelt er blevet glemt. Det vil man fra Kulturregion Fyn gerne gøre noget ved.

Derfor har man lanceret initiativet Mod.Strøm, der skal sætte fokus på uudnyttede og glemte steder på Fyn, og som kulminerer med en festival under samme navn.

Festivalen løber fra fredag d. 8. september til søndag d. 17. og vil gennem forskellige kunst- og kulturevents gøre opmærksom på nogle af de steder, som vi overser i hverdagen.

Masser af borgerinddragelse

Festivalen er arrangeret i et samarbejde mellem ni af Fyns ti kommuner, der alle kender til problematikken med steder, der står og går i forfald.

”Vi har taget udgangspunkt i den her ”udkantstankegang”, hvor der er en masse, der lukker og bygninger, der forfalder. Hvordan kunne vi bruge det som et aktiv i stedet for en ressource, der ikke bliver brugt,” siger Iven Eslykke Kristensen, der er projektleder på Mod.Strøm.

Helt konkret har borgerne i de ni kommuner fået mulighed for at vælge mellem en række lokationer, som de kunne tænke sig, at Mod.Strøm brugte til festivalen.

Samtidig med valget af locations udskrev man en konkurrence, hvor både kunstnere og borgergrupper kunne byde ind på at deltage med forskellige kunstneriske indslag, som siden blev udvalgt af et dommerpanel i de enkelte kommuner.

”Eneste krav var, at det var et samarbejde mellem kunstnere og borgere. Borgergrupperne skulle have en professionel kunstner tilknyttet, og omvendt skulle kunstnere også på en eller anden vis samarbejde med nogle borgere. Ellers var det meget åbent, hvordan man ville bruge rammerne.”

Gamle slotte og forladte købmandsbutikker

Der er stor variation i både de udvalgte steder og de forskellige kunstinstallationer. I hver kommune har man valgt et hovedsted for Mod.Strøm. Disse hovedsteder danner rammerne om de fleste af de mange events, der appellerer til alle sanser.

I Odense er hovedstedet det forfaldne slot Hesbjerg, der ligger ved Blommenslyst. Slottet, der blev bygget i 1822, har længe trængt til en kærlig hånd, men bliver nu rammerne for adskillige spændende events. Blandt andet kan besøgende opleve John Kroghs ”Ancient Lights”, hvor trærammer bruges til at danne skyggefortællinger i slottets omgivelser.

Samme sted vil Via Artis Konsort stå for en lydinstallation, der beskrives som en ”sanselig fusion af nyskrevet kammermusik, vildtvoksende artisterier, lysinstallationer, store folkekor og smukke, skæve elektroniske lydlandskaber”.

De andre hovedsteder rundt omkring på Fyn inkluderer forladte købmandsbutikker i Skovby, det tyske anlæg ved Beldringe og Hvidkilde Savværk, der lukkede helt tilbage i 1981.

En enkeltstående begivenhed

Synes man, det lyder spændende at udfordre sine sanser gennem de mange happenings og installationer, skal man gribe chancen nu. Det er nemlig ikke tanken, at Mod.Strøm skal gentages næste år:

”Det er som udgangspunkt en engangsforestilling,” konstaterer Iben Eslykke Kristiansen.

Du kan læse meget mere om Mod.Strøm ved at besøge festivalens hjemmeside her eller på Facebook.

Det samlede program med beskrivelser af de forskellige installationer og events, kan du finde her. Husk, at der er events rundt omkring på hele Fyn, så det kan godt betale sig at læse programmet godt igennem.

 

Burgerkæde kommer til byen: The Burger Concept åbner snart i Odense

Skrevet af: Michael Qureshi
Brødrene bag The Burger  Concept
Brødrene bag The Burger Concept

Silkeborg, Holstebro, Viborg, Egå og snart Odense.

Den fremadstormende burgerkæde The Burger Concept slår snart dørene op til deres femte og største restaurant.

Den kommer til at ligge i Odense, og der er store forventninger til indtoget i Danmarks tredjestørste by.

“Vi glæder os nemlig enormt meget til at forsyne vores fynske venner med de saftigste burgere med alt det bedste tilbehør såsom sprøde fries, der knaser tilpas meget mellem tænderne, og smager endnu bedre med en lækker dip efter eget valg.

Få en iskold milkshake, der altid lige kan klemmes ned sammen med en toplækker burger fra vores spændende menukort,” lyder det fra indehaverne og brødrene Simon og Morten Franck Jacobsen i en pressemeddelelse.

På deres Facebook søger de også pt personale blandt andet en restaurantchef.

PR-foto

Åbner i Rosengårdcentret

Når Odenses nyeste burgerrestaurant åbner bliver det i Rosengårdcentret, der i forvejen satser meget på deres Food Avenue.

“Når vi åbner vores nye burger-restaurant i Rosengårdcentret, som i øvrigt bliver vores hidtil største, bliver det med udgangspunkt i nye tiltag, der skal skabe en hyggelig atmosfære, så vores kære kunder kan nyde deres måltid i hyggelige, nærmest hjemlige, omgivelser.

Det er nemlig sådan, vi bedst kan lide det her hos The Burger Concept, og hygge er vel et begreb, der kan forstås, hvad enten man er fra Jylland, Fyn eller Sjælland?,” lyder det fra brødrene, der har stor succes med konceptet i de fire øvrige byer.

Åbner med et brag

Da restauranten åbnede i Holstebro var det med gratis burgere, så mon ikke de finder på noget lignende i Odense?

“Når vi slår dørene op for vores nyeste The Burger Concept restaurant i Odense i udgangen af 2019, bliver det med et brag, der kan sammenlignes med, hvad der sker på himlen, når klokken slår 24 på nytårsaften.

