MigogOdense Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til Odense.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Odense.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogOdense Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Økonomisk håndsrækning: Facebook Odense Data Center støtter 13 lokale projekter

Af Emil Kjær Jørgensen

13 nonprofit organisationer og skoler i Odense modtager tilskud til støtte for deres projekter fra Odense Datacenter.

Det skriver de i dag i en pressemeddelelse.

Det er første gang, at Facebook’s Community Action Grants bliver uddelt i Odense, og programmet har til formål at adressere behov, der kan indfries gennem udnyttelse af teknologi til gavn for lokalområdet, skabe forbindelse mellem mennesker on- eller offline samt styrke lokal uddannelse indenfor videnskab, ingeniørvidenskab samt teknik og matematik (STEM).

Med Facebook Community Action Grants bliver der ydet støtte til 13 forskellige projekter. Blandt andet gives der støtte til:

  • et Virtual Reality-headsetbibliotek, som alle skoler i Odense Kommune kan låne fra,
  • et kreativt teknologi-værksted i Ungdomshuset i Odense,
  • Matematikcenterets lektiehjælp – fysisk og online – for børn fra syvende klasse og opefter samt
  • digitalisering af Lokalhistorisk Arkiv for Fraugde og omegns lokalhistoriske arkiv

”Vi er glade for at uddele Facebook Community Action Grants for 2020. Vores Community Action Grants-program giver Facebook mulighed for at hjælpe med at fremme lokale STEM-uddannelse og have en positiv indvirkning på samfundet.

Vi er stolte af at støtte skoler, nonprofit organisationer og projekter, der hjælper Odense med fortsat at være et dejligt sted at bo og arbejde,” fortæller Carsten Sørensen, Site Manager på Facebook Odense Data Center:

“Jeg glæder mig rigtigt meget over, at så mange skoler, foreninger og velgørende organisationer i Odense nu bliver anerkendt og får støtte til deres store arbejde fra Facebook.

Det er hver især nogle spændende projekter, som jeg glæder mig over, at endnu flere odenseanere kan få glæde af.”

”Vi er stolte over at have Facebook i Odense, og jeg synes, at de med de her legater sætter en tyk streg under, at de ønsker at styrke de lokalområder, de bor i.

Jeg ser frem til i mange år fremover at samarbejde med Facebook om at skabe en bæredygtig by med afsæt i teknologi, it, robotter og fællesskaber,” siger Tim Vermund, 1. viceborgmester og uddannelsessekretær i Odense.

Hos modtagerne af Facebooks Community Action Grant er der stor glæde.

”Det kommer til at gøre en kæmpe forskel for vores muligheder for at drive vores gratis matematikhjælp – både den lokale lektiecafé i Odense og vores onlinetilbud, Webmatematik og Webmatlive.

Og netop vores online-tilbud er på det nærmeste eksploderet under coronakrisen, så her giver donationen fra Facebook helt aktuelt mulighed for hjælpe de unge i Odense og understøtte vores frivillige matematikhjælpere endnu mere,” Bolette Møller Jensen, sekretariatsleder, Matematikcenter.

”Det er fantastisk, fordi det giver os mulighed for, at vi kan tilbyde vores børn, at de kan lære videre derhjemme, hvilket normalt er svært, når man arbejder med teknologi.

Helt konkret køber vi en laserskærer, så børnene kan få deres mekaniske konstruktioner med hjem. Samtidig giver støtten mulighed for at udvikle vores spiltilbud, ligesom vi nu kommer til at tilbyde Virtual Reality,” Jacob Nielsen, medstifter og formand, Teknologiskolen.

Modtagere af 2020 Facebook Odense Data Center Community Action Grants:

Børn- og Ungeforvaltningen, Odense Kommune / 123.750 kr.
Støtte til oprettelsen af ​​et Virtual Reality-headsetbibliotek, som alle skoler i Odense Kommune kan låne fra.

Børn- og Ungeforvaltningen, Odense Kommune / 64.000 kr.
Støtten hjælper med at etablere et kreativt teknologi-værksted i Ungdomshuset i Odense. Projektet er målrettet piger.

Højby Skole / 100.000 kr.
Støtte til et robot- og teknologi-laboratorium til skolens STEAM-klub, der både bruges af studerende og af lokalsamfundet. Skolen er en af ​​ tre pilotskoler i Odense Kommune, hvor der udvikles og afprøves Virtual Reality i undervisningen. Samtidig er Højby Skole en af 12 skoler i et forskningsprojekt med spilbaseret læring.

Holluf Pile Skole / 151.000 kr.
Støtte til Virtual Reality- og robotteknologi til skolens nye FutureLab.

Lokalhistorisk Arkiv for Fraugde, Allerup, Davinde og Tornbjerg Sogne / 39.292 kr.
Støtte til digitaliseringen af ​​det lokalhistoriske arkiv. Arkivets formål er at indsamle, bevare, arkivere og formidle historien samt forbinde mennesker med fortiden og nutiden.

Matematikcenter / 170.000 kr.
Støtte til centerets lektiecaféer – både fysisk og online – og inspirationsportalen Webmatematik, der er for børn fra syvende klasse og opefter. Matematikcenterets arbejder for, at alle med den rette hjælp kan opnå deres fulde potentiale i matematik.

Munkebjergskolen / 88.000 kr.
Støtte til at købe 40 Virtual Reality-headset, som giver skolen mulighed for at skabe virtuelle læringsuniverser online-uddannelsesplatformen CoSpaces.

Odense Hackerspace / 86.250 kr.
Støtten giver det uafhængige Odense Hackerspace mulighed for at købe en laserskæremaskine samt den nødvendige ventilation.

Odense Tekniske Gymnasium / 214.745 kr.
Støtte til at etablere et Virtual Reality-værksted, hvor læringspotentialet indenfor Virtual Reality kan udfoldes – og hvor skolens elever kan lære at skabe indhold og produkter med VR.

Red Barnet, Odense Lokalforening / 111.500 kr.
Støtte til Red Barnets lokale familieoplevelsesklubber for udsatte børn og deres forældre.

Skt. Klemensskolen / 7.500 kr.
Støtte til at etablere et studio, som skolens elever kan bruge til at producere podcasts.

Teknologiskolen / 167.000 kr.
Støtte foreningens sæsontilbud indenfor STEM-fagene og robotteknologi. Den frivillige forening tilbyder teknologisk orienterede fritidsaktiviteter for børn og unge i Odense og omegn.

Tingkærskolen / 82.420 kr.
Støtte til at købe udstyr til undervisningen i kodning og robotprogrammering. Tingkærskolen er en del af Undervisningsministeriets projekt om at gøre teknologiforståelse til en større del af elevernes skoledag.

Del artikel


Top 3 i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien