MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Vil du have en god oplevelse hos tandlægen?

Af Annoncør

Dette indhold er sponsoreret

Rigtig mange gruer for det halvårlige tandeftersyn, og udskyder det måske mange gange. 

Nogle lider decideret af tandlægeskræk, og oplever stor angst for hele eller dele af det at være hos tandlægen. Hos nogle er det så ekstremt, at selv bare tanken om at sidde i tandlægestolen kan give angst og panikanfald. Hvis dette er tilfældet, så taler man om det, der hedder odontofobi. Såvel børn som voksne kan have tandlægeskræk i større eller mindre omfang. Det anslås, at ca 30% af Danmarks befolkning lider af en eller anden form for tandlægeskræk. Da pleje og behandling af tænderne er en meget vigtig del af de sundhedsfremmende tiltag i Danmark, bør tandlægerne være meget opmærksomme på deres patienter og deres velbefindende under besøget. Hos en tandlæge ved Risskov er man særligt opmærksomme på patienternes ve og vel, og hvordan patienterne oplever et besøg hos dem.

Ting man bør forholde sig til

Når man skal have det halvårlige tjek hos tandlægen, er der mange forskellige scenarier, som man kan frygte. Det kan være smerte, lyden af tandlægeboret, hårdhændet behandling og en mund proppet med vattamponer og skruer, der strammes. Lugten og de klinisk hvide rum i klinikken kan også give anledning til frygt. Ligesom man også kan føle sig minimeret og usynlig, når tandlæge og assistent taler hen over hovedet på en. For ikke at tale om venteværelset, hvor man som i de mest skræmmende øjeblikke, sidder som ventede på skafottet. Som tandlæge er der mange faktorer, som man skal forhold sig til, hvis man gerne vil sikre, at patienterne får en god og tryg oplevelse. Lige fra de går ind ad døren, og til de forlader klinikken igen. 

Indretning af klinikken er væsentlig

Hos tandlægen ved Risskov har man forholdt sig til de mange aspekter, som kan gøre en forskel for, om patienten har en god eller en dårlig oplevelse hos dem. Helt oplagt har de selvfølgelig et stort fokus på kommunikationen og dialogen med patienten. Ligesom medinddragelse også er en naturlig del af behandlingen. Herudover har de anvendt såkaldt arkitekturpsykologi i deres indretning af klinikken. Arkitekturpsykologi beskæftiger sig med den måde, som bygningers udformning og indretning påvirker mennesker. Ethvert rum udsender en energi, der påvirker humøret, hvilket de fleste sikkert kan nikke genkendende til, når de tænker på den “klassiske” indretning af for eksempel en tandlægeklinik. Her er der hvide sterile rum, et venteværelse, hvor folk sidder på rad og række, det kliniske linoleumsgulve, samt lyde og lugte, der alt sammen kan give anledning til utryghed. På denne specifikke tandlægeklinik har man vendt bøtten, og har gennemtænkt det hele ud fra arkitektur psykologiske virkemidler. 

Gensynsglæde

Udover de arkitektur psykologiske tiltag, er tandlægerne også opmærksomme på, at det giver tryghed at have den samme behandler, assistent og plejer ved hvert besøg. Det giver ro i maven og en god tryghed, at man kender den tandlæge og assistent, som man kommer til. Så man altid bliver mødt med et smil, som man genkender. Det giver en god oplevelse for alle implicerede. De kender dine særheder, hvordan du har det bedst under din behandling, og om du eventuelt gerne vil høre musik eller have en pude i nakken. Der bliver taget god hånd om dig, for at sikre, at du får en god oplevelse, og uden frygt har lyst til at komme igen til de regelmæssige undersøgelser og tandbehandlinger.