Svanen blev til en Gazelle: Odenseansk køkkenbutik hædret for vækst

Skrevet af: Betina Vestergård Jepsen

Annonce

I juni 2017 åbnede Svane Køkkenet Odense et helt nyt domicil på Rødegårdsvej 209.

MigogOdense fik et kig indenfor i den 1500 m2 store butik, og tog en snak med direktør Carsten Eriksen om virksomhedens forvandling fra en grim ælling til en smuk svane.

Da Carsten overtog butikken i 2010 lå den ved Bilkabyen, havde fem medarbejdere og var den 17. største Svane-butik i Danmark. Siden er der sket meget, og i dag er de med deres 36 medarbejdere klart den største Svane-butik i landet, og i 2017 blev de så hædret med den prestigefyldte Gazellepris.

Design dit helt eget unikke køkken

De nye, lækre lokaler på Rødegårdsvej 209 består af et showroom samt et professionelt erhvervscenter. I de nyopførte lokaler kan du få inspiration til dit nye køkken, bad og garderobe, og der er ifølge direktør Carsten Eriksen næsten ingen grænser for, hvad der kan lade sig gøre:

”Vi oplever ofte, at især lidt yngre kunder kommer ind med billeder fra designerprofiler på de sociale medier og spørger, om vi kan lave et tilsvarende køkken til dem.

Vi har nogle dygtige og meget kreative konsulenter ansat med mange års erfaring, som kan imødekomme vores kunders ønsker. Samtidig kan vi specialfremstille elementer på vores fabrik i Holstebro, som gør, at vi kan løse langt de fleste opgaver.

Dermed er Svane Køkkenet et af de eneste brands for den almene forbruger, som kan designe køkkener, nøjagtigt som folk ønsker det. Det gør også, at folk ikke ser begrænsninger, når de kommer ind i vores butik.”

Svane Køkkenet har desuden tilknyttet deres helt egen arkitekt Rolf Birk, som er ansvarlig for deres design- og konceptudvikling. Og så er Svane Køkkenet det eneste brand, som hvert år lancerer et nyt køkkendesign.

Svane Køkkenet Odenses store butik på Rødegårdsvej 209.

Noget for enhver pengepung

Årsagen til Odense-butikkens store succes skal ifølge direktør Carsten Eriksen findes flere steder:

“For det første er Svane Køkkenet et utroligt godt brand, som leverer et unikt 100 procent dansk produceret og designet produkt – og det holder vi fast i. Der er rigtig mange af vores konkurrenter, som er begyndt at positionere sig som billige køkkenproducenter med store rabatter samt hurtige og nemme løsninger, men hos Svane Køkkenet Odense fokuserer vi i stedet på høj troværdighed og kvalitet.”

Selv om flere ifølge Carsten tror, at Svane Køkkenet er dyrere end andre standardkøkkener, koster de principielt det samme:

“Til den private forbruger laver vi køkkener helt ned til 30.000 kr., men vi har også ordrer på op til én million kroner. Det er alt efter, hvad folk ønsker,” siger Carsten Eriksen.

Svane Køkkenet Odenses store butik på Rødegårdsvej 209.

Fokus på medarbejderne

En anden årsag til Svane Køkkenet Odenses store succes er ifølge direktør Carsten Eriksen, at Odense er en by i rivende udvikling, men også virksomhedens forhold til deres medarbejdere har medvirket til succesen:

“Vi går meget op i at uddanne vores personale. Lige fra salg til design. På den måde sørger vi for hele tiden at have de bedste folk og være en attraktiv arbejdsplads, og det har helt sikkert medvirket til vores succes,” siger Carsten Eriksen.

Store ambitioner for fremtiden

Derudover arbejder Svane Køkkenet Odense ud fra en klar strategi om at sætte sig nogle klare mål og løbende øge indsatsen for at nå dem. Den strategi har båret frugt indtil nu, og ambitionerne for Svane Køkkenet Odenses fremtid er da også store.

For selvom de har oplevet stor fremgang, er de ifølge direktør Carsten Eriksen absolut ikke i nærheden af at nå den top, de kan nå:

“Vi vil være Danmarks stærkeste og dygtigste køkkenmærke og virksomhed – og det er med respekt for at vores konkurrenter også er rigtigt dygtige,” siger Carsten og fortsætter med et smil:

“Vi tror fremadrettet stadig på stor vækst, og vi har også planer for, hvordan vi når derhen. Men det holder jeg for mig selv.”