Vi kører nemlig med vilde og knaldgode åbningstilbud, så alle madglade burger elskere kan få en smagsprøve på, hvad der venter dem, når de i fremtiden aflægger Rosengårdcentret et visit og slentrer ned ad Food Avenue, som er et nyt tiltag i det store indkøbscenter.”

Burgerbrødrene satser på solide burgere til fornuftige priser, og det har givet pote i de jyske byer. De fleste af deres burgermenuer ligger på 79 kr.

Du kan læse mere om The Burger Concept her

Unikt foredrag i Odense: Drabscheferne fortæller om de største sager

Skrevet af: Michael Qureshi
PR-foto
PR-foto

I løbet af et år dukker mange spændende mennesker op i Odense for at holde foredrag.

Men det er sjældent, at man møder to så fascinerende foredragsholdere på samme scene.

Drabscheferne Kurt Kragh og Ove Dahl kommer nemlig til Odense næste år, hvor de fortæller om de mest spektakulære drab i nyere dansk historie.

Kurt Kragh og Ove Dahl er Danmarks mest erfarne og respekterede drabsefterforskere og har indgående kendskab til nogle af de mest gruopvækkende drabssager i Danmark.

På denne aften deler Kragh og Dahl detaljer om sagerne, som du ikke havde mulighed for at læse i aviserne. Der er dog noget tid endnu, men arrangørerne fra Tikko melder, at billetsalget allerede stryger afsted, så man skal nok være hurtigt ude.

Du skal sætte kryds i kalenderen ved den 6. maj 2020, hvor du kommer i over to timers selskab med de profilerede drabschefer. Du kan booke billetter her

De syv motiver – unikt indblik i politiets efterforskningsmetoder

De to garvede drabsefterforskere fortæller om de syv motiver, der typisk ligger bag et drab – jalousi, begær, profit, magt, udstødelse, hævn eller fanatisme.

De kommer i foredraget ind på konkrete og store landskendte sager som Amagermanden, Stewardesse-drabet og Sonay-drabet, der i tidens løb trak store overskrifter, og giver et helt unikt indblik i politiets efterforskningsmetoder.

Foredraget gør dig også klogere på, hvorfor nogle mennesker vælger at begå den ultimative og frygtelige forbrydelse – at slå et andet menneske ihjel.

Du kan læse mere om det her.

Har mødt mange mordere

Kurt Kragh og Ove Dahl har været med til at opklare nogle af de mest opsigtsvækkende mord i Danmark og har siddet ansigt til ansigt med både mænd og kvinder, der har taget livet af andre mennesker

Kurt Kragh har været i politiet i 37 år, heraf 27 år som kriminalkommisær og souschef i Rejseholdet. Her var Kurt primært efterforskningsleder af en række af de tungeste drabssager både i Danmark og uden for landets grænser.

Ove Dahl har været ansat 40 år i politikorpset, heraf de sidste otte år som drabschef ved Københavns Politi, hvor han også har været souschef og røverichef.

Både Kurt Kragh og Ove Dahl er kendte ansigter på TV og er forfattere til flere bøger om efterforskningsarbejde og de konkrete sager, de gennem tiden har arbejdet på.

Hvad: Foredrag – Drabscheferne
Hvor: Odense Congress Center
Hvornår: Onsdag d. 6. maj 2020
Billetsalg her

Smagen af jul: McDonalds lancerer risalamande som Sundae-is

Skrevet af: Redaktionen
PR-foto McDonalds
PR-foto McDonalds

Det er sjældent, at fastfood-giganten McDonalds lancerer et produkt kun tiltænkt det danske marked.

Men det er lige præcis, hvad der sker i denne uge, når McDonalds Danmark lancerer deres Sundae Deluxe Is à l’amande.

Altså en af deres klassiske Sundae-is, der smager af risalamande-is.

Julen begynder allerede på torsdag i de danske McDonald’s restauranter.

Her lancerer McDonald’s en variant i sundae-deluxe serien. Sundae Deluxe Is à l’amande. Den er på menuen frem til 20 januar.

Den består af klassisk sundae-is, mandelsplitter, kirsebærsauce og flødeskum.

Ingen jul uden risalamande

En tidligere sæsonvariant har været æble/kanel sidste efterår. McDonald’s har store forhåbninger til den. Varianten er helt igennem udtænkt og udviklet i Danmark.

Det skriver McDonalds i en pressemeddelelse.

“Der er selvfølgelig en del ikoniske produkter på vores menu, når vi er McDonald’s.

Derudover udvikler vi løbende danske produkter i tråd med danskernes præferencer og ønsker.

For mig er det ikke jul uden ris ala mande, og sådan er der mange danskere, der har det.

Man kan få traditionel ris ala mande mange steder.

Når vi lancerer en udgave, er det selvfølgelig med et McDonaldsk glimt i øjet.

Vi håber, at vi med vores kolde take på alle danskeres yndlingsjuledessert kan gøre vores til, at så mange som muligt kommer i julestemning,” siger Marie Halmø Hürdum, marketingdirektør, McDonald’s Danmark.

Hindbærsnitte-is og White Russian Is

Her i Odense er vi dog vant til, at der eksperimenteres med is. Paradis Is i Aalborg har tidligere også lavet en risalamande is, hindbærsnitte-is.

Det er en ny vej, McDonalds gerne vil tage, at de laver helt specifikke produkter rettet mod et lokalt marked som Danmark. Det fortalte McDonalds marketingsdirektør til Dansk Markedsføring forleden;

“Det er klart, at vi skal have ikoniske og populære produkter som Big Mac og McNuggets på menuen, men reelt har vi mulighed for også at produktudvikle og markedsføre i tråd med danskernes ønsker,” sagde hun.