Mere end revision: BDO støtter Odenses kulturliv og iværksætteri

Skrevet af: Kamilla Kilias
Anders Schweitz Jensen er partner i BDO i Odense
Anders Schweitz Jensen er partner i BDO i Odense

BDO’s Odense-afdeling handler om meget mere end bare tal.

Med en stor kærlighed til byen og dets erhvervsliv støtter virksomheden glædeligt op, når der optrædes på både den kulturelle og den erhvervsmæssige scene.

”Et revisionsfirma med gang i” – sådan beskriver Anders Schweitz Jensen den landsdækkende revisionsvirksomhed, BDO, hvor han de sidste fire og et halvt år har været ansat som Partner og statsautoriseret revisor.

BDO er Fyns største revisionsfirma med afdelinger i både Middelfart, Svendborg, Faaborg og Odense.

Sidstnævnte huser 80 medarbejdere inklusiv Anders Schweitz Jensen, der er medlem af afdelingens ledergruppe.

For Odense-afdelingen er byens atmosfære og udvikling prioriteret højt, og det ses blandt andet i deres arbejde og støtte til byens mange arrangementer og tiltag.

Sponsorater og rådgivning

”Vi vil gerne bakke op om de tiltag, der er i Odense. Det er lige fra de mange festivaler til det start-up miljø, der er tilknyttet byen,” fortæller Anders Schweitz Jensen og henviser til den vidensbaserede støtte, de bidrager med.

BDO er nemlig stolt sponsor af en lang række aktiviteter i Odense, som er med til at styrke eventyrbyens kulturelle front.

I andre sammenhænge er revisionsvirksomhedens faglige baggrund den største støtte. Det kommer til syne i Odenses erhvervsliv, hvor de særligt er til stede i start-up miljøet.

Her deler de glædeligt ud af deres faglige viden og kompetencer, når de gratis giver start-up-rådgivning.

Mere end bare tal

BDO er generelt et revisionsfirma med plads til det hele menneske. Det kan blandt andet ses på medarbejdertilfredsheden, som vi tidligere har skrevet om 

Virksomheden rummer derfor meget mere end bare tal:

”Faglighed er en selvfølgelighed, når man går ind i et hus som vores. Men vi vil også gerne vise, at der skal være plads til mere end det,” siger Anders Schweitz Jensen og tilføjer, at hele huset har en forkærlighed for byens udvikling og for at møde kunder og gæster i huset i øjenhøjde:

”Langt de fleste her på kontoret har en nær relation til byen og den udvikling, der nu engang er.

Så det ligger os på sinde, at vi er med til at udvikle byen. Det er både erhvervsmæssigt og kulturelt, fordi de ting hænger sammen.

Gode kulturtilbud gør, at byen er mere attraktiv at komme og bo i, og det gavner endvidere erhvervslivet.”

Det er derfor vigtigt for BDO at medvirke til byens udvikling og den positive spiral, det medfører. Den medvirkning kommer til syne i de mange tiltag, som BDO er involveret i.

Faglig støtte til iværksætteri

BDO er blandt andet en del af Invest in Odense’s service provider-netværk. I samarbejde med andre eksterne serviceudbydere og konsulenter har de derfor til opgave at levere den bedste og mest professionelle service og assistance til virksomheder, der ønsker at etablere sig i Odense.

Revisionsvirksomheden udgør derfor en del af et rådgiverkorps, hvor de kvit og frit hjælper nye virksomheder med de indledende øvelser for at komme i gang i Odense.

Det gør de, fordi de gerne vil motivere og støtte iværksætterkulturen i byen.

”Det er vigtigt, fordi det også er iværksætteri, der er med til at få byen op at stå samt gøre den mere tiltalende. Og det miljø vil vi også gerne bidrage til at udvikle,” understreger Anders Schweitz Jensen.

Expert Meet-up

De er ligeledes tilknyttet Expert Meet-up i Vidensbyen, hvor de en gang om måneden tilbyder gratis rådgivning til de, der arbejder eller har en virksomhed derude.

Det helt samme koncept er gældende, når de deltager i rådgivercaféen i Forskerparken.

Her har de et ”pop-up kontor” hver anden uge, hvor man frit kan komme og stille spørgsmål og modtage gratis sparring og rådgivning.

UAS Denmark

BDO’s faglige viden bliver også udbudt til dronecenteret UAS Denmark, hvis medlemmer kan få 1-2 timers gratis start-up rådgivning.

Det er et samarbejde, som UAS Denmark på deres hjemmeside beskriver som essentiel for dronebranchen:

”Samarbejdet mellem UAS Denmark og BDO skal sikre, at virksomheder inden for robot- og dronebranchen får den bedst mulige økonomiske rådgivning.