Svane Køkkenet Odenses store butik på Rødegårdsvej 209.

Rødegårdsvej 209
5230 Odense M

ArtWeek 2018: Bryggeriet Flakhaven lancerer kunst-øl

Skrevet af: Jens Erik Møller
Foto: Bryggeriet Flakhaven
Foto: Bryggeriet Flakhaven

Lørdag 28. juli indledes den ugelange kunstfestival ArtWeek 2018, som finder sted i DOK5000. Men det handler ikke kun om traditionel kunst som skulpturer, malerier og den slags.

I år er der nemlig også brygget en helt særlig ArtWeek-øl, som sælges i en begrænset periode i forbindelse med festivalen.

Det er brygmester Peter Schrøder fra Bryggeriet Flakhaven, der står bag øllen, der med brygmesterens egne ord er ”en fyldig, ravfarvet øl med en sød malt-profil med en alkoholprocent på cirka 5 procent.”

Selvom det er første gang, at der laves en særlig ArtWeek-øl, så mener Peter Schrøder, at det lå lige til højrebenet at lave en øl i forbindelse med ArtWeek.

”Vi vil gerne støtte op om kunst og kultur og på den her måde, kan vi vise vores håndværk og kunst,” siger Peter Schrøder.

Der er i første omgang brygget 1000 liter ArtWeek-øl, men Peter Schrøder understreger, at der sagtens kan laves mere ArtWeek-øl, hvis den bliver en succes.

Ølsmagning på åen

ArtWeek-øllen sælges selvfølgelig ved Bryggeriet Flakhaven, men den er også sat i salg hos blandt andet Gorm’s, First Hotel Grand, Arkaden Food Market, Storms Pakhus og hos H.J. Hansen Vin.

Men du kan også smage den i mere kunstneriske rammer. Som en del af ArtWeek 2018 arrangeres der fredag 3. august en helt særlig ølsmagning på Odense Å i samarbejde med Odense Aafart.

Her kan du smage ArtWeek-øllen og flere andre øl fra Bryggeriet Flakhaven samtidig med, at du underholdes med livemusik og kunstfortællinger. Udover Peter Schrøders præsentation af øllen, så vil kunstner Michael Sasserson fortælle om sin kunst.

Foto: Odense Aafart.

Efter denne særlige ølsmagning inklusiv livemusik og kunst er der mulighed for at nyde en særlig ArtWeek-platte på Flakhaven.

Hele herligheden koster 595 kr. inkl. et meget flot Eventyrligt Øl Glas, og vil du kun deltage i selve øl-smagningen på åen, koster det 295 kr. Du kan købe billet til ølsmagning på åen her.

Under ArtWeek-ugen kan du også opleve kunsten helt tæt på. Der er blandt andet croquis tegning med nøgenmodeller, stenhugger-workshop og spændende foredrag. Læs mere om ArtWeek 2018 her

Unikt tiltag: Gloove donerer 75 % af overskuddet til gode formål

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

VI har før skrevet om det danske firma Gloove, der tilbyder alternativ flyttehjælp til en pris, der er 60-70 procent billigere end traditionelle flyttemænd. Du kan læse den historie her.

“Odense har taget rigtig godt imod konceptet, og væksten i byen har været rigtig fin. Det er skønt, at folk har fået øjnene op for, at flytning kan gøres på en ny, smartere og billigere måde,” fortæller Andreas Zacho, stifter af Gloove.

Og nu er Gloove så klar med en endnu en vild nyhed. Den deleøkonomiske platform har nemlig besluttet sig for, hvert år at donere 75% af deres overskud til almennyttige formål.

Virksomheder skal tage et ansvar

Donationerne vil primært gå til miljøinitiativer og lokalt foreningsliv i eksempelvis Odense.

“Det var Storm P. der sagde: ‘Alle taler om vejret, men ingen gør noget ved det’. Det samme kan siges om mange virksomheders holdning og handling til deres social ansvar. Beslutningen er taget, fordi vi mener, at virksomheder skal gå forrest og tage et større ansvar for samfundet og ikke mindst miljøet,” siger Andreas Zacho.

