The Balcony er Odenses nye toprestaurant: Vi er blevet taget så godt imod
Midt i eksplosionen af restauranter i Odense, har der alligevel været et stykke mellem de deciderede gourmetoplevelser.
Det har åbningen af The Balcony, som slog dørene op i april 2016, været med til at lave om på, og der er blevet taget rigtig godt imod restauranten, der med et letforståeligt koncept og tårnhøj kvalitet har vundet mange odenseaneres – og madanmelderes – hjerter.
Vi tog en snak med folkene bag restauranten for blandt andet at høre, hvad hemmeligheden bag The Balconys succes er, og hvad de forvente sig af fremtiden.
Begejstrede anmeldere og international hæder
En lang række madanmeldere fra ind- og udland har siden åbningen slået vejen forbi The Balcony, og besøgene har kastet utallige roser af sig. White Guide kalder for eksempel The Balcony for byens bedste restaurant, og for nylig blev det til to internationale toppriser ved World Luxury Restaurant Awards.
Hos The Balcony er man begejstret for opmærksomheden.
”Det bliver kaldt hotel- og restaurationsverdenens svar på Oscaruddelingen, så det er klart, vi er stolte over at have vundet to priser. Og så er den ene endda en global pris,” siger køkkenchef og medejer Peter Steen Hansen, der deler begge titler med Anders Jensen, der selvsagt også er godt tilfreds med udviklingen hos The Balcony.
For også de vigtigste ”anmeldere”, gæsterne, har fra starten taget godt imod restauranten:
”Det er kun gået fremad. Der er mange restauranter, der har det sådan at det første år eller to, der kæmper man lidt. Det har vi overhovedet ikke oplevet,” fortæller Anders Jensen.
Fokus på både kvalitet og kvantitet
Konceptet, der har taget Odense med storm, er til at forstå og går i al sin enkelhed ud på at servere gourmetmad af høj klasse, mens man samtidig sørger for, at gæsterne får rigeligt at spise.
”Vi har lige nu 22 serveringer på den helt store (menu, red.), og du får altid dobbelt så meget at spise, som der står på menuen. Hvis du får en fire-retters, jamen, så får du ni retter på grund af alle snacksene og pre-dessert. Får du syv retter, så får du femten,” forklarer restaurantchef Kasper Winter.
Menukortet dikteres i høj grad af årstiderne, for ingredienserne er lokale og økologiske. Vejret har derfor stor betydning for, hvad der kan laves af retter. Af samme grund er det ikke til at sige, hvordan efterårets menu kommer til at se ud.
”Det kan vi ikke røbe, for det kommer helt an på vejret. Hvis der kommer helt vildt meget sol det næste stykke tid, ødelægger det kålsæsonen, men til gengæld blomstrer løgsæsonen. Vi kører hver tirsdag ud til landmanden og plukker alle vores grøntsager, vi skal bruge til hele ugen. Så det kommer meget an på, hvad han har,” fortæller de to ejere.
Michelin-drømme med forbehold
Selvom The Balcony har nået meget på kort tid, er der stadig mange ambitioner, der skal indfris.
”Vi ligger nummer 45 i Skandinavien, som det er lige nu. Ud af 341 af de bedste restauranter. Det blev vi allerede efter tre måneder, men vi skulle gerne højere. Målet er top 20 indenfor et par år.”
Man kan naturligvis ikke tale om gourmetmad uden også at nævne Michelin-guiden, og da det obligatoriske spørgsmål bliver stillet, er svaret da også klart:
”Vi vil gerne have nogle stjerner! Det er den store (ambition, red.). Og ellers bare at være nogle af de bedste i Danmark.”
Hos The Balcony tilslutter man sig kollegaen Thomas Pasfall, der for nylig spåede, at Fyn indenfor få år ville have modtaget sine første Michelin-stjerner. Det er dog med et vist forbehold, man afventer på besøget fra den hæderkronede guide. Michelin er, som så meget andet, en forretning, bemærker Kasper Winter:
”Hvis de ikke ser økonomiske fordele i at lave Michelin på Fyn, så gør de det ikke.”