Find julehumøret frem: Storms Pakhus afholder Æbleskiveskole

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Der er længe, længe til …

Men det er vel aldrig for tidligt at begynde at glæde sig til jul?

Faktisk er der kun 126 til, at kalenderen siger december: Så hvis du til den tid vil kunne imponere dine venner eller familie, så er det vel heller ikke et sekund for tidligt at begynde at øve sig på årets julebag.

Den 10. september inviterer Storms Pakhus og SPIS! Odense Food Festival til en lang række smagfulde madkurser og workshops, der vil udfordre og styrke dine kokkekundskaber.

Én af disse kurser er Æbleskiveskole, hvor du som deltager bliver guidet på sikker vej mod at lave den helt perfekte æbleskive.

Skorpen skal være sprød, formen skal være rund – og smagen skal være lige i skabet.

Der er mange ting at tænke på, når udførelsen af det ikoniske bagværk skal blive til virkelighed – og jagten på den perfekte udgave, starter altså lige her.

En historisk delikatesse

Æbleskiven er en dansk delikatesse, der hovedsageligt består af pandekagedej. Forskellen er blot, at dejen i stedet steges i en kugleform, der gør æbleskiver runde og luftige.

I 1700-tallet, da “æbleskiven” blev til, var det oprindeligt tynde stykker æbler, der blev vendt i mel og æg og derefter stegt i smør på en pande – deraf navnet.

Det er boden Vorfor Vaffel, der står for workshoppen – og de ved altså, hvad de har med at gøre.

I december lavede de et pragteksemplar med brunsviger-sauce – og hvem ved, måske får du den hemmelige ingrediens?

I hvert fald: Se at få støvet julehumøret af, og tag din mest kage/jule/bageglade ledsager med – til årets nok hyggeligste workshop.

Hvad: Æbleskiveskole
Hvor: Storms Pakhus
Hvornår: 10. september, 16.30-17.30

Tilmeld dig her.

Politiet varsler: Stor hastighedskontrol over hele landet

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: Niclas Jessen
Foto: Niclas Jessen

Politiet landet over gennemfører fra i dag, mandag den 21. september, til søndag den 27. september 2020 en målrettet indsats mod hastighedsovertrædelser.

Det skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

For høj fart øger risikoen for en ulykke markant og skaber utryghed hos andre trafikanter, og selv en lille overskridelse kan få fatale følger.

Det er både de store og de mindre hastighedsoverskridelser, som politiet vil notere. I 62 procent af de dødsulykker, hvor farten spiller en rolle, er det nemlig en mindre hastighedsoverskridelse, der er en medvirkende årsag.

”Hvert år bliver politiet kaldt ud til utallige trafikulykker, der kunne have været undgået, hvis trafikanterne havde overholdt fartgrænserne. Trafikulykker, der i nogle tilfælde får en tragisk udgang og i andre tilfælde mærkes de implicerede for livet.

Derfor er hastighed et meget vigtigt indsatsområde, og vi prioriterer fartkontrol på vejene for at redde liv og skabe tryghed for dem, der færdes i trafikken”, siger Christian Berthelsen, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter og fortsætter:

”Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for bremselængden.”

Hvorfor indsats mod hastighed?

  • Der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne.
  • For høj hastighed vurderes at være den hyppigste årsag til færdselsulykker med alvorlig tilskadekomst og dødsfald.
  • 2013 – 2018 omkom 403 personer i en trafikulykke, hvor mindst en af de involverede parter kørte for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen eller forholdene. I 72% af ulykkerne var farten en medvirkende årsag til, at ulykken opstod. I de sidste 28% var farten årsag til, at ulykken blev med dødelig udgang. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • Ved 80 km/t. kører du ca. 33 meter mens du reagerer, og efter ca. 64 meter holder du stille. Kører du 95 km/t. bruger du yderligere 19 meter på at holde stille ved maksimal bremsning af køretøjet.
  • Hvis 2 bilister kolliderer med 80 km/t., vil ulykken i 30% af tilfældene have dødelig udgang. Risikoen fordobles til 60% ved en hastighed på 90 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • Hvis en bilist rammer en fodgænger med 80 km/t. vil ulykken være fatal i 60% af tilfældene. Risikoen stiger til 80% ved 90 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • De fleste dødsulykker i trafikken sker på landeveje. 62% af dødsulykkerne på disse veje sker med en hastighedsoverskridelse på mindre end 20 km/t. 38% af dødsulykkerne sker med en overskridelse på mere end 20 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)

 

 

Tæt tåge på vej: Pas på i morgentrafikken

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Vi kender alle den ultimative mandag morgen: Lidt forsinkede, lidt stressede, måske lidt uoplagte til en ny uge.

Og er du én af dem, der i forvejen ikke er den helt store mandagsfan, så burde du nok allerede du sætte vækkeuret en anelse tidligere end normalt; en tæt tåge rammer nemlig det meste af landet i morgen, og kan muligvis skabe problemer i mandagstrafikken.

I hvert fald har DMI udsendt et varsel, der advarer mod tågen, der forventes at give en sigtbarhed på under 100 meter. Tågen starter allerede i nat og ventes at ophøre mandag inden kl. 9.

“Fra sted til sted vil det være forskelligt, hvornår tågen kommer, og hvornår den letter. Desuden vil tætheden af tågen variere i løbet af natten.

Tæt tåge kan give problemer i trafikken, så kør forsigtigt.” skriver DMI.

Værtshusgæst blev slået ned: Påtalte manglende mundbind

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Det er ikke alle, der har lige nemt ved de nye regler om mundbind. Det blev tydeligt i går aftes, da Fyns Politi måtte rykke ud til én af Odenses mindre værtshuse, Skandsen.

Det skriver Fyens.dk.

Her havde en gæst på stedet bedt en anden gæst om at tage mundbind på – og det havde fået det til at slå klik for den anden gæst.

Vedkommende blev så arrig over påtalen, at han slog manden ned med knytnæveslag og efterfølgende sparkede ham i siden, da han lå på gulvet.  Manden flækkede angiveligt det venstre øjenbryn.

Fyns Politi fortæller, at manden blev anholdt kl. 21.30 og sigtet for vold.