Gloove er i forvejen baseret på en fællesskabstanke om at hjælpe hinanden. Når du skal flytte, kan du gennem platformen på Gloove.dk bestille studerende til at hjælpe med at bære. Prisen er 225 kr. timen pr. studerende.

Mere end penge

I to år har Gloove arbejdet på at give danskerne et billigt og socialt alternativ til deres flytning. Men for seks måneder siden trådte Andreas Zachos partner ud af virksomheden, og siden har Andreas arbejdet på, at bevæge virksomheden i en anden retning.

”Iværksætteri er hårdt arbejde, og jeg gerne arbejde for et mål, der er større end blot at tjene penge. Jeg vil gerne være med til at forbedre samfundet og miljøet. Jeg mener, at dette initiativ kan give en unik mulighed for, at vi som folk kan hjælpe hinanden og forbedre lokalsamfundene på tværs af landet og forhåbentlig på tværs af landegrænserne i takt med, at virksomheden vokser,” siger Andreas Zacho.

Lokale initiativer er vejen frem

Så vidt Andreas ved, er Gloove den eneste deleøkonomiske platform i verden, der nu indfører dette tiltag.

”Vi har som dele-økonomisk platform en masse muligheder, som traditionelle virksomheder ikke har, og det mener vi, skal udnyttes rigtigt. Derfor har vi besluttet, at bruge vores virksomhed til at arbejde mod en bæredygtig fremtid for hele samfundet,” siger Andreas Zacho.

Det er især miljøet og lokale initiativer, der lægger Andreas Zachos hjerte nær. Han mener kun, at det er gennem lokale initiativer, hvor mennesker engagerer sig direkte, at vi kan opnå en større forandring.

”Miljøet kræver al vores opmærksomhed, og den bedste måde at gøre det konkret på er ved, at vi begynder med os selv. Der er mange af de mindre foreninger og udviklingsprojekter rundt om i landet, der har et kæmpe potentiale for at skabe den nødvendige forandring, hvis de blot får lidt hjælp med på vejen,” afslutter Andreas Zacho.

Donationerne vil ikke kun blive givet som direkte støtte, men også som eksempelvis vejledning, økonomistyring eller revisorhjælp.

Bas Under Byens Bro: Ny bas-festival indtager Odense

Skrevet af: Jens Erik Møller
Bas Under Buen har tidligere gæstet Odense. I 2018 bliver det afløst af den nye bas-fetival Bas Under Byens Bro. Arkivfoto
Bas Under Buen har tidligere gæstet Odense. I 2018 bliver det afløst af den nye bas-fetival Bas Under Byens Bro. Arkivfoto

De sidste tre år har Odense haft fornøjelsen af et besøg af endags-festivalen Bas Under Buen forskellige steder i byen. Men efter at den mistede en del af sin økonomiske støtte blev 2018-udgaven i Odense aflyst tidligere på året. Dermed afholdes Bas Under Buen nu kun på Frederiksberg og i Aarhus.

Men det betyder langt fra, at det er slut med bas-tung folkefest i Odense, for i kølvandet på aflysningen af Bas Under Buen er et nyt initiativ – Bas Under Byens Bro – sat i søen.

Fredag 20. juli fra kl. 15 til 23 bliver området ved Byens Bro på Østre Stationsvej, derfor omdannet til en festivalplads med otte timers musikalsk underholdning i velkendte bas-genrer som reggae, dubstep, dub, Ggarage, grime, trap, drum & bass.

Line up med nyt talent og erfarne kræfter

Og der bliver noget for enhver bas-smag, da publikum kan blandt andet kan opleve artister som ZOOKEEPERS, DJ Ras Kjærbo, Amin Safari, Black Daniels, Jesus Kristus Lydsystem, Mass F, Dieko / Daniel Møller, Skøtt & Tams, LHT Sound og TRAUZERS. Der er således både nye talenter og erfarne kræfter inden for bas-musikken.

Arrangementet er gratis, men arrangørerne bag opfordrer publikum til at købe mad og drikke på festivalpladsen, og på den måde sikre et økonomisk grundlag for en bas-festival de kommende år. Musikhuset Posten leverer kolde drikkevarer, mens den populære foodtruck Falafelhuset serverer mad til festivalens gæster.