Tech-industrien er i rivende udvikling og kræver enorm omstillingsparathed og indsigt i branchens forhold og udfordringer. Og det har BDO.”

Det er en branche, som BDO generelt støtter op om. De har derfor de seneste år haft en stand på den årlige internationale robot- og dronemesse, hvor de har været mere end bare synlige.

Odenses kulturliv

BDO er ikke kun på banen fagligt, de bidrager også økonomisk, så kulturlivet i Odense kan få lov at blomstre.

De har i år øget deres sponsorat til H.C. Andersen Festivals sammenlignet med tidligere år, fordi de hos BDO synes, at det er vigtigt med en aktiv by:

”Vi har en beliggenhed der er tæt på bymidten, og en levende by er bare mere spændende. Både for os, men også for gæsterne, borgerne og ikke mindst for erhvervslivet,” uddyber Anders Schweitz Jensen.

Af præcis samme grund er BDO også sponsor for Odense Live på Posten, der står for at levere livemusik af høj kvalitet til odenseanerne.

Det er alt sammen med til at understrege, at det hele ikke bare skal handle om tal, men at byens aktiviteter også er en hjertesag for virksomheden.

Karmarunner Odense

Den store kærlighed til byen og dets tiltag kommer også til syne i Karmarunner Odense.

Karmarunner Odense er en app, som man kan bruge, når man er ude og motionere. Når man så har cyklet, gået eller løbet 2,5 km, har man optjent 10 kr.

Når motioneringen er nået til vejs ende, kan man donere de optjente penge til Headspace, som blandt andet hjælper unge mennesker med psykiske lidelser.

Donationerne sponsoreres her af en håndfuld virksomheder. Det inkluderer selvfølgelig også BDO, der er glade for tiltaget, fordi det samler odenseanerne om et godt formål:

”Man kan løbe med fra Åfarten i Odense hver tirsdag kl. 18, hvor blandt andet vores borgmester Peter Rahbæk Juel også er at finde i løbetøjet,” opfordrer Anders Schweitz Jensen og fortæller, at sponsoraterne generelt er til for at understøtte det kulturelle, der sker i byen.

BDO’s indflydelse

BDO håber og tror på, at de er medvirkende til en positiv udvikling i Odenses byliv:

”Jeg tror at vi i uddannelsesinstitutionerne gør den forskel, at når virksomheder kommer hertil, så er vi lynhurtige til at få dem etableret i byen, og at de føler sig velkomne” siger Anders Schweitz Jensen og fortsætter:

”Der er ekstremt meget fokus på, at vi skal have gang i erhvervslivet i Odense – især indenfor Tech-virksomhederne. Det er en udvikling vi rigtig gerne vil bakke op om.”

BDO mener, at hvis erhvervslivet forbedres, så forbedres det kulturelle liv og omvendt. Derfor vil de gerne give en hånd med i begge tilfælde, så den positive spiral kan forsætte fremadrettet i Odense.

Klar til gæsterne: Populær café-kæde åbner fredag i hjertet af Odense

Skrevet af: Daniel Poulsen

Når klokken slår 10.00 i morgen fredag d. 15. november slår tvillingebrødrene Morten og Jakob Poulsen dørene op til deres sjette café i Odense centrum og den første udenfor Sjælland.

Lokalerne i Kongensgade 40 er hurtigt blevet renoveret og gjort klar til gode madoplevelser, efter at thai-restauranten Thaiger lukkede.

Inden åbningen har brødrene ad flere omgange været på besøg hos små og større producenter på Fyn for at finde særligt udvalgte råvarer til den familiedrevne café-kæde.

Vil lave lidt anderledes café-mad

Morten Poulsen, der er en af brødrene og medejer af kæden, fortæller, at menukortet fokuserer på få skarpe retter, der også består af nogle vegetariske og veganske valg.

“Vi holder fast i de samme værdier som på Sjælland, så vi har lavet et nyt menukort til Odense.

Grundlæggende går det igen, at vi forsøger at lave noget mad, som er en lille smule anderledes, men stadig café-mad.

Vi vil gerne have, at der er noget for alle. Vi har valgt de retter, som vi kan stå inde for og dem, som vi er gode til, så vi altid har friske råvarer i køkkenet,” forklarer han.

Inviteret til sneak peek

MigOgOdense er torsdag inviteret til sneak peek og en prøvesmagning, og det står det hurtigt klar, at ejerne bagved caféen har prøvet en åbning mere end en gang.

Menukortet kommer hurtigt, og gæsterne har god tid til at komme med deres bestilling, da den foregår i baren.

En af de ting, som brødrene satser særligt på, er en lækker brunchbuffet i weekenden, hvor de lokale råvarer igen bliver en høj prioritet, og der bliver retter for enhver smag, så den samlede oplevelse bliver så god som mulig, når gæster aflægger den nye café et besøg.

En løbende tilpasning til café

I tidernes morgen havde familien en produktionsvirksomhed, der håndterede kartofler, men nye muligheder gjorde, at forældrene endte med at sælge den.

Morten Poulsen, der oprindelig er uddannet bankrådgiver, gik sammen med sin fødevareuddannede bror, Jakob Poulsen, om firmaet Landmad, der rykkede gårdbutikker ind til byerne.

Her havde de muligheden for at holde fast i værdierne omkring landbrug og fødevarer og samle dem et sted.

På sigt gik det dog ikke, og Morten Poulsen fortæller her om, hvordan processen er forløbet, så Café Korn i dag har 6 caféer i alt.

“Vi er blevet restauratører ved en lille fejl, kan man sige, fordi det ikke faldt os naturligt for nogen af os qua, ingen af os er kokke eller tjenere.

Vi ser det som en kæmpe fordel, at vi ikke griber forretningen af ved at stå ude i køkkenet og lave mad.

I stedet kan vi kigge på, hvordan vi selvfølgelig får besøg af nogle gæster, men specielt at motivere vores medarbejdere og skabe en virksomhed, der er god at arbejde i,” forklarer Morten.

Lokale producenter leverer råvarer

Et par af de producenter, som familien har udvalgt til at levere lokale råvarer til caféen, er Nybro Most, der laver æblemost til de tørstige gæster.

På madfronten leverer Høkildegård Landhandel pålæg, mens De Fynske Gårde producerer desuden en lokal brunchpølse, der primært skal bruges til den store brunchbuffet, som Café Korn vil køre med hver lørdag og søndag.

Et besøg i den nye café betyder også desuden, at gæster har mulighed for at købe udvalgte produkter med hjem som Kirsten Brøndsted, der er mor til de to brødre, indkøber og gør klar til salg i de enkelte caféer.

Familien bag caféen fører på denne måde lokalt salg videre fra Landmad, men det bliver oplevelsen med et godt måltid mad, der vil blive satset på.

Alle burgerne kommer med grove pommes frites ad libitum, der er serveret med hjemmelavet chilimayo.

I dagens anledning bliver der både smagt på to burgere med oksekød og variation af mayo samt en burger med langtidsstegt revet kylling, der giver et ekstra touch til den.

Kødet fra Öxneholm har rigtig god smag og giver sammen med den hjemmerørte mayo en god sammensætning i de to burgere med oksekød.

Odense var det naturlige valg

Fra den ene dag til den anden opstod der en god mulighed et stenkast fra den mest centrale gågade i Odense og med tvillingebrødrenes sans for købmandskab, skulle den udnyttes.

Til MigOgOdense fortæller Jacob Poulsen, at medarbejderne er en værdifuld aktie, når der skal tages beslutninger om eventuelle nye åbninger.

”Vi har aldrig ikke sat et tal, vi har ikke noget mål om at nå et bestemt antal caféer. Vi gør det så længe, at vi synes, det er sjovt, men vigtigst af alt så længe, at vores medarbejdere synes, at det er sjovt, så gør vi det.”

Café Korn fortæller desuden, at åbningen af et nyt sted i Odense ikke skal ses som opbygningen af et fornemt korthus, der efter kort tid sælges videre til et større firma.

Det handler mere om at bygge en sund forretning op og have glade medarbejdere og tage tingene fra dag til dag.

Til smagningen bliver der desuden bestilt en ribeye på 300 gram serveret med både garniture, salat, pommes og bearnaise.

Kødets kraftfulde smag giver et solidt bidrag til et rigtig godt måltid mad.

Til dessert bliver der smagt på hjemmebagt brownie serveret med vaniljeis og flødeskum.

Afslutningsvist sætter den lune rabarbertærte et solidt prik over i’et, da kagecremen tilføjer noget ekstra.

 

Ribeye med tilbehør
Dessert

Vi tør godt at love, at odenseanerne skal glæde sig til at prøve Café Korn.

Hvad: Åbning af Café Korn den 15. november

Hvor: Kongensgade 40, 5000 Odense C

Hvornår: Alle dage fra 10-22

Find menukort og mere information lige her

Facebook: https://www.facebook.com/cafekornodense/

Stor musicalsucces vender tilbage: Oplev Midt om natten i en fornyet version

Skrevet af: Michael Qureshi

Nu får publikum over hele Danmark igen mulighed for at opleve hitmusicalen Midt om natten – denne gang i en fornyet udgave, der lægger sig endnu tættere op ad den originale handling fra filmen.

Og nu med endnu mere plads til Kim Larsens gyldne evergreens.

Sidste år spillede musicalen for fulde huse og blev set af mere end 150.000 begejstrede publikummer i hele landet.

Mange måtte gå forgæves efter billetter til forestillingen, som nu er tilbage efter utallige opfordringer.

Frihedsdrømme, kærlighed og oprør

Flere vil kunne nikke genkendende til, at Kim Larsens sange er en vigtig del af soundtracket til vores liv – både som børn, unge og voksne. Volver Volver, Susan Himmelblå, Haveje og Papirsklip – sangene fra Midt om natten kan noget helt særligt og samler generationer til en helt fantastisk oplevelse i den nye version af musicalen.

Forestillingen er en hyldest til det stykke historie, som Midt om natten også er.

Filmen er blandt de mest sete biograffilm nogensinde og albummet, der udkom et år før filmen, er stadig et af de mest sælgende danske album nogensinde.

Det – og meget mere – gør Midt om natten til en episk fortælling, hvor du bliver transporteret tilbage til København i 1980’erne – en tid, hvor frihedsdrømme, kærlighed og spirende oprør blomstrer.

Udover de mange kendte hits indeholder den nye version af musicalen sange som Langebro, Kvinde Min, Tarzan Mamma Mia, Rita og Vi er dem de andre ikke må lege med – store hits fra både Kim Larsens og Gasolins imponerende bagkatalog.

Et must see i 2020

Midt om natten tager på Danmarksturné næste år, og fra den 19.-28. marts 2020 gæster forestillingen Odeon i hjertet af Odense.

Uanset om du tager af sted for at genopleve en skøn klassiker, eller du ser forestillingen for første gang – så er Midt om natten er oplevelse, der skal ses, høres og skråles med på.

Står du og mangler den perfekte julegave? Så er billetter til denne must see musical et rigtig godt bud, der helt sikkert ikke skal byttes.

 Hvad: Hitmusical Midt om natten

Hvor: Odeon, 5000 Odense C

Hvornår: Fra den 19.-28. marts 2020

Køb billetter hos ticketmaster her 

100 mio. kr. til kæmpe projekt: Odense skal være verdens bedste robotby

Skrevet af: Redaktionen
Foto: Pxhere
Foto: Pxhere

Odense skal være verdens bedste robotby – også i børnehøjde.

Så klar er visionen bag en ny strategi, som Odense Byråd nu præsenterer.

Strategien skal løbe de næste 10 år og vil med op mod 100 mio. kroner i ryggen danne og uddanne Odenses børn og unge til den digitale verden, de allerede står midt i, og som kun tager fart de kommende år.

Det skriver Odense Kommune i en pressemeddelelse torsdag.

Ifølge borgmester Peter Rahbæk Juel skal strategien ruste børnene med sunde digitale vaner og lære dem at styre teknologien fremfor at lade sig styre af den.

“Vores børn og unge kaster sig ind i den digitale verden med hovedet først og gør det ofte meget mere nysgerrigt og dygtigt end vi voksne.

Den tilgang kan føre dem langt, men som voksne og som politikere skal vi guide dem.

Samtidig skal vi inspirere dem til at vælge teknologiens vej, når de bliver ældre, så især Odenses robotvirksomheder kan rekruttere direkte fra byens eget dna. Første skridt mod det er at skabe verdens bedste robotby i børnehøjde,” siger han.

Bydækkende bevægelse

Børn- og ungerådmand Susanne Crawley-Larsen mener, at det er vigtigt, at den nye strategi nu sætter en retning for den bevægelse, der allerede er godt i gang i byens dagtilbud og skoler.

“Mange steder i vores dagpleje, børnehuse og skoler er børnene i fuld gang med at lege, eksperimentere og introduceres til teknologiens forunderlige verden.

Ildsjæle blandt vores medarbejderne er gået forrest, men med strategien bliver bevægelsen bydækkende.

Dermed får alle Odenses børn adgang til en arena, der ikke alene uddanner og bidrager til fødekæden til verdens bedste robotby, men i høj grad også udvikler personlige og sociale egenskaber, der gør børn af i dag til morgendagens gode kolleger, naboer og forældre, ” siger hun.

Nu går arbejdet i gang

Odense Byråd afsætter 50 mio. kroner til strategien “Verdens bedste robotby – strategi for dannelse og uddannelse i børnehøjde”.

De penge kommer fra salget af naturgasselskabet Nature Energy, som Odense Kommune solgte i december 2017 sammen med de syv øvrige fynske ejerkommuner.

Herudover er ambitionen at rejse yderligere 50 mio. kroner gennem strategiske partnerskaber med virksomheder, fonde og uddannelsessteder.

Strategien står på tre ben

 

  • Alle voksne omkring børnene skal rustes til at hjælpe børnene i deres digitale dannelse.
  • Byen skal have et børn- og ungemiljø med fokus på robotter og teknologi-fantasi i et internationalt snit.
  • Strategiske partnerskaber skal binde tætte bånd mellem fx daginstitutioner, folkeskoler, erhvervsliv og frivillige.