Du kan læse mere om Bas Under Byens Bro her

Sushikursus hos Arkaden: Lær at lave den perfekte rulle

Skrevet af: Jens Erik Møller
Foto: Bar Ramen
Foto: Bar Ramen

Elsker du sushi, så skal du læse med her – for nu kan du selv lære at lave de lækreste sushistykker.

Søndag 5. august kl. 10 afholder Arkaden Food Marked nemlig sushikursus, hvor Andreas fra Arkadens japanske gadekøkken, Bar Ramen, viser, hvordan du ruller den perfekte sushirulle, mens han fortæller om sushiens historie.

På kurset vil Andreas lære deltagerne den svære kunst at koge ris, så de er helt perfekte, hvordan man skærer fisk til forskellige typer af sushiruller samt hvordan sushi anrettes efterfølgende.

Når du og de andre deltagere har kogt ris, skåret fisk og rullet sushi, så er der fællesmiddag med sushi og den japanske øl Sapporo – og som en ekstra bonus, så præmieres de flotteste sushiruller med to gavekort á 250 kr.

Læs mere om Arkadens sushikursus her, hvor du også kan købe billet.

Prisen for at deltage i sushikurset er 399 kr.

Sommerteater ved Odense Slot: Fransk komedieklassiker i nye klæ’r

Skrevet af: Jens Erik Møller
Foto: Teatret Slotsgården
Foto: Teatret Slotsgården

Det er efterhånden blevet en fast sommertradition med teater i den gamle slotsgård ved Odense Slot i Kongens Have. Således også i år, hvor Teatret Slotsgården fortolker den klassiske Moliére-komedie Scapins Rævestreger.

Og selvom komedien er skrevet helt tilbage i 1671, har den stadig relevans i dag, mener leder af Teatret Slotsgården, Jacob Moth-Poulsen.

“Hvis man spillede det som dengang, hvor det blev skrevet, og bare genskabte noget, så har det ingen relevans. Så er det en slags museumsteater. Men når man læser Moliére, er der en eviggyldig tematik. Og med nyuddannede skuespillere med fingerne på pulsen, så skaber vi noget nyt,” siger Jacob Moth-Poulsen, og fortsætter:

“Vi spiller ikke i historiske kostumer eller bruger parykker, og vi har flyttet handlingen fra Napoli til en hønsegård med dragkostumer og hønsekostumer. Men fordi hans stykker er  mesterværker, så er det genkendeligt også i dag.”

Derfor er publikum, ifølge Jacob Moth-Poulsen, garanteret en helt unik, crazy og moderne teateroplevelse.

Moderne, crazy og ungt teater

Grundfilosofien bag Teatret Slotsgården er da også at lave sommerteater under åben himmel på nye måder, som bevæger sig væk fra de klassiske en-til-en komedier og lystspil, som præger langt de fleste sommerteatre og friluftsscener.

“Vi vil gerne lave noget, som er der, hvor teaterscenen er ligenu. Det skal være en crazy og inkluderende oplevelse, så publikum får en eksklusiv oplevelse,” siger Jacob Moth-Poulsen.

Derfor er omgivelserne i den gamle slotsgård, hvor der er plads til 150 publikummer også helt perfekt, mener teaterlederen, der også var med til at starte Teatret Slotsgården tilbage i 2012..

“Vi ønsker at gøre teateroplevelsen mere nærværende, så alle kan se selv det mindste, der sker på scenen.”

Teatret Slotsgården er da også netop kendt for sine nyfortolkninger det klassiske teaterrepertoire. Det har hvert eneste år siden 2013 underholdt odenseanerne med komedier af franske Moliére – deriblandt Don Juan og Den Indbildte Syge – og i år er det så klassikeren Scapins Rævestreger’s tur til at komme på plakaten.

Scapins Rævestreger har premiere 21. juli og spiller frem til 18. august i slotsgården ved Odense Slot – dog med en enkelt afstikker til Aalborg, hvor stykket kan opleves i dagene 25. juli til 29. juli på amfiscenen i haven bag Kunsten.

Du kan købe billet til Scapins Rævestreger